moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych

Polskie F-16 przechwyciły rosyjski samolot transportowy eskortowany przez dwa myśliwce. Maszyny niebezpiecznie zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, a ich piloci nie reagowali na próby nawiązania kontaktu przez kontrolerów lotu. Dyżurujące na Litwie polskie myśliwce wystartowały kilka minut po alarmie bojowym.


Ostatnie dni były bardzo pracowite dla lotników dyżurujących w ramach natowskiej misji Air Policing. Polacy, Belgowie i Włosi kilkanaście razy usłyszeli „Alpha Scramble” – alarm bojowy ogłaszany m.in., gdy do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich zbliża się samolot bez włączonego urządzenia identyfikującego, zgłoszonego planu lotu albo którego załoga nie nawiązuje kontaktu z kontrolerami ruchu powietrznego. Wówczas dyżurujące samoloty mają kilka minut, by poderwać myśliwce. Następnie podlatują do samolotu i identyfikują go. Dalsze działania zależą od rozwoju sytuacji, zwykle rosyjskie maszyny same odlatują, choć bywa, że piloci muszą je eskortować do przestrzeni powietrznej Kaliningradu.

Biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Operacji Powietrznych informuje, że 18 lutego polskie F-16 dyżurujące na Litwie w ramach Baltic Air Policing przechwyciły i zidentyfikowały rosyjski transportowiec TU-134 CRUSTY. Eskortowały go dwa MiG-i-31 Foxhound i dwa Su-27 Flanker. Rosyjski samolot nie zgłosił planu lotu ani nie komunikował się z kontrolą ruchu lotniczego. Jeszcze tego samego dnia belgijskie F-16, które z kolei stacjonują w bazie Ämari w Estonii, przechwyciły dwa rosyjskie myśliwce SU-27 i Ił-22 COOT.

Oficer prasowy PKW Orlik kpt. Robert Filipczuk przyznaje, że wzmożony ruch samolotów bez włączonego transpondera (urządzenie pozwalające zidentyfikować maszynę) rozpoczął się 30 stycznia. Wówczas rosyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało na lotnisku w Kaliningradzie nowe myśliwce Suchoj SU-30SM2. Samoloty zostały dostarczone pilotom do bazy lotniczej w Czerniachowsku. SU-30SM2 są pod wieloma względami dużo nowocześniejsze od poprzedniego modelu SU-30. Mają m.in lepsze silniki oraz system radarów. Mogą także dysponować szerszym arsenałem broni powietrze–powietrze oraz ziemia–powietrze. – Od momentu przebazowania tych maszyn występuje wzmożony ruch w międzynarodowym korytarzu powietrznym znajdującym się blisko państw bałtyckich – informuje kpt. Filipczuk. – Gdy znajdują się w pobliżu naszego rejonu odpowiedzialności, a nie ma z nimi komunikacji, mają wyłączony transponder, brak planu lotu oraz lotniska docelowego, podrywane są dyżurujące myśliwce NATO – dodaje oficer.

Wzmożone loty takich statków powietrznych obserwowane są również w przestrzeni powietrznej Morza Czarnego. NATO podaje, że dyżurujące w Bułgarii w ramach NATO Air Policing włoskie Eurofightery były wielokrotnie podrywane, aby chronić przestrzeń powietrzną wzdłuż czarnomorskiego wybrzeża. Włoskie Tajfuny przyleciały do Bułgarii 11 lutego. W bazie Graf Ignatievo są cztery myśliwce i według zapowiedzi NATO pozostaną tam do końca marca 2022 roku.
Polski kontyngent na Litwie tworzy około 150 osób, to żołnierze i technicy wojskowi z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz cztery samoloty F-16. Polacy stacjonują w bazie w Szawlach.

KE

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1646569200
Od alarmu jeszcze nikt nie zginął ...
C0-8E-8A-A5
~Luke
1645533720
Polska musi dokupic F16 lub F15 plus musimy kupic jakis tankowiec KC135 lub KC46/MRTT lub Airbus.
89-B5-6E-3D

Dodatkowe zapory
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Zamek” pozostał bezpieczny
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Ułani szturmowali okopy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Horyzont” przeciw dywersji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Is It Already War?
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Sukces Polaka w biegu z marines
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Dywersja na kolei. Są dowody
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Mity i manipulacje
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Nowe zasady dla kobiet w armii
Niebo pod osłoną
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Ogień z Leopardów na Łotwie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Marynarze podjęli wyzwanie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Torpeda w celu
Kapral Bartnik mistrzem świata
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Dzień wart stu lat
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Razem na ratunek
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Merops wdrażany natychmiast
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Studenci ewakuowali szpital
Dostawa Homarów-K
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Road Runner” w Libanie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Plan na WAM
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowy bus do szczęścia
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
My, jedna armia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO