W Ministerstwie Obrony Narodowej powstał projekt edukacyjny „Kalendarz z mundurem”, który zakłada spotkania z żołnierzami i oferuje scenariusze lekcji historii. – Tą ciekawą formą chcemy zachęcić i zainspirować uczniów do poznawania historii i przybliżyć temat Wojska Polskiego – mówi Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON. W projekcie mogą wziąć udział szkoły z całej Polski.
„Kalendarz z mundurem” to edukacyjny projekt MON skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest wyjątkowy, ścienny kalendarz z wyróżnionymi datami wojskowych świąt i wydarzeń historycznych. Zaznaczono w nim daty m.in. utworzenia Armii Krajowej (14 lutego), Święta Wojska Polskiego (15 sierpnia), Dnia Weterana Działań poza Granicami Państwa (29 maja) czy Narodowego Święta Niepodległości (11 listopada).
– Te ważne dla Polski wydarzenia są przyczynkiem do przybliżenia uczniom tematów związanych z historią i Wojskiem Polskim. Nasz projekt zakłada specjalne lekcje z udziałem żołnierzy. Chcemy, by opowiadając o ważnych wydarzeniach z historii, połączyli je ze współczesnością. Opowiedzieli o zadaniach sił zbrojnych, zaangażowaniu Polski w działania NATO, misje zagraniczne UE czy ćwiczenia wojskowe. Aby uczniowie dowiedzieli się, jakie są np. rodzaje wojsk, że służąc można jeździć na misje, a także, że można zostać wojskowym psychologiem – mówi Agnieszka Glapiak, dyrektor Centrum Operacyjnego MON i pomysłodawczyni projektu. – Mamy nadzieję, że w taki właśnie sposób zainspirujemy nauczycieli do ciekawego prowadzenia zajęć i zachęcania młodzieży do poznawania historii i zainteresowania się służbą wojskową – podkreśla dyrektor CO MON.
Pomóc w tym ma drugi z elementów projektu, czyli gotowe scenariusze lekcji, także z udziałem żołnierzy. Powstało ich w sumie 19. Opracowali je pracownicy Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej. Każdy z tematów został zaprezentowany w indywidualny, niestandardowy sposób. Są w nich odnośniki do filmów i tekstów historycznych oraz fotografie, które można pokazać uczniom podczas zajęć. Scenariusze są modułowe, co oznacza, że w wersji pełnej mogą być wykorzystane w nauce młodzieży. W przypadku uczniów młodszych, można wybrać tylko niektóre elementy, adekwatne do wieku i zainteresowań uczniów.
Jakich tematów dotyczą lekcje? Na przykład polskich powstań (styczniowe 1863 r., listopadowe 1830 r., kościuszkowskie 1794 r.), bohaterów powojennego podziemia niepodległościowego i Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych, Święta Narodowego Trzeciego Maja, obchodzonej 15 sierpnia rocznicy Bitwy Warszawskiej i Święta Wojska Polskiego czy przypadającego 11 listopada Narodowego Święta Niepodległości. Nie brakuje tematów poświęconych II wojnie światowej. Młodzież będzie mogła poznać szczegóły agresji Niemiec na Polskę i wybuchu II wojny światowej, dowiedzieć się jak przebiegała bitwa o Monte Cassino, desant 1 Samodzielnej Brygady Spadochronowej pod Arnhem w 1944 roku czy wyzwolenie Bredy przez 1 Dywizję Pancerną dowodzoną przez gen. Stanisława Maczka (1944 r.). Uczniom zostanie też przybliżona postać generała Stanisława Sosabowskiego oraz geneza powstania Armii Krajowej i Polskiego Państwa Podziemnego.
Jak zapewniają przedstawiciele WCEO, spotkania na pewno nie będą nudne. – Uczymy się przez zaangażowanie, więc i taką zasadę zastosowaliśmy, opracowując poszczególne scenariusze. Uczniowie zobaczą, jak wygląda żołnierz w pełnym rynsztunku, dowiedzą się ile waży jego kamizelka kuloodporna, a na lekcji dotyczącej Marynarki Wojennej RP nauczą się wykonywać węzły żeglarskie. Podczas zajęć poświęconych odsieczy wiedeńskiej będą musieli z kolei przeprowadzić wywiad z Kara Mustafą – mówi Iwona Dwojewska, wicedyrektor Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Żołnierze opowiedzą też o tym, czym jest Order Virtuti Militari, dlaczego wojska lądowe świętują akurat 12 września i jak będzie obchodzona tegoroczna 100. rocznica zaślubin Polski z morzem. Tematem jednej z lekcji, prowadzonej w formie spotkania z żołnierzem, będzie także Dzień Weterana Działań poza Granicami Państwa. Młodzież dowie się, w jakich misjach uczestniczyli polscy żołnierzy oraz jakie mieli zadania. Celem lekcji będzie zwrócenie uwagi młodzieży na to, jak ważny jest szacunek i wsparcie dla żołnierzy, którzy w imieniu Polski pełnili i pełnią trudną i niebezpieczną służbę. Spotkanie z weteranem misji będzie wzbogacone o nowoczesne formy przekazu. Uczniowie obejrzą film „ Misje serc – Afganistan” (prod. WCEO) czy teledyski poświęcone żołnierzom („Duch” zespołu CZASZA z 6 Brygady Powietrznodesantowej w Krakowie, „Wstawaj i walcz” – piosenki nt. X zmiany PKW w Afganistanie).
Więcej informacji można znaleźć pod adresem: https://www.wojsko-polskie.pl/articles/tym-zyjemy-v/2020-01-207-kalendarz-z-mundurem-nowy-projekt-edukacyjny-mon/
autor zdjęć: MON
komentarze