moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team

Za sterami F-16 spędziłem już ponad 1300 godzin, ale właśnie dzięki akrobacjom powietrznym odkryłem możliwości tego samolotu na nowo. To są loty na granicy ryzyka, do których trzeba się solidnie przygotować – mówi kpt. pil. Wojciech „Ramrod” Kieczur, nowy pilot zespołu F-16 Tiger Demo Team. Pilot w lotach demonstracyjnych wyszkolił się w ubiegłym roku, a teraz szykuje się już do nowego sezonu.

„Ramrod” jest trzecim, po mjr. Robercie Gałązce i mjr. Dominiku Dudzie, pilotem wykonującym akrobacje lotnicze samolotem F-16. W składzie zespołu Tiger Demo Team jest jednak od samego początku, czyli od 2015 roku. Przez kilka lat pełnił funkcję safety observera i z ziemi nadzorował prawidłowy przebieg pokazów. W ubiegłym roku przeszkolił się w lotach akrobacyjnych. – „Ramrod” był jednym z kilku kandydatów na pilota demonstracyjnego. To ambitny i zdolny lotnik. Ma też już spore doświadczenie lotnicze, więc uznaliśmy, że w nowej roli sprawdzi się bardzo dobrze – mówi mjr Dominik „Zippity” Duda, pilot Tiger Demo Team. – W ubiegłym roku przeszkoliłem go na pilota demonstracyjnego, pomogłem też płynnie wejść w cykl pokazów. W tym roku odsuwam się w cień, bo to „Ramrod” w F-16 Tiger Demo Team gra teraz pierwsze skrzypce – podkreśla „Zippity”.

Kpt. pil. Wojciech „Ramrod” Kieczur ma 34 lata. Jest doświadczonym lotnikiem i przyszłym instruktorem lotniczym (jest w trakcie kursu instruktorskiego). W powietrzu spędził ponad 1700 godzin, z czego 1300 za sterami wielozadaniowych F-16. – Kocham latać. Szkoliłem się na różnych typach statków powietrznych, ale gdy pierwszy raz złapałem za stery F-16, to pomyślałem, że właśnie spełniają się moje marzenia – mówi pilot. Jak wspomina początki służby? – Zawsze dużo się działo, była adrenalina, wiele zadań i jeszcze więcej szkolenia. F-16 to maszyna z ogromnymi możliwościami: ma ogromne przyspieszenie, jest dynamiczna i zwrotna, przez co przeciążenia są bardzo duże. Do lotów w F-16 zawsze trzeba być przygotowanym – przyznaje.

Kpt. Kieczur do lotów demonstracyjnych przygotowywał się około dwóch miesięcy. Przeszedł cały program szkolenia, czyli zajęcia w symulatorze, loty w F-16 z instruktorem oraz loty samodzielne. – Latałem najpierw w drugiej kabinie F-16 i obserwowałem pracę Dominika. Później zacząłem samodzielnie ćwiczyć, wykonywać akrobacje najpierw dość wysoko, a później coraz niżej nad ziemią. Następnie ćwiczyłem cały program na lotnisku w Krzesinach, a potem jeszcze w innych miejscach w Polsce. Dużo czasu spędziłem też w symulatorze. Jest to niezbędne, by zapamiętać kolejność akrobacji, dobrze nauczyć się wiązanki figur. Każda sekunda pokazu musi być perfekcyjnie przygotowana – opisuje pilot. „Ramrod” szkolenie zakończył egzaminem. Certyfikowany był przez dowódcę 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Pilot przyznaje, że loty pokazowe na F-16 znacznie różnią się od tych, jakie na co dzień wykonują piloci myśliwców. – Podstawowym zadaniem pilota F-16 jest wykorzystywanie samolotu w taki sposób, by jak najefektywniej bronić kraju. Chodzi tu więc o zastosowanie odpowiedniej taktyki czy wykorzystanie uzbrojenia. A akrobacja to zupełnie co innego. Wykonujemy figury nisko nad ziemią. Chcemy pokazać publiczności, co ta maszyna potrafi. Większość prezentowanych figur w zadaniach bojowych nie miałaby żadnego zastosowania – mówi lider Tiger Demo Team.

F-16 Tiger Demo Team przygotowuje się już do nowego sezonu pokazowego. Niebawem rozpoczną się treningi 12-minutowego programu. W powietrzu F-16 zaprezentuje się m.in. w lotach pionowych i figurach w poziomie. Będzie można zobaczyć maszynę w locie odwróconym, ósemki, akcentowane beczki, beczki na wznoszeniu i loty na maksymalnych kątach natarcia. W czasie pokazu loty odbywają się na wysokości ok. 150 metrów nad ziemią i z prędkością około 1200 km/h. Podobnie jak w poprzednich sezonach podniebne akrobacje wykonywane będą do muzyki zespołu Luxtorpeda.

Tiger Demo Team będzie można zobaczyć 27 i 28 czerwca w Lesznie, 16–19 lipca w Wielkiej Brytanii podczas Royal International Air Tattoo, 1–2 sierpnia na Łotwie podczas Wings over Baltics Airshow, 7 i 8 sierpnia na pokazach Gdynia Aerobaltic, a także podczas występów we Francji i pod koniec września na Malcie.

Zespół F-16 Tiger Demo Team powstał w 2015 roku. Tworzy go ponad 20 osób. Pośród nich są safety observerzy, czyli piloci, którzy z ziemi czuwają nad bezpieczeństwem, komentator, technicy, którzy przygotowują samolot do startu, oraz logistyk i oficer bezpieczeństwa lotów.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, arch. F-16 Tiger Demo Team

dodaj komentarz

komentarze


Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
 
Czarna Dywizja świętuje
Żołnierze bez testów z WF-u
Żołnierze wyjechali, problemy zostały
„Northern Coasts”, czyli debiut „Kormorana”
Czołgi do ataku!
Baza ofiar zbrodni wołyńskiej
Biegacze na orientację z Czarnej Dywizji najlepsi
Służbowe „M” dla żołnierzy z Zamościa
Musimy myśleć tylko o jednym – walka aż do zwycięstwa!
Żołnierze wrócili do Polski
Współpraca i walka w komunikacji
Prosty język to najważniejsza maksyma!
MSPO 2021 - serwis specjalny
Ziemia z misji na pamiątkę
In the Only Right Direction
Marynarze z 8 Flotylli na czele zespołu NATO
Misja, w której stawką było życie
„Ryś”, czyli nowe zadania w nieznanym terenie
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Ćwierćwiecze AMW
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Nowe święto w rocznicę powstania wielkopolskiego?
Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej
Pomnik prawdy o Katyniu
Komunikacja strategiczna to dziś priorytet
OWŚ – betonowa wizja obrony
Techniki linowe dla wybranych
Course on Diplomacy
Emerytura wypłacana w … karmie
Żołnierze z Leźnicy trenują siatkarzy
Szkoły dumne z mundurowych uczniów
Symulator dla kierowców ciężarówek
Ministrowie państw bałtyckich o zagrożeniach i współpracy
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Po raz dziesiąty pobiegli „śladami gen. Nila”
Srebro sztafety i brąz kajakarek
„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic
W jedynym słusznym kierunku
Ocalić od zapomnienia
PGZ na londyńskich targach zbrojeniowych
Szczyt NATO już w poniedziałek
AW 139 W dla Wojska Polskiego?
Skok na głęboką wodę
Terytorialsi zapraszają na WOT Games!
Nowy system naboru zmienia też armię
Defendery. Innowacyjność w cenie
HSW ma ofertę dla armii
Do broni!
Wojsko dla mediów, media dla wojska
Przez sport do wojska!
Kosmiczne technologie na MSPO
Symulator skoków ze spadochronem
Wojsko nie może zapominać o dialogu ze społeczeństwem
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Rzetelna informacja w cenie!
Defender, czyli innowacyjny obrońca
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Żołnierze powinni być aktywni w mediach i lokalnie
W Tokio zgasł olimpijski znicz
W walce na dwa fronty – bez szans
Szef MON: w XXI wieku fake newsy stały się bronią
Nowe racje dla specjalsów
Wybierz się na wojskowe studia
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Wojskowy żargon tylko w jednostkach
Niech żyje pamięć niezłomnych!
Afganistan. Czas wracać do domu
Ewakuacja z Afganistanu dobiegła końca
Poznajcie produkty nagrodzone podczas XXIX MSPO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO