moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Większe Daglezje

MON chce wyposażyć armię w nowy model mostów Daglezja. Obecnie używane mosty towarzyszące umożliwiają przeprawę np. przez wąwóz czy rzekę o szerokości 20 m. Inspektorat Uzbrojenia MON poszukuje firmy chętnej do wyprodukowania modelu próbnego MS-40 Daglezja-S, który będzie mógł pokonywać 40-metrowe przeszkody. Zainteresowani mogą się zgłaszać do 8 stycznia 2020 r.

Polska armia ma obecnie w służbie jeden typ mostów towarzyszących na podwoziu kołowym. To konstrukcja o kryptonimie MS-20 Daglezja-S opracowana przez specjalistów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. Mosty te umożliwiają pokonywanie przeszkód czołgom o masie do 64 ton, czyli np. Leopardom 2A4 i 2A5 oraz zestawom pojazdów kołowych o masie do 100. Mogą pokonać takie przeszkody jak rzeki, jeziora, kanały czy rowy o szerokości do 20 metrów. W sumie wojsko ma 12 sztuk tego rodzaju mostów. Daglezje są m.in. w 2 pułku inżynieryjnego z Inowrocławia, 3 batalionie inżynieryjnym z Niska, 4 batalionie inżynieryjnym z Głogowa, 1 batalionie drogowo-mostowym z Dęblina, 2 pułku saperów z Kazunia oraz w 5 pułku inżynieryjnym ze Szczecina.

Kilka lat temu armia zleciła inżynierom opracowanie konstrukcji, która umożliwi pokonywanie dwa razy większych przeszkód, czyli o szerokości 40 metrów. Program otrzymał kryptonim MS-40 Daglezja-S. Prototyp mostu powstał w OBRUM-ie i w 2018 roku został przekazany armii do prób i testów. Wojskowi mieli jednak uwagi i do projektu wnieśli zmiany. Dlatego zanim armia zamówi model seryjny mostu, chce otrzymać i przetestować jeszcze model przedseryjny, czyli próbny.

Firmy i podmioty zainteresowane jego zbudowaniem, w oparciu o dokumentację techniczną, której właścicielem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, mogą zgłosić się do przetargu ogłoszonego przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Zainteresowani mają czas do 8 stycznia 2020 roku.

Rozłożona MS-40 Daglezja-S ma mieć 46 metrów długości (do jej transportu będzie potrzebnych pięć ciężarówek), przęsła o szerokości 4 metrów, a różnica wysokości pomiędzy łączonymi brzegami zbiornika wodnego lub przeszkody inżynieryjnej może wynosić prawie trzy metry.

Co ważne, przeprawy zbudowane w oparciu o nową konstrukcję mogą być w razie potrzeby wykorzystywane także przez ludność cywilną (np. podczas klęsk żywiołowych), w tym pieszych – można je bowiem wyposażyć w barierki. Takie rozwiązanie przyjęto też dla mostów MS-20 Daglezja-S. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. OBRUM

dodaj komentarz

komentarze

~byłem w WSOWInź...
1576539300
co 20 metrów wbija się słupy kładzie daglezje i można mieć most nawet kilka tysięcy kilometrów.. co od przetargów poza kserowaniem nie umieją i nic nie wiedza.. chyba, że udają
AB-F1-D3-53
~WSOWInż byłem
1576538940
,, wystarczy wbić w dno drewniane pony co 20 m i most może mieć nawet tysiace kilometrów.. most daglezja to tylko przęsło... Inspektorat Uzbrojenia zupełnie nie zdaje sobie sprawy co wypisuje...
AB-F1-D3-53

Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Strzelanina w bazie US Army
Norwegowie budują na polskim poligonie
Terytorialsi i czarna taktyka
Uszyte na miarę
Cisza przed wojną
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Świetne występy polskich żołnierzy
Pies asystujący u boku weterana
Beret „na rekinka” lub koguta
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak zostać kapralem rezerwy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Nocne ataki na Ukrainę
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
Orlik na Alfę
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Zwycięska batalia o stolicę
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polskie drony dla wojska
Warszawo, do broni!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Samolot dobry do „fikołków”
Najważniejszy jest żołnierz
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
Hekatomba na Woli
Służby badają wybuch pod Łukowem
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Program Pilica+ przyspiesza
„Road Runner” w Libanie
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Wojskowe wsparcie z Holandii
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Flytrap, czyli młot na drony
Gen Z Army

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO