moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia sprawdza, czy warto modernizować BWP-a

W jakim stopniu można unowocześnić BWP-1, ile może to kosztować i jak długo potrwa – tego wszystkiego MON chce się dowiedzieć od firm zbrojeniowych podczas tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1. Do ogłoszonego postępowania swój akces zgłosiło 12 podmiotów: zagraniczne koncerny oraz polskie spółki zbrojeniowe.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Na początku września Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął więc analizę rynku, która jest częścią tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1 i poprzedza dialog techniczny. Podczas analizy rynku MON chce się dowiedzieć od producentów, jaki jest możliwy zakres unowocześnienia radzieckiej konstrukcji, jej koszt oraz czas realizacji w przypadku całego batalionu pojazdów.

Na ogłoszenie Inspektoratu Uzbrojenia odpowiedziało 12 podmiotów z całego świata. – To Works-11 Sp. z o.o., CMI Defence Polska Sp. z o.o., Griffin Group SA Defence Sp. k., Rafael Advanced Defense Systems Ltd., Polska Grupa Zbrojeniowa SA wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi SA, Teldat Sp. z o.o. Sp. k., Siltec Sp. z o.o., Kongsberg Defence & Aerospace AS., WarZone Solutions, Leonardo S.p.A., Stekop SA, Pol-Mot Rail Sp. z o.o. – wymienia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Do wyżej wymienionych firm zostaną teraz rozesłane ankiety z prośbą o wypełnienie. Dzięki nim wojskowi specjaliści będą wiedzieć, jakie są dostępne na rynku rozwiązania w odniesieniu do modernizacji BWP-1. Szczegółowe rozmowy na ich temat są zaplanowane jednak dopiero podczas kolejnego etapu postępowania – dialogu technicznego.

W polskich siłach zbrojnych z około tysiąca Bojowych Wozów Piechoty-1 utworzono kilkanaście batalionów BWP-ów, które służą w jednostkach liniowych wojsk lądowych. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 zupełnie nową konstrukcją, pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono w 2014 roku konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wolą na czele. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Adrian Staszewski

dodaj komentarz

komentarze

~SamJo !
1602334860
Moze warto modernizowac ,ale jako wozy zabezpieczenia technicznego i pomocy medycznej ?!?!
EA-36-EE-63
~ja
1601640960
Czas przestawiać się na Borsuka, a nie inwestować w starocie.
C0-86-A4-D9

Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Abolicja dla ochotników
OPW budują świadomość obronną
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Gdy ucichnie artyleria
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Starcie pancerniaków
Sukces Polaka w biegu z marines
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Im ciemniej, tym lepiej
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Jesteśmy dziećmi wolności
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Mity i manipulacje
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kaman – domknięcie historii
Czy to już wojna?
Grecka walka z sabotażem
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Standardy NATO w Siedlcach
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Plan na WAM
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Arteterapia dla weteranów
Wellington „Zosia” znad Bremy
Ku wiecznej pamięci
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Kosmiczna wystawa
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zasiać strach w szeregach wroga
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dzień wart stu lat
Marynarze podjęli wyzwanie
Ułani szturmowali okopy
Torpeda w celu
Pięściarska uczta w Suwałkach
Nowe zasady dla kobiet w armii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Awanse w dniu narodowego święta
„Road Runner” w Libanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO