moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Roboty tragarze

Czy wkrótce z pieszymi pododdziałami „maszerować” będą bezzałogowce? Wielka Brytania rozpoczyna testowanie bezzałogowych naziemnych pojazdów transportowych. W kwietniu firma Rheinmetall Canada poinformowała, że jeszcze tej wiosny dostarczy na Wyspy cztery bezzałogowe pojazdy transportowe Mission Master-Cargo. Wielka Brytania jest pierwszym ich nabywcą spośród państw NATO. Sprytny bezzałogowiec służy nie tylko do transportu. Potrafi wykrywać przeszkody oraz skażenia, maskować się, gasić pożary czy pełnić rolę mobilnej stacji przekaźnikowej. Producent oferuje także wersję uzbrojoną.

Rheinmetall oficjalnie zaprezentował Mission Master-Cargo w czerwcu 2018 roku podczas wystawy Eurosatory w Paryżu. Robotyczny pojazd, który powstał na platformie Avenger 8x8 kanadyjskiej firmy Argo, działa w trybie autonomicznym lub półautonomicznym. Waży ok. 750 kg i jest w stanie przewieźć ładunki o masie do 600 kg. Dodatkowo jego możliwości transportowe może zwiększyć przyczepa, którą opracowano na tej samej platformie 8x8.

W podstawowej wersji bezzałogowy pojazd jest wyposażony w kamery, które dają pełny obraz terenu wokół niego. Do wykrywania przeszkód i skanowania obszaru Mission Master-Cargo ma urządzenie LIDAR, które są połączeniem lasera z teleskopem. Zaś do samoobrony i maskowania służy wyrzutnia granatów dymnych.

Hybrydowy napęd elektryczny pozwala działać kanadyjskiemu bezzałogowcowi przez osiem godzin. Na drodze i w terenie pojazd może rozwinąć prędkość 40 km/h. Ale Mission Master-Cargo potrafi także pływać. Z 300-kilogramowym ładunkiem porusza się w wodzie z prędkością 5 km/h.

Konstruktorzy zadbali także o możliwości transportowania bezzałogowca. Masa i rozmiary pozwalają przewozić go na pokładzie śmigłowców CH-47 i CH-53. W przypadku innych, mniejszych typów można go podwiesić pod maszyną.

Dzięki modułowej konstrukcji Mission Master-Cargo można szybko przystosować do różnych zadań. W misjach ewakuacji medycznej (w trybie autonomicznym) można nim przewozić na dużych dystansach dwóch rannych na noszach. Poza tym bezzałogowiec może realizować zadania związane z obserwacją, ochroną, wykrywaniem skażeń bronią masowego rażenia lub gaszeniem pożarów. Może także pełnić rolę mobilnej stacji przekaźnikowej.

Rheinmetall zaprezentował już wariant Mission Master-Cargo z zamontowaną na nim modułową, zdalnie sterowaną stacją uzbrojenia z rodziny Fieldranger. Na demonstratorze była ona zintegrowana z wyrzutniami pocisków rakietowych kal. 70 mm. W jednej salwie wystrzeliwuje się z nich 14 rakiet zawierających 60 kg ładunku wybuchowego. Robotyczny pojazd można uzbroić w systemy o kalibrze do 50 mm, m.in. w karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub 40-milimetrowy granatnik automatyczny.

Niewielka partia Mission Master-Cargo została kupiona przez Brytyjczyków do testów na potrzeby programu „Robotic Platoon Vehicle”. Projekt ma określić, w jakim stopniu bezzałogowe pojazdy mogą zwiększyć skuteczność bojową i możliwości pieszych plutonów. W przypadku działań takich pododdziałów dużym wyzwaniem jest np. ograniczona ilość zaopatrzenia (żywność, woda, amunicja, broń wsparcia), które żołnierze mogą zabrać ze sobą. Tragarz z tak wszechstronnymi możliwościami może się okazać całkiem dobrym wsparciem.

Tadeusz Wróbel , publicysta „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: Rheinmetall

dodaj komentarz

komentarze


Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
 
Szpej na miarę potrzeb
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Szybki marsz, trudny odwrót
Tragiczne zdarzenie na służbie
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kolejne FlyEye dla wojska
SOR w Legionowie
Zachować właściwą kolejność działań
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna na detale
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Charge of Dragon
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Posłowie dyskutowali o WOT
W Italii, za wolność waszą i naszą
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ameryka daje wsparcie
Ramię w ramię z aliantami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Front przy biurku
Zmiany w dodatkach stażowych
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Gunner, nie runner
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO na północnym szlaku
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, część druga
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Metoda małych kroków
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Kadisz za bohaterów
Na straży wschodniej flanki NATO
Wytropić zagrożenie
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Rekordziści z WAT
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO