moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia sprawdza, czy warto modernizować BWP-a

W jakim stopniu można unowocześnić BWP-1, ile może to kosztować i jak długo potrwa – tego wszystkiego MON chce się dowiedzieć od firm zbrojeniowych podczas tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1. Do ogłoszonego postępowania swój akces zgłosiło 12 podmiotów: zagraniczne koncerny oraz polskie spółki zbrojeniowe.

Wyposażenie armii w nowoczesne BWP-y to jedno z założeń „Planu modernizacji technicznej na lata 2021–2035”. Obecnie wojska zmechanizowane posiadają prawie tysiąc BWP-1, wozów z lat siedemdziesiątych, które zdecydowanie odstają od oczekiwań współczesnego pola walki.

Na początku września Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął więc analizę rynku, która jest częścią tzw. fazy analityczno-koncepcyjnej programu modernizacji Bojowych Wozów Piechoty-1 i poprzedza dialog techniczny. Podczas analizy rynku MON chce się dowiedzieć od producentów, jaki jest możliwy zakres unowocześnienia radzieckiej konstrukcji, jej koszt oraz czas realizacji w przypadku całego batalionu pojazdów.

Na ogłoszenie Inspektoratu Uzbrojenia odpowiedziało 12 podmiotów z całego świata. – To Works-11 Sp. z o.o., CMI Defence Polska Sp. z o.o., Griffin Group SA Defence Sp. k., Rafael Advanced Defense Systems Ltd., Polska Grupa Zbrojeniowa SA wraz z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi SA, Teldat Sp. z o.o. Sp. k., Siltec Sp. z o.o., Kongsberg Defence & Aerospace AS., WarZone Solutions, Leonardo S.p.A., Stekop SA, Pol-Mot Rail Sp. z o.o. – wymienia mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Do wyżej wymienionych firm zostaną teraz rozesłane ankiety z prośbą o wypełnienie. Dzięki nim wojskowi specjaliści będą wiedzieć, jakie są dostępne na rynku rozwiązania w odniesieniu do modernizacji BWP-1. Szczegółowe rozmowy na ich temat są zaplanowane jednak dopiero podczas kolejnego etapu postępowania – dialogu technicznego.

W polskich siłach zbrojnych z około tysiąca Bojowych Wozów Piechoty-1 utworzono kilkanaście batalionów BWP-ów, które służą w jednostkach liniowych wojsk lądowych. Ministerstwo Obrony Narodowej nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji co do ich przyszłości. Jedną z rozważanych opcji – obok ich modernizacji (lub modyfikacji) – jest zastąpienie za kilka lat BWP-1 zupełnie nową konstrukcją, pojazdem Borsuk. Opracowanie nowego wozu zlecono w 2014 roku konsorcjum polskich spółek zbrojeniowych z Hutą Stalowa Wolą na czele. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: szer. Adrian Staszewski

dodaj komentarz

komentarze

~SamJo !
1602334860
Moze warto modernizowac ,ale jako wozy zabezpieczenia technicznego i pomocy medycznej ?!?!
EA-36-EE-63
~ja
1601640960
Czas przestawiać się na Borsuka, a nie inwestować w starocie.
C0-86-A4-D9

Odznaczenia za wzorową służbę
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Kolejny kontrakt Dezametu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Inwestycja w bezpieczeństwo
Nowe zasady dla kobiet w armii
Husarze bliżej Polski
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sportowcy na poligonie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nie daj się zhakować
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kircholm 1605
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wellington „Zosia” znad Bremy
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
„Road Runner” w Libanie
Polski „Wiking” dla Danii
Pięściarska uczta w Suwałkach
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Męska sprawa: profilaktyka
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Zasiać strach w szeregach wroga
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Szansa na nowe życie
Starcie pancerniaków
Mity i manipulacje
Koniec dzieciństwa
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces Polaka w biegu z marines
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Niespokojny poranek pilotów
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Marynarze mają nowe motorówki
Pomnik nieznanych bohaterów
Abolicja dla ochotników
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Kaman – domknięcie historii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Rusza program „wGotowości”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO