moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Mija pięć lat od katastrofy CASY

23 stycznia 2008 roku. Mroźny wieczór, kilka minut po 19. Na lotnisku w Mirosławcu ma wylądować CASA. Na pokładzie 20 osób – elita Sił Powietrznych. Tuż przed podejściem do lądowania maszyna runęła na ziemię. Wszyscy zginęli. Wojsko długo nie mogło otrząsnąć się z tragedii. Dziś jednak w armii lata się bezpiecznej.


Na pokładzie wojskowej CASY byli m.in. gen. Andrzej Andrzejewski, płk Jerzy Piłat, ppłk Zdzisław Cieślik i mjr Robert Maj. Wracali z Konferencji Bezpieczeństwa Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Za sterami C-295 siedzieli doświadczeni piloci. Dowódca kpt. pil. Robert Kuźma w powietrzu spędził 2,5 tys. godzin. CASA była jednym z najnowszych samolotów transportowych w swojej klasie. Maszyna została wyprodukowana zaledwie rok przed katastrofą.

Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu przez trzy lata badała przyczyny wypadku. Śledztwo wykazało, że samolot był sprawny. Warunki pogodowe były odpowiednie do tego, by ten lot się odbył. Piloci zaś byli przekonani, że zniżają się we właściwy sposób na prawidłowej ścieżce. Nie odczuli zbyt dużego przechylenia samolotu w lewą stronę. Według śledczych zawinił brak właściwej współpracy między załogą CASY a kontrolerem zbliżania i precyzyjnego podejścia.

W piątą rocznicę katastrofy minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak złożył wieniec i zapalił znicz przed Pomnikiem Lotników Polskich w Warszawie. Pamięć lotników uczcili także gen. Mieczysław Cieniuch, szef Sztabu Generalnego WP,  gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych oraz gen. bryg. Wiesław Grudziński, dowódca Garnizonu Warszawa.

W Mirosławcu uroczystości odbywały się w miejscu tragedii, gdzie stoi pomnik ofiar katastrofy. Uczestniczyły w nich rodziny poległych żołnierzy, wiceminister obrony narodowej Robert Kupiecki, zastępca szefa Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Anatol Wojtan, delegacja Sił Powietrznych oraz przyjaciele i koledzy lotników.

Po katastrofie wprowadzono instrukcje dla lotów o statusie HEAD. To przepisy dotyczące lotów wojskowym samolotem i śmigłowcem, kiedy na pokładzie jest prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Od 1 lutego 2013 piloci przewożący najważniejsze osoby w państwie będą musieli mieć doświadczenie w lotach bojowych i przynajmniej 1000 godzin za sterami samolotu i śmigłowca.

Zmieniły się też przepisy. Zostały one dostosowane do standardów określonych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego ICAO. Zawarto je w dwóch dokumentach: Regulamin Lotów i Instrukcja Organizacji Lotów. Określają one m.in. zasady szkolenia, weryfikowania, zakresu kompetencji oraz zawieszania uprawnień personelu służb ruchu lotniczego.

Wojsko usprawniło też system nawigacyjny ILS na lotnisku w Mirosławcu i dba o sprawność przyrządów nawigacyjnych na wszystkich lotniskach wojskowych w kraju.

Szkolenie w Siłach Powietrznych stało się priorytetem. Piloci ćwiczą na trenażerach i symulatorach w kraju i Europie (m.in. w Hiszpanii).

Lotnicy coraz więcej czasu spędzają w powietrzu. W 2007 roku nalot roczny wyniósł nieco ponad 35,5 tysiąca godzin. W ubiegłym roku – ponad 42 tysiące godzin, a w 2013 roku piloci Sił Powietrznych za sterami swoich maszyn spędzą łącznie nawet 46 tysięcy godzin.


 

Przemówienie gen. Lecha Majewskiego, dowódcy Sił Powietrznych, wygłoszone 23 stycznia 2013 roku pod pomnikiem upamiętniającym żołnierzy, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu:

 

„Nasza pamięć o kolegach nie wystarcza”

„Jesteśmy od Ikara mędrsi o tysiące lat”. Dziś ten wers warto uzupełnić o stwierdzenie, że „jesteśmy mędrsi” o wiele bardziej – mówił przed pomnikiem pilotów, którzy zginęli w katastrofie w Mirosławcu, gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

 

Inwestycje w ludzi i sprzęt, zmiany przepisów i wyciąganie odpowiednich wniosków z analizy przyczyn wcześniejszych katastrof lotniczych – te działania przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa lotów – przeczytaj o tym na portalu polska-zbrojna.pl.

 
Nowe przepisy dla lotów z VIP-ami   Wojsko wdraża wnioski z raportu Millera
     
 
Polskie lotniska będą bezpieczniejsze   Metodycznie o lotach HEAD
mks, ek

autor zdjęć: arch. DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Sprawa katyńska à la española
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Front przy biurku
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szarża „Dragona”
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Odstraszanie i obrona
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ocalały z transportu do Katynia
Święto stołecznego garnizonu
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Na straży wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sandhurst: końcowe odliczanie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zbrodnia made in ZSRS
25 lat w NATO – serwis specjalny
Przygotowania czas zacząć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Ramię w ramię z aliantami
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Głos z katyńskich mogił
Prawda o zbrodni katyńskiej
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kolejne FlyEle dla wojska
Szpej na miarę potrzeb
NATO na północnym szlaku
Mundury w linii... produkcyjnej
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
SOR w Legionowie
NATO on Northern Track
Strażacy ruszają do akcji
Kadisz za bohaterów
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Rakiety dla Jastrzębi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Wojna w świętym mieście, część druga
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
V Korpus z nowym dowódcą
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Optyka dla żołnierzy
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Zmiany w dodatkach stażowych
Barwy walki
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO