moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

„Nie umiera ten, kto trwa w sercach i pamięci naszej”. Te słowa Wisławy Szymborskiej najlepiej oddają sens naszej dzisiejszej uroczystości w tym szczególnym dla Sił Powietrznych miejscu, w którym w jednej dramatycznej chwili straciliśmy 20 kolegów, dowódców oraz podwładnych, ale przede wszystkim mężów, ojców i synów.

Dziś, po pięciu latach, jeszcze bardziej niż wtedy czujemy, jak wielce niepowetowana i niepotrzebna była to strata. Nasze coroczne spotkania w tym miejscu są dowodem na to, że ci lotnicy wciąż są obecni w „pamięci naszej”, która – jak to ujęła poetka – nadal „trwa” i trwać będzie. Stojąc w zadumie przed pomnikiem upamiętniającym mirosławiecką katastrofę, czujemy, że nasza pamięć o zmarłych kolegach nie wystarcza. W tym miejscu widzimy, jak bardzo musimy dbać o to, by nasza służba miała ten jeden szczególny wymiar – była budową ważnego oraz trwałego pomnika bezpieczeństwa lotów.

Dlatego bogatsi o nowe, niestety tragiczne, doświadczenia, nieustannie podnosimy naszą wiedzę i umiejętności. Wyciągnęliśmy odpowiednie wnioski i przez ostatnie lata gruntownie poprawiamy oraz doskonalimy system szkolenia lotniczego. Dzięki temu każdy z nas rozumie, że jest bardzo ważnym oraz niezbędnym elementem systemu bezpieczeństwa lotów. Właśnie na tak pojmowanej współpracy  polega prawdziwe koleżeństwo i tylko w ten sposób piloci mogą bezpiecznie wykonywać swój piękny, ale i odpowiedzialny zawód.

Jestem przekonany, że te systematyczne działania w połączeniu z sumiennym przestrzeganiem oraz egzekwowaniem nowych procedur będą skutkować jeszcze wyższą jakością wykonywanych zadań. I kolejny raz chciałbym Państwa zapewnić, że będziemy to robić nadal. Albowiem stworzenie warunków do bezpiecznego szkolenia lotniczego poczytuję za swój obowiązek nie tylko wobec żołnierzy, lecz także ich rodzin – aby w przyszłości nie musiały przeżywać podobnych tragedii.

Szanowne Rodziny Lotników!
Wiem, że dla Was początek każdego roku jest szczególnie trudnym momentem. Dlatego jak zawsze chylę przed Wami czoła i jednocześnie pragnę zapewnić, że cała nasza lotnicza społeczność łączy się z Wami w tym czasie. W dalszym ciągu możecie liczyć na pomoc ze strony przyjaciół z Sił Powietrznych. Jesteście częścią naszej lotniczej rodziny, która za swoją powinność uważa wspieranie Was w każdej, nawet najtrudniejszej, sytuacji. Niech w Waszym gronie nie zabraknie życzliwych ludzi, na których będziecie mogli polegać. Jestem przekonany, że wśród nich zawsze będzie żołnierz w stalowym mundurze.

Szanowni Państwo!
Niech w dniu dzisiejszym inspiracją będą dla nas wszystkich słowa „Marsza Lotników”: „jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej. Pomimo zintensyfikowania działań lotniczych oraz znacznego zwiększenia nalotu od prawie trzech lat nie doszło do żadnego wypadku lotniczego. Dobrze i bezpiecznie realizujemy szkolenie w kraju i zagranicą.

W dalszym ciągu musimy jednak systematycznie, profesjonalnie, z poświęceniem, ale i z pokorą realizować nasze zadania, aby nie powtórzyły się tragedie podobne do mirosławieckiej i smoleńskiej. Oby tych dobrych i bezpiecznych lat przybywało – jesteśmy to winni naszym kolegom.

 


 

Dziś przypada piąta rocznica katastrofy samolotu CASA pod Mirosławcem. Wydarzenie to przypominamy w naszej informacji:

 

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.

gen. broni pilot Lech Majewski
dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze


Ameryka daje wsparcie
 
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Gunner, nie runner
Rekordziści z WAT
W obronie wschodniej flanki NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
Wytropić zagrożenie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO na północnym szlaku
SOR w Legionowie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Pytania o europejską tarczę
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Tragiczne zdarzenie na służbie
Święto stołecznego garnizonu
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Sprawa katyńska à la española
Zmiany w dodatkach stażowych
Pilecki ucieka z Auschwitz
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Weterani w Polsce, weterani na świecie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sandhurst: końcowe odliczanie
Kadisz za bohaterów
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
NATO on Northern Track
Na straży wschodniej flanki NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kolejne FlyEye dla wojska
Szybki marsz, trudny odwrót
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Pod skrzydłami Kormoranów
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Metoda małych kroków
Wojna w świętym mieście, epilog
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, część druga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO