moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Nowe plecaki dla żołnierzy
 
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Trudny sojusz partyzantów
F-16 wracają do Polski
Rusza cyberkomponent WOT-u
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Gdzie kupić „Polskę Zbrojną”?
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Masters` Killer dał w kość po raz szósty
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
Poprady w Gołdapi
A Half-Open Gate to Hell
Tu się zadań nie wybiera
Logistycy na poligonie w Drawsku
Trałowanie pod osłoną
Następcy Herculesów
Rydwany dżihadu
Likwidacja komendanta Junka
Zmiany w przepisach mundurowych
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Terytorialsi oddają krew
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Kolejna szabla AFN zdobyta
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Miroslawiec Up
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Działalność firm na rzecz obronności
Minister na ćwiczeniach „Dragon ’19”
Obrady Rady Unii Europejskiej
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Młodzi artyści wystąpili w Kołobrzegu
„Ślązak” przeszedł kolejny test
„Dragon” na Wiśle
Kierunek: Afganistan
Jak zginął „Ponury”
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Logistyka dla Leopardów
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Polski wkład w operację „Overlord”
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
The Chariots of Jihad
Flota przyszłości
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Medale dla uczestników walk w Karbali
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Fleet of the Future

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO