moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

REKLAMA

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Polskie okręty w operacji „Pustynna Burza”
 
Kajak idealny dla komandosa
Wszystkie zbrodnie Jasienicy
Deklaracja partnerstwa – Raytheon angażuje się w zapewnienie Polsce przewagi w powietrzu
Sojusznicze siły ponownie pod polskim dowództwem
Defense Without Politics
Powstanie Wojskowa Akademia Medyczna
Spadochroniarze otrzymali pojazdy do zrzutu
Podhalańczycy rozpoczynają natowski dyżur
USA nie zacznie wojny z Iranem
Za wolność naszą i waszą
„Defender Europe 20”: wkrótce przerzut amerykańskich wojsk
Będziemy nadal szukać szczątków pomordowanych Polaków
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Klasy wojskowe po nowemu
Beagle dla żołnierzy?
Rekordowy budżet MON
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
They Train Together, They Fight Together
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
PKW Orlik na straży bałtyckiego nieba
Następcy Wstęg poszukiwani
Prezydent Duda w Hucie Stalowa Wola
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Buzdygan Internautów – czas na głosowanie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Mobilne moździerze dla armii
Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Pomagali z narażeniem życia
Arsenał Iranu
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Obradowała Rada Gabinetowa
Żandarmi pomogli poszkodowanym w wypadku
Polsko-łotewska „Zima”
Ranking dowódców kampanii wrześniowej
Ostatni samochód Marszałka
Ottokar-Brzoza będzie kołowy?
Misje na dłużej
Misja wojownika
Benemerenti 2020
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Nowy wiceminister w MON
Kobieta technikiem pokładowym Casy
Powstanie bez sukcesu
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Strykery znów na Mazurach
We Are All Darfur
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Upamiętnijmy generała Andersa i zdobywców Monte Cassino
Iran uderza w USA
Tak narodziło się kłamstwo katyńskie
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Wesprzyj weteranów walk o niepodległość
Terytorialsi za oceanem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO