moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi mistrzowie szosy

Przez trzy dni 53 żołnierzy z całych sił zbrojnych rywalizowało o tytuł najlepszego kierowcy i motocyklisty. Liczyły się nie tylko sprawne manewrowanie, lecz także znajomość przepisów drogowych i umiejętność udzielenia pierwszej pomocy. Tytuł „Najlepszy kierowca wojskowy 2021 roku” otrzymał reprezentant Inspektoratu Wsparcia, a najlepszym motocyklistą okazał się żandarm.

– Każdy żołnierz w Siłach Zbrojnych RP miał szansę wykazać się swoimi umiejętnościami jako kierowca, czy to aut, czy to motocykli – mów ppłk Ryszard Ociesa z Szefostwa Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk, główny sędzia konkursu. Do 6 sierpnia w Wojsku Polskim trwała rywalizacja na poziomie jednostek wojskowych. Następnie 20 sierpnia zakończyła się walka na szczeblu dywizji, a 26 sierpnia na poziomie rodzajów sił zbrojnych, Inspektoratu Wsparcia, wojsk obrony terytorialnej.

 

Z talerzem na masce

W efekcie do finałowej rozgrywki o miano „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” oraz „Wojskowego kierowcy motocykla” stanęło we wrześniu 53 żołnierzy. Zawody odbyły się w Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu i zostały podzielone na etapy. Pierwszego dnia zarówno kierowcy aut, jak i motocykli musieli zdać pisemne testy. Trzeba było wykazać się znajomością prawa drogowego, budowy i eksploatacji pojazdów, a także zasad udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadków.

Później rozpoczęły się sprawdziany praktyczne. Kierowcy aut zaczęli od tzw. testu stewarda. Żołnierze musieli prowadzić Honkery, na których masce przyczepione zostały… talerze z piłką tenisową. Tu liczyły się technika, dobry refleks i kultura jazdy. Drugą konkurencją (a pierwszą dla motocyklistów) był sprawdzian z udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych. Trzecią zaś (i ostatnią tego dnia) – slalom. Żołnierze przystąpili do niego, zasiadając za kierownicami Starów 266, a motocykliści dostali do dyspozycji motocykle Yamaha XT 660R.

Po dniu przerwy zawodnicy wrócili do rywalizacji. Podczas czwartej konkurencji kierowcy aut znów wsiedli do Starów 266. Ale tym razem mieli na masce przymocowane naczynie z wodą! – To nie była łatwa konkurencja. Trzeba było w dość trudnym terenie, poprzecinanym rowami, z ukrytymi płytami betonowymi, jechać szybko, ale na tyle ostrożnie, aby nie wylało się zbyt dużo wody – opowiadał jeden z uczestników zawodów.

Motocyklistów czekał z kolei tor przeszkód wymagający m.in. jazdy slalomem i na równoważni. Ostatnią zaplanowaną na ten dzień konkurencją był wyścig drużynowy na torze przeszkód, gdzie liczyła się praca zespołowa, np. przy usuwaniu przeszkody na drodze czy wymianie uszkodzonej opony.

Najlepsi z najlepszych

Sędziowie nie mieli łatwego zadania, ponieważ rywalizacja do samego końca była bardzo wyrównana. Ostatecznie tytuł „Najlepszego kierowcy wojskowego 2021 roku” zdobył st. sierż. Krzysztof Pilarski z Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Drugie miejsce zajął st. szer. Andrzej Kaczmarek z Dowództwa Garnizonu Warszawa, a na trzecim stopniu podium stanął jego kolega z garnizonu – st. szer. Damian Dorosz.

Tytuł „Wojskowego kierowcy motocykla” zaś zdobył sierż. Radosław Pawlukowski z Żandarmerii Wojskowej. Drugie miejsce wywalczył szer. Jacek Stuczyński z wojsk obrony terytorialnej, a trzecie st. szer. Mirosław Szyszka, reprezentujący wojska lądowe.

W rywalizacji drużynowej pierwsze miejsce wywalczył zespół Dowództwa Garnizonu Warszawa (kierownik – por. Rafał Majewski), drugie zespół Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych (drużyną kierował st. chor. sztab. Ryszard Ziobro), a trzecie drużyna wojsk lądowych (kierowana przez plut. Pawła Szymańskiego).

Konkurs o tytuł najlepszego wojskowego kierowcy i motocyklisty już po raz 17. zorganizowało Szefostwo Transportu i Ruchu Wojsk – Centrum Koordynacji Ruchu Wojsk.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Damian Kalinowski, Krzysztof Wilewski, IWSZ

dodaj komentarz

komentarze


Szli po odznakę norweskiej armii
Medicine for Hard Times
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Abolicja dla ochotników
Priorytetowe zaangażowanie
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Wojny na rzut kostką
Więcej pieniędzy na strzelnice w powiecie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Kawaleria w szkole
Maratońskie święto w Warszawie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W poszukiwaniu majora Serafina
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Kosmiczny Perun
Koniec pewnej epoki
„Czerwone berety” na kursie dowódców i SERE
Polskie Bayraktary nad Turcją
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Terytorialsi w akcji
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Wojskowi rekruterzy zawsze na posterunku
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Więcej szpitali przyjaznych wojsku
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Droga do GROM-u”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szpital polowy, czyli test Żelaznej Dywizji
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Dywersanci atakują
Transbałtycka współpraca
Człowiek jest najważniejszy
W wojsku orientują się najlepiej
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Orientuj się bez GPS-u
DragonFly czeka na wojsko
Pasja i fart
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mity i manipulacje
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Kircholm 1605
Koniec dzieciństwa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Młodzi i bezzałogowce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zawiszacy na Litwie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Medycy na start
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Polski „Wiking” dla Danii
Miliardy na inwestycje dla PGZ-etu
Speczespół wybierze „Orkę”
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Jelcz się wzmacnia
Deterrence in Polish
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
WOT na Szlaku Ratunkowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO