moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Dla bezpieczeństwa lotów

Dzięki tym urządzeniom można stwierdzić, czy pas startowy na lotnisku spełnia normy bezpieczeństwa. Polska armia odebrała właśnie pierwszą partię – 11 z 15 zamówionych w ubiegłym roku – testerów CSR, czyli urządzeń, które umożliwiają pomiar współczynnika tarcia nawierzchni lotniskowych. Nowoczesny sprzęt trafił już do 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lądowanie wojskowych statków powietrznych, a szczególnie osiągających bardzo duże prędkości myśliwców czy mocno obciążonych samolotów transportowych, jest operacją niebezpieczną, której powodzenie zależy od zapewnienia danej maszynie odpowiedniej drogi hamowania. Jej długość, czyli odległość, którą musi pokonać samolot, aby się zatrzymać, jest zależna nie tylko od czynników atmosferycznych (takich jak deszcz, gołoledź czy śnieg), lecz także od stanu nawierzchni drogi startowej. Jeśli jej stan będzie zły, to nie zapewni ona oponom samolotu odpowiedniego tarcia. Wzrasta wówczas ryzyko, że maszyna nie zatrzyma się w bezpiecznej strefie, ale wyjedzie poza pas startowy. To z kolei może doprowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia.

Obecnie polska armia do oceny stanu nawierzchni dróg startowych używa zagranicznych urządzeń – głównie skandynawskich, które trafiły do służby po naszym wejściu do NATO. Są one jednak mocno wyeksploatowane i nie spełniają wprowadzonej w 2015 roku Normy Obronnej NO-17-A501:2015 „Nawierzchnie lotniskowe – Badanie szorstkości”.

REKLAMA

Na szczęście niedługo na wszystkich wojskowych lotniskach pojawią się nowe testery tarcia CSR (Continuous Skid Resistance). To urządzenia, które na podstawie przygotowanej przez nasze wojsko specyfikacji technicznej zbudowali inżynierowie z konsorcjum firm: Dobrowolski Sp. z. o.o. i HAX Warias Dariusz.

Pierwsze przyrządy tego typu zostały już przekazane 27 kwietnia 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wojsko otrzymało 11 z 15 urządzeń zamówionych w 2021 roku przez 3 Regionalną Bazę Logistyczną. Pozostałe cztery urządzenia trafią do baz lotniczych SZRP jesienią tego roku. Obecnie trwa ich certyfikacja przez Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Wartość umowy wyniosła ponad 11 mln zł.

Testery tarcia CSR wyglądają niepozornie – to dostawcze samochody wraz z przyczepką. Elektroniczny system do badania tarcia został umieszczony w specjalistycznej zabudowie w tylnej, bagażowej części auta. Kluczowe dane są zbierane dzięki specjalistycznej oponie. – W urządzeniu zastosowana jest wysokociśnieniowa opona gładko bieżnikowana typu T520 o ciśnieniu 700 kPa, ze względu na to, że samoloty wojskowe, takie jak F-16, mają właśnie opony wysokociśnieniowe i daje to miarodajny efekt pomiaru – wyjaśnia ppłk Mariusz Wesołowski, kierownik Zakładu Lotniskowego ITWL. Dodaje, że urządzenie zostało tak skonstruowane, aby badało nawierzchnię w każdych, nawet trudnych, warunkach pogodowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Resortowe kolonie i obozy
 
Niezapomniany wódz spod Monte Cassino
Ukraina wyklucza ustępstwa
Amerykańskie F-15 w Polsce
Symboliczne lwowskie pojednanie
Kolejne baterie „Wisły”
Ukraina: garnizon Mariupol wykonał swoje zadanie
Passex z sojusznikami
Aktualizacja Pustelnika
Ochotnicy do wojska
Rakietowa rewolucja
„Zdrowy pilot” – nowy projekt dla żołnierzy
„Defender” desantował się w Orzyszu
Bitwa o Kamień Stołpecki
„Defender” otworzył ogień
Więcej pieniędzy na zapomogi
Przewrót majowy
Coraz więcej Rosomaków w armii
Defence24 Day o bezpieczeństwie
Droga ku liczniejszej armii
Sukcesy żołnierzy w Limie i Seulu
Ukraina potrzebuje silniejszego wsparcia
Zapaśnicy i chodziarz z ośmioma medalami
Porozumienie WOT i PKP
Przeprawa przez Wisłę
Wielki dzień dla polskiego wojska
Dobrowolna służba wojskowa – poznaj zasady!
Pomysłów nie brakuje
Polacy na Monte Cassino
Kolejne szkoły stawiają na OPW
Spotkaj się ze specjalsami
Szwecja dołącza do Finlandii w drodze do NATO
Haniebny wyrok, niezasłużona śmierć
Nowe plany modernizacji i miliardy na obronność
Ćwiczenia „Renegade/Sarex ’22” – czas na wnioski
Polsko-francuska współpraca na poligonie
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
Raport podkomisji smoleńskiej
F-15 w Łasku
Ottokar przyspiesza
Kolejne zakupy dla Wojska Polskiego?
Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych
„Black Swan”, czyli specjalsi z Gliwic na Węgrzech
Uratować życie na polu walki
Konkurs Rejewskiego po raz czwarty
Prezydent Duda w ukraińskim parlamencie
PKW Orlik wrócił do domu
Minister o zmianach w wojsku
Więcej sprzętu z USA dla polskiego wojska
Powstaje Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych
Polscy żołnierze na podium
Medale za walkę z COVID-19
Śladami żołnierzy 2 Korpusu Polskiego
#GranicaDezinformacji
Tureckie „nie” w sprawie rozszerzenia NATO
Sukces eksportowy PGZ, czyli Groty w Afryce
Pierwsi mistrzowie Wojska Polskiego w wieloboju żołnierskim
Gotowi na pojedynek!
Lotnicza strona „Defendera”
Jakie zasady stypendiów dla studentów?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów SiÅ‚ Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów SiÅ‚ Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO