moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Rozpoczynamy nową erę
 
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Walka i dyplomacja
Terytorialsi na wysokościach
A Torn Subcontinent
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Rok Żelaznej Dywizji
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Iranian Chess Game
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Historia Liberatora wyjaśniona
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
Defendery 2019 – część 4
Samochód do desantowania
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Klasy wojskowe po nowemu
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Polskie firmy na targach w Londynie
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Stalin czekał i kalkulował
Wojsko wraca do Łomży
Głos (z) płonącej Warszawy
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Defendery 2019 – część 3
Agresja sowieckiego kolosa
Nowy wiceminister w MON
Z maratonu programowania do wojska
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Sprawdzają Brutusa
W Pomiechówku pochowano ofiary hitlerowskich zbrodni
Umarły dla świata
Zapal światło dla ofiar Katynia
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Nowa misja i nowy sprzęt
Pamięć o tragedii
Polska nie pozostanie osamotniona
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Jedna misja, jeden zespół
W Indiach mieli swój drugi dom
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
GROM Challenge
Modernizacja Sokołów
Thin Blue Line
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Śląskie sceny z życia
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Kosmiczny gość
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Chorwacki test polskich kadetów
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Wrzesień ’39 na południu Polski
Cienka niebieska linia
Oko na Europę
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Irańskie szachy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO