moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto zaprojektuje Miecznika?

Trzy czołowe europejskie koncerny stoczniowe: hiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock chcą zaprojektować dla Wojska Polskiego fregaty wielozadaniowe o kryptonimie „Miecznik”. Przedstawiciele koncernów zapowiedzieli, że przedstawią Ministerstwu Obrony Narodowej projekty okrętów. Najlepszy z nich ma zostać wybrany na przełomie roku.

W lipcu konsorcjum PGZ-Miecznik, które tworzą Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Remontowa Shipbuilding SA, podpisało z Inspektoratem Uzbrojenia umowę na budowę trzech fregat wielozadaniowych o kryptonimie „Miecznik”. Kontrakt o wartości około 8 mld zł to największe po 1989 roku zlecenie dla polskiej zbrojeniówki. Zgodnie z zapowiedziami ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka nowe okręty mają powstać według zagranicznej technologii, a zachodni partner zostanie wyłoniony spośród trzech stoczniowych koncernów. – Do końca listopada konsorcjum przygotuje trzy projekty koncepcyjne. Następnie, nie później niż na przełomie roku, zostanie wybrany najlepszy z nich – wyjaśniał pod koniec lipca szef MON-u.

Ministerstwo nie informowało do tej pory, które firmy znalazły się w finałowej trójce. W maju ogłoszono jedynie, że swój akces do programu „Miecznik” zgłosiło aż sześć zagranicznych podmiotów. Teraz karty zostały odkryte. Kilka dni temu trzy czołowe europejskie koncerny stoczniowe: hiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to właśnie one zostały zakwalifikowane przez MON do kolejnego etapu przetargu w sprawie budowy fregat wielozadaniowych.

Każda z firm podała, jaka konstrukcja będzie podstawą proponowanego przez nie projektu. I tak hiszpańska Navantia zaskoczyła ekspertów branżowych, nie sięgnęła bowiem po swój najnowszy produkt – fregatę F-110. – Oferta przedstawiona przez Navantię dotyczy konstrukcji F-100 – poinformował koncern w komunikacie dla mediów.

Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) podał, że zaproponuje Polsce ulepszoną odmianę fregat A-200 MEKO. – Jako wiodący dostawca technologii fregat dla 19 marynarek wojennych na świecie, w tym dla sześciu flot NATO, ThyssenKrupp Marine Systems jest dumny, że może zaoferować Polsce MEKO A-300 PL, nasz najnowszy wariant słynnej rodziny fregat budowanych w technologii MEKO – poinformował dr Rolf Wirtz, dyrektor generalny TKMS.

Ostatni z koncernów, brytyjski Babcock, zakomunikował natomiast, że podstawą jego projektu będzie konstrukcja fregaty Arrowhead 140. – Jesteśmy bardzo podekscytowani tą szansą. Projekt ten przyniósłby Polsce znaczące korzyści społeczne i gospodarcze przez wzmocnienie i ożywienie w nadchodzących latach polskiego przemysłu stoczniowego – komentował David Lockwood, dyrektor wykonawczy Babcock.

O szczegółach technicznych fregat F-100, A-300 PL MEKO oraz Arrowhead 140 proponowanych Marynarce Wojennej RP – na portalu polska-zbrojna.pl już jutro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com, Navantia, thyssenkrupp-marinesystems.com

dodaj komentarz

komentarze


Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Ogień z Leopardów na Łotwie
Is It Already War?
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Elementy Wisły testowane w USA
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nieoceniona siła edukacji
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Militarne Schengen
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polski „Wiking” dla Danii
W gotowości, czyli cywile na poligony
Mundurowi z benefitami
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dostawa Homarów-K
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sukces Polaka w biegu z marines
Gdy ucichnie artyleria
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Nowe zasady dla kobiet w armii
Plan na WAM
Wojskowy bus do szczęścia
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Drony w szkołach
Wojsko na Horyzoncie
„Horyzont” przeciw dywersji
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Zamek” pozostał bezpieczny
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Merops wdrażany natychmiast
Brytyjczycy na wschodniej straży
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Borsuki zadomowiły się na poligonie
My, jedna armia
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Marynarze podjęli wyzwanie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Krajowa produkcja amunicji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilica w linii
Warto być wGotowości
Razem na ratunek
Terytorialsi na wirtualnych polach walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO