moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kto zaprojektuje Miecznika?

Trzy czołowe europejskie koncerny stoczniowe: hiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock chcą zaprojektować dla Wojska Polskiego fregaty wielozadaniowe o kryptonimie „Miecznik”. Przedstawiciele koncernów zapowiedzieli, że przedstawią Ministerstwu Obrony Narodowej projekty okrętów. Najlepszy z nich ma zostać wybrany na przełomie roku.

W lipcu konsorcjum PGZ-Miecznik, które tworzą Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Remontowa Shipbuilding SA, podpisało z Inspektoratem Uzbrojenia umowę na budowę trzech fregat wielozadaniowych o kryptonimie „Miecznik”. Kontrakt o wartości około 8 mld zł to największe po 1989 roku zlecenie dla polskiej zbrojeniówki. Zgodnie z zapowiedziami ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka nowe okręty mają powstać według zagranicznej technologii, a zachodni partner zostanie wyłoniony spośród trzech stoczniowych koncernów. – Do końca listopada konsorcjum przygotuje trzy projekty koncepcyjne. Następnie, nie później niż na przełomie roku, zostanie wybrany najlepszy z nich – wyjaśniał pod koniec lipca szef MON-u.

Ministerstwo nie informowało do tej pory, które firmy znalazły się w finałowej trójce. W maju ogłoszono jedynie, że swój akces do programu „Miecznik” zgłosiło aż sześć zagranicznych podmiotów. Teraz karty zostały odkryte. Kilka dni temu trzy czołowe europejskie koncerny stoczniowe: hiszpańska Navantia, niemiecki TKMS oraz brytyjski Babcock ujawniły, że to właśnie one zostały zakwalifikowane przez MON do kolejnego etapu przetargu w sprawie budowy fregat wielozadaniowych.

Każda z firm podała, jaka konstrukcja będzie podstawą proponowanego przez nie projektu. I tak hiszpańska Navantia zaskoczyła ekspertów branżowych, nie sięgnęła bowiem po swój najnowszy produkt – fregatę F-110. – Oferta przedstawiona przez Navantię dotyczy konstrukcji F-100 – poinformował koncern w komunikacie dla mediów.

Niemiecki koncern ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) podał, że zaproponuje Polsce ulepszoną odmianę fregat A-200 MEKO. – Jako wiodący dostawca technologii fregat dla 19 marynarek wojennych na świecie, w tym dla sześciu flot NATO, ThyssenKrupp Marine Systems jest dumny, że może zaoferować Polsce MEKO A-300 PL, nasz najnowszy wariant słynnej rodziny fregat budowanych w technologii MEKO – poinformował dr Rolf Wirtz, dyrektor generalny TKMS.

Ostatni z koncernów, brytyjski Babcock, zakomunikował natomiast, że podstawą jego projektu będzie konstrukcja fregaty Arrowhead 140. – Jesteśmy bardzo podekscytowani tą szansą. Projekt ten przyniósłby Polsce znaczące korzyści społeczne i gospodarcze przez wzmocnienie i ożywienie w nadchodzących latach polskiego przemysłu stoczniowego – komentował David Lockwood, dyrektor wykonawczy Babcock.

O szczegółach technicznych fregat F-100, A-300 PL MEKO oraz Arrowhead 140 proponowanych Marynarce Wojennej RP – na portalu polska-zbrojna.pl już jutro.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arrowhead140.com, Navantia, thyssenkrupp-marinesystems.com

dodaj komentarz

komentarze


Standardy NATO w Siedlcach
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Mity i manipulacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Edukacja z bezpieczeństwa
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Wyrównać szanse
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
W wojsku orientują się najlepiej
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
MID w nowej odsłonie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Pomnik nieznanych bohaterów
Operacja NATO u brzegów Estonii
Koniec dzieciństwa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bóbr na drodze Hannibala
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sukces Polaka w biegu z marines
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Abolicja dla ochotników
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Husarze bliżej Polski
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Niespokojny poranek pilotów
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
„JUR” dla terytorialsów
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Kircholm 1605
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Polski „Wiking” dla Danii
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
Sportowcy na poligonie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Pamięć łączy pokolenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO