Ponad 200 osób z różnych stron świata – instrumentaliści, wokaliści i tancerze – przygotowuje wspólnie utwór w hołdzie ofiarom pandemii COVID-19. Z inicjatywą wyszli żołnierze z Orkiestry Wojskowej w Bydgoszczy. Wykonywaną przez orkiestry uwerturę „Eschatofonia” uzupełni chóralny śpiew oraz występ baletu. Utwór ma być gotowy do połowy kwietnia.
– Niemal każda osoba ma w swojej rodzinie lub wśród znajomych kogoś, kto zachorował na COVID-19 lub przegrał walkę z nim, z pandemią, która dotknęła ludzi na całym świecie – mówi mjr Dominik Sierzputowski, dowódca-kapelmistrz Orkiestry Wojskowej w Bydgoszczy, pomysłodawca i reżyser nagrania utworu w hołdzie osobom, które zmarły na COVID-19. Aby uczcić ofiary pandemii, których na świecie jest już ponad 2,68 mln, powstała uwertura „Eschatofonia”, skomponowana przez Romana I. Drozda, dyrygenta i kompozytora, autora m.in. kantaty na mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012. Utwór przeznaczony jest dla orkiestry symfonicznej i dętej oraz zespołów wokalnych. Chórzyści powtarzają krótką frazę „requiem aeternam” (z łac. wieczny odpoczynek) w swoim ojczystym języku. – Sekwencja ta była wielokrotnie muzycznie opracowana przez rozmaitych kompozytorów i kojarzona jest z mszą żałobną – wyjaśnia dyrektor bydgoskiej orkiestry.
Nie jest to jedyny projekt muzyczny związany z pandemią, w który zaangażowali się żołnierze wojskowej orkiestry. Jesienią zeszłego roku mjr Sierzputowski skomponował, a muzycy wykonali specjalny utwór zachęcający ozdrowieńców do oddawania osocza. Z kolei rok temu, na początku pandemii, nagrali „Koronatango” zachęcające do zostania w domu.
Teraz do projektu udało się zaprosić zespoły z całego świata. Biorą w nim udział: Orkiestra Wojskowa z Bydgoszczy, kwintet smyczkowy i artyści baletu z Opery Nova w Bydgoszczy, kwartet smyczkowy z Edmonton Symphony Orchestra w Kanadzie, męski chór Homin ze Lwowa, chór ResonArt Vocal Ensemble z Barcelony, chór Opery Nova, dziewczęcy chór Canzona z Murowanej Gośliny, grupa muzyczna z Zanzibaru oraz sekstet wokalny z Nowego Jorku. Efektem międzynarodowej współpracy artystycznej ponad 200 osób będzie trwający 6 minut i 40 sekund klip. Nagrania, na których występują zespoły i chóry powstawały m.in. w Bydgoszczy na scenie Opery Nova, a także w Dolinie Śmierci – wąwozie w bydgoskiej dzielnicy Fordon, który był miejscem masowego mordu Polaków jesienią 1939 roku, poza tym we Lwowie, w Barcelonie, Zanzibarze, Edmonton i Nowym Jorku. Dyrektorem zdjęć jest młody filmowiec Adam Nurek.
W klipie znajdą się także sceny baletowe w wykonaniu międzynarodowego zespołu baletowego z Opery Nova. – Ruch inspirowany jest życiem codziennym w czasie pandemii, a zawarte w tańcu przesłanie wyraża nadzieję na powrót do czasów sprzed jej wybuchu – tłumaczy major. Choreografię ułożyli tancerze baletowi oraz choreografowie Katarzyna Zielonka i Jarosław Staniek. Nagrania uzupełnią animacje komputerowe w technice 3D, które tworzy Marcin Roszczyniała ze studia animacji 25frames.
– Wszystkie nagrania są już gotowe, teraz jesteśmy na etapie postprodukcji – podsumowuje mjr Sierzputowski. Zapowiada, że utwór powinien być gotowy do połowy kwietnia. Będzie można go wtedy obejrzeć i posłuchać na kanale YouTube.
Projekt „Eschatofonia” wsparli m.in. finansowo: Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, i Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy, zaangażował się w niego również Maciej Figas, dyrektor Opery Nova. Wydarzenie patronatem honorowym objął Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski. Orkiestra Wojskowa w Bydgoszczy jest jedną z 19 orkiestr podległych Dowództwu Garnizonu Warszawa.
autor zdjęć: plut. Michał Szmyd/ OW Bydgoszcz, DGW
komentarze