moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Metoda małych kroków

Polskie firmy są w stanie znacząco zwiększyć swój udział w produkcji czołgów K2PL, ale powinniśmy robić to stopniowo i ostrożnie. Z własnego doświadczenia wiemy, jak trudno jest integrować rozwiązania różnych producentów – mówi gen. rez. Eui-Seong Lee, wiceprezes Hyundai Rotem, producenta czołgów K2.

Panie Prezesie, dlaczego nie mamy jeszcze podpisanej umowy wykonawczej na produkcję w Polsce czołgów K2PL?

Eui-Seong Lee: Hyundai Rotem Company podpisał z Agencją Uzbrojenia kontrakt ramowy w lipcu 2022 roku. Jego założenia były bardzo ambitne. Po pierwsze, zakładał on dostawę 180 czołgów K2 Black Panther, których przekazywanie miało rozpocząć się praktycznie od razu i zakończyć w 2025 roku. Kontrakt ramowy przewidywał również, że od 2026 roku rozpoczną się dostawy czołgów K2PL, przy założeniu, że negocjacje dotyczące specyfikacji tej wersji pomiędzy konsorcjum a Agencją Uzbrojenia zakończą się w ciągu zaledwie czterech miesięcy.

REKLAMA

To bardzo ambitny harmonogram.

Już wówczas było dla nas jasne, że aby go dotrzymać, musimy jeszcze w 2022 roku wynegocjować i podpisać umowę wykonawczą na czołgi K2PL. Niestety, osiągniecie porozumienia w tej sprawie okazało się bardzo trudne.

Dlaczego?

Zgodziliśmy się na podpisanie umowy wykonawczej w tym samym roku co umowy ramowej, ponieważ spodziewaliśmy się, że będzie możliwe osiągnięcie porozumienia z polskim przemysłem co do współpracy przy realizacji tego kontraktu. To jednak zajęło więcej czasu niż myśleliśmy. Sądzę, że byliśmy zbytnimi optymistami. K2PL to projekt o ogromnej skali, którego wartość przez 12 lat wyniesie około 100 mld zł. Rozumiemy, że potrzeba więcej czasu i wysiłku, żeby właściwie przeprowadzić ten ogromny projekt.

W jakim zakresie nie mogliście dojść do porozumienia z polskim przemysłem, a konkretniej z Polską Grupą Zbrojeniową, która została wskazana jako partner po naszej stronie?

Myślę, że na początku nikt nie jest wystarczająco dobry. Gdy Hyundai Rotem rozpoczynał program rodzimego czołgu podstawowego, także nie byliśmy do tego dobrze przygotowani. Byliśmy mocno zależni od amerykańskich partnerów i na początku w czołgu K1 była niewielka liczba koreańskich rozwiązań. Stopniowo zwiększaliśmy ich udział i teraz, w K2, niemal wszystkie systemy są już koreańskie. Ale ten proces zajął ponad 20 lat. Podobną drogę, stopniowego zwiększania zakresu polonizacji, proponowaliśmy Polskiej Grupie Zbrojeniowej, naszemu partnerowi w programie K2PL. Spodziewam się, że będziemy mogli zawrzeć odpowiednie porozumienia w tej sprawie z PGZ-etem i Agencją Uzbrojenia.

Na jakim jesteście etapie w tej sprawie?

Mamy ustaloną listę 12 podsystemów, które mogłyby być dostarczane do czołgu przez polskie firmy. To m.in. systemy łączności, sensory, granatniki, zdalnie sterowany system uzbrojenia.

Tylko tyle?

Wierzymy, że polskie firmy są w stanie znacząco zwiększyć swój udział w produkcji czołgów K2PL, ale uważamy, że powinniśmy robić to stopniowo i ostrożnie. Z własnego doświadczenia wiemy, jak trudno jest integrować rozwiązania różnych producentów. Hyundai Rotem ma bolesne doświadczenia z okresu, gdy w 2014 roku zaczął dostarczać czołgi K2 dla Sił Zbrojnych Republiki Korei. Koreańska skrzynia biegów nie była w stanie spełnić wymagań i z tego powodu dostawy opóźniły się o kilka lat, co kosztowało nas setki milionów złotych. Musimy mieć pewność, że polskie systemy stosowane w K2PL będą spełniały wymagania stawiane przez Wojsko Polskie, tak by czołg został dostarczony bez opóźnień i problemów.

Jakich zmian w wersji K2PL oczekuje Wojsko Polskie?

To m.in. aktywny system ochrony typu „hard-kill”, zwiększona osłona balistyczna, lepsza ochrona przeciwminowa i system antydronowy. Rozmawiamy o tym z Agencją Uzbrojenia i szukamy odpowiednich rozwiązań.

Rozmawiał: Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mł. chor. Daniel Wójcik, Hyundai Rotem

dodaj komentarz

komentarze


Pierwsi na oceanie
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Biel i czerwień łączy pokolenia
NATO on Northern Track
Wytropić zagrożenie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pilecki ucieka z Auschwitz
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Tragiczne zdarzenie na służbie
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
W obronie wschodniej flanki NATO
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Weterani pod wszechstronną opieką
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
W Italii, za wolność waszą i naszą
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
NATO na północnym szlaku
Czarne oliwki dla sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Pod skrzydłami Kormoranów
Ameryka daje wsparcie
Idą wakacje, WOT czeka na kandydatów
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Gunner, nie runner
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Patriotyczny maraton
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Szybki marsz, trudny odwrót
Barwy Ojczyzny
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Pytania o europejską tarczę
Zmiany w dodatkach stażowych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Dumni z munduru
25 lat w NATO – serwis specjalny
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Pływacy i maratończycy na medal
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wioślarze i triatlonistka na podium
Awanse na Trzeciego Maja
Posłowie dyskutowali o WOT
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Daglezje poszukiwane
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojna w świętym mieście, epilog
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Husarz na straży nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO