moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie

Na lotnisku w Dęblinie wylądował ostatni z zakontraktowanych w 2018 roku samolotów do szkolenia zaawansowanego M-346. Najnowszy Bielik, podobnie jak poprzednie maszyny tego typu, musi przejść weryfikację, następnie zostanie wprowadzony do wyposażenia polskich sił powietrznych. Na Bielikach szkolą się podchorążowie, którzy w przyszłości mają pilotować wielozadaniowe F-16.

Flota 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego powiększyła się o kolejny samolot do szkolenia zaawansowanego. Dziś po południu na lotnisku w Dęblinie wylądował M-346 Bielik o numerze bocznym 7712. A poprzedni, jedenasty Bielik z numerem 7711, do Polski przyleciał 16 listopada. Oznacza to, że 4 Skrzydło dysponuje już wszystkimi M-346 zakontraktowanymi przez MON w 2018 roku.

Nowe Bieliki muszą przejść teraz tzw. proces zdawczo-odbiorczy. – Polega on przede wszystkim na sprawdzeniu wszystkich określonych w umowie funkcjonalności samolotu. Najważniejszym elementem tej weryfikacji jest lot zdawczo-odbiorczy, który wykonają piloci doświadczalni – mówi por. Ewa Złotnicka, rzecznik prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. – Skontrolują oni właściwości lotne maszyn i poprawność zainstalowanych w Bielikach systemów szkolenia – dodaje. Sprawdzana będzie także dokumentacja eksploatacyjna oraz wyposażenie lotniskowo-hangarowe.

Testy Bielików mogą potrwać kilkanaście dni i jeżeli nie będzie żadnych odstępstw od kontraktu, zostaną wprowadzone do wyposażenia sił powietrznych. Nowe maszyny, podobnie jak poprzednie Bieliki, eksploatowane będą w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego.

M-346 to jedne z najnowocześniejszych samolotów treningowych na świecie. Od 2018 roku w Bielikach szkolą się piloci-instruktorzy z 4 Skrzydła, a od kwietnia 2019 roku latają nimi także podchorążowie Lotniczej Akademii Wojskowej. Bieliki zastąpiły w służbie szkolno-treningowe TS-11 Iskra.

Będą jeszcze cztery Bieliki

Resort obrony narodowej w 2014 roku zawarł z producentem maszyn – włoską firmą Leonardo, wówczas pod nazwą Alenia Aermacchi – kontrakt na zakup pierwszych ośmiu samolotów oraz pakietu szkoleniowego i logistycznego. Umowa przewidywała też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca, z czego skorzystano. I dziś, wraz z przylotem dwunastego samolotu, umowa ta została wykonana.

To jednak nie koniec współpracy z włoskim koncernem. MON dwa lata temu podpisał nową umowę z Leonardo. Za kwotę 488 milionów dokupiono cztery kolejne maszyny M-346, pakiet logistyczny oraz siedem stanowisk Simulation Based Training. Zgodnie z tym kontraktem następne Bieliki wylądują w Dęblinie za dwa lata. Wówczas nasze siły powietrzne będą dysponować 16 nowoczesnymi samolotami do szkolenia pilotów odrzutowców.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: szer. Zbigniew Moszczański, Urszula Krzemińska

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1606592880
Czy naprawdę nie "czujecie" że popełniono błąd nie kupując tych 16 samolocików w wersji szkolno-bojowej? Jeżeli powiecie NIE to i tak nie uwierzę.
2D-7C-AE-DB
~andy
1606567440
sposób kupowania po kllka sztuk sprzętu to amatorszczyzna Handlowa ... albo gospodarczy i technologiczny sabotaż ... jakie korzyści można uzyskać z wilekości skali przy negocjacjach chyba trzeba tłumaczyć chyba kompletnemu laikowi który nic w życiu nie kupował ... o promocji swoich produktów przy tego typu zakupach nie wspomnę ...
17-46-FC-0F

MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polski „Wiking” dla Danii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Kolejny kontrakt Dezametu
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Abolicja dla ochotników
Męska sprawa: profilaktyka
Kircholm 1605
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Pięściarska uczta w Suwałkach
Marynarze podjęli wyzwanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Koniec dzieciństwa
Sportowcy na poligonie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zasiać strach w szeregach wroga
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wellington „Zosia” znad Bremy
Husarze bliżej Polski
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nie daj się zhakować
Starcie pancerniaków
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Niespokojny poranek pilotów
Mity i manipulacje
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Marynarze mają nowe motorówki
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Szansa na nowe życie
Odznaczenia za wzorową służbę
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sukces Polaka w biegu z marines
Rusza program „wGotowości”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Mundurowi z benefitami
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pomnik nieznanych bohaterów
Standardy NATO w Siedlcach
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO