moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większe Daglezje

MON chce wyposażyć armię w nowy model mostów Daglezja. Obecnie używane mosty towarzyszące umożliwiają przeprawę np. przez wąwóz czy rzekę o szerokości 20 m. Inspektorat Uzbrojenia MON poszukuje firmy chętnej do wyprodukowania modelu próbnego MS-40 Daglezja-S, który będzie mógł pokonywać 40-metrowe przeszkody. Zainteresowani mogą się zgłaszać do 8 stycznia 2020 r.

Polska armia ma obecnie w służbie jeden typ mostów towarzyszących na podwoziu kołowym. To konstrukcja o kryptonimie MS-20 Daglezja-S opracowana przez specjalistów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Mosty te umożliwiają pokonywanie przeszkód czołgom o masie do 64 ton, czyli np. Leopardom 2A4 i 2A5 oraz zestawom pojazdów kołowych o masie do 100. Mogą pokonać takie przeszkody jak rzeki, jeziora, kanały czy rowy o szerokości do 20 metrów. W sumie wojsko ma 12 sztuk tego rodzaju mostów. Daglezje są m.in. w 2 pułku inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 batalionie inżynieryjnym z Niska, 4 batalionie inżynieryjnym z Głogowa, 1 batalionie drogowo-mostowym z Dęblina, 2 pułku saperów z Kazunia oraz w 5 pułku inżynieryjnym ze Szczecina.

Kilka lat temu armia zleciła inżynierom opracowanie konstrukcji, która umożliwi pokonywanie dwa razy większych przeszkód, czyli o szerokości 40 metrów. Program otrzymał kryptonim MS-40 Daglezja-S. Prototyp mostu powstał w OBRUM-ie i w 2018 roku został przekazany armii do prób i testów. Wojskowi mieli jednak uwagi i do projektu wnieśli zmiany. Dlatego zanim armia zamówi model seryjny mostu, chce otrzymać i przetestować jeszcze model przedseryjny, czyli próbny.

Firmy i podmioty zainteresowane jego zbudowaniem, w oparciu o dokumentację techniczną, której właścicielem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, mogą zgłosić się do przetargu ogłoszonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Zainteresowani mają czas do 8 stycznia 2020 roku.

Rozłożona MS-40 Daglezja-S ma mieć 46 metrów długości (do jej transportu będzie potrzebnych pięć ciężarówek), przęsła o szerokości 4 metrów, a różnica wysokości pomiędzy łączonymi brzegami zbiornika wodnego lub przeszkody inżynieryjnej może wynosić prawie trzy metry.

Co ważne, przeprawy zbudowane w oparciu o nową konstrukcję mogą być w razie potrzeby wykorzystywane także przez ludność cywilną (np. podczas klęsk żywiołowych), w tym pieszych – można je bowiem wyposażyć w barierki. Takie rozwiązanie przyjęto też dla mostów MS-20 Daglezja-S. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~byłem w WSOWInź...
1576539300
co 20 metrów wbija się słupy kładzie daglezje i można mieć most nawet kilka tysięcy kilometrów.. co od przetargów poza kserowaniem nie umieją i nic nie wiedza.. chyba, że udają
AB-F1-D3-53
~WSOWInż byłem
1576538940
,, wystarczy wbić w dno drewniane pony co 20 m i most może mieć nawet tysiace kilometrów.. most daglezja to tylko przęsło... Inspektorat Uzbrojenia zupełnie nie zdaje sobie sprawy co wypisuje...
AB-F1-D3-53

F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
„Road Runner” w Libanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
My, jedna armia
Mity i manipulacje
Polski „Wiking” dla Danii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Ogień z Leopardów na Łotwie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Torpeda w celu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Ułani szturmowali okopy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Marynarze podjęli wyzwanie
Sukces Polaka w biegu z marines
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Standardy NATO w Siedlcach
Dodatkowe zapory
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Dostawa Homarów-K
Gdy ucichnie artyleria
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Plan na WAM
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Dywersja na kolei. Są dowody
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Studenci ewakuowali szpital
Is It Already War?
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Merops wdrażany natychmiast
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Mundurowi z benefitami
„Zamek” pozostał bezpieczny
Im ciemniej, tym lepiej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wojskowy bus do szczęścia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Żołnierze pomagają w akcji na torach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO