moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większe Daglezje

MON chce wyposażyć armię w nowy model mostów Daglezja. Obecnie używane mosty towarzyszące umożliwiają przeprawę np. przez wąwóz czy rzekę o szerokości 20 m. Inspektorat Uzbrojenia MON poszukuje firmy chętnej do wyprodukowania modelu próbnego MS-40 Daglezja-S, który będzie mógł pokonywać 40-metrowe przeszkody. Zainteresowani mogą się zgłaszać do 8 stycznia 2020 r.

Polska armia ma obecnie w służbie jeden typ mostów towarzyszących na podwoziu kołowym. To konstrukcja o kryptonimie MS-20 Daglezja-S opracowana przez specjalistów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Mosty te umożliwiają pokonywanie przeszkód czołgom o masie do 64 ton, czyli np. Leopardom 2A4 i 2A5 oraz zestawom pojazdów kołowych o masie do 100. Mogą pokonać takie przeszkody jak rzeki, jeziora, kanały czy rowy o szerokości do 20 metrów. W sumie wojsko ma 12 sztuk tego rodzaju mostów. Daglezje są m.in. w 2 pułku inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 batalionie inżynieryjnym z Niska, 4 batalionie inżynieryjnym z Głogowa, 1 batalionie drogowo-mostowym z Dęblina, 2 pułku saperów z Kazunia oraz w 5 pułku inżynieryjnym ze Szczecina.

Kilka lat temu armia zleciła inżynierom opracowanie konstrukcji, która umożliwi pokonywanie dwa razy większych przeszkód, czyli o szerokości 40 metrów. Program otrzymał kryptonim MS-40 Daglezja-S. Prototyp mostu powstał w OBRUM-ie i w 2018 roku został przekazany armii do prób i testów. Wojskowi mieli jednak uwagi i do projektu wnieśli zmiany. Dlatego zanim armia zamówi model seryjny mostu, chce otrzymać i przetestować jeszcze model przedseryjny, czyli próbny.

Firmy i podmioty zainteresowane jego zbudowaniem, w oparciu o dokumentację techniczną, której właścicielem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, mogą zgłosić się do przetargu ogłoszonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Zainteresowani mają czas do 8 stycznia 2020 roku.

Rozłożona MS-40 Daglezja-S ma mieć 46 metrów długości (do jej transportu będzie potrzebnych pięć ciężarówek), przęsła o szerokości 4 metrów, a różnica wysokości pomiędzy łączonymi brzegami zbiornika wodnego lub przeszkody inżynieryjnej może wynosić prawie trzy metry.

Co ważne, przeprawy zbudowane w oparciu o nową konstrukcję mogą być w razie potrzeby wykorzystywane także przez ludność cywilną (np. podczas klęsk żywiołowych), w tym pieszych – można je bowiem wyposażyć w barierki. Takie rozwiązanie przyjęto też dla mostów MS-20 Daglezja-S. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~byłem w WSOWInź...
1576539300
co 20 metrów wbija się słupy kładzie daglezje i można mieć most nawet kilka tysięcy kilometrów.. co od przetargów poza kserowaniem nie umieją i nic nie wiedza.. chyba, że udają
AB-F1-D3-53
~WSOWInż byłem
1576538940
,, wystarczy wbić w dno drewniane pony co 20 m i most może mieć nawet tysiace kilometrów.. most daglezja to tylko przęsło... Inspektorat Uzbrojenia zupełnie nie zdaje sobie sprawy co wypisuje...
AB-F1-D3-53

Przełomowy czas dla WZL-2
Gala Boksu na Bemowie
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Paczka dla bohatera już w drodze!
„Burza” nabiera kształtów
Wojsko ma swojego satelitę!
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Noc na „pasku”
Combat 56 u terytorialsów
Astronauta w Szkole Orląt
Najdłuższa noc
Plan na WAM
Gdy ucichnie artyleria
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Panczeniści na podium w Hamar
Historyczna „Wisła”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Pancerniacy jadą na misję
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
W hołdzie poległym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Kto zostanie Asem Sportu?
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
The Taste of Military Service
Formoza – 50 lat morskich komandosów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Dzień wart stu lat
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Mundurowi z benefitami
Odpalili K9 Thunder
Kolejne AW149 nadlatują
Wisła dopłynęła
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Niebo pod osłoną
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Piątka z czwartego wozu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO