moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja starów 266

W ciągu czterech lat Wojsko Polskie zmodernizuje niemal pół tysiąca ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Star 266 do standardu Star 266M2. Na jedenastu zostaną zainstalowane warsztaty spawalniczo – blacharskie oraz obsługi pojazdów, a 439 pojazdów będzie unowocześnionych do najnowszej wersji skrzyniowej. Armia zapłaci za te prace 168 mln zł. 

Wojsko Polskie korzysta z kilkunastu tysięcy ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności. Głównie są to stary – ponad 13 tysięcy. Przy czym, najstarszych ciężarówek tego typu (Star 660 wersje 660M/M2/M3) jest około półtora tysiąca. Najwięcej, bo ponad dwanaście tysięcy, jest starów 266 (wersje 266/266M/2666M2), czyli pojazdów produkowanych od 1969 roku. W wyposażeniu armii są również najnowsze modele – 1466, 944 i 744. Niestety wojsko ma ich zaledwie kilkaset sztuk.

Od kilku lat armia systematycznie wycofuje ze służby najstarsze i najbardziej wyeksploatowane stary 660, ale również unowocześnia stary 266 do wersji Star 266M2. W modernizowanych pojazdach jest wymieniana kabina – stała na pochylaną do przodu, dzięki temu prace serwisowe przy silniku są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania. W ciężarówkach montowane jest również nowe zawieszenie, które zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co najważniejsze, prace obejmują również montaż nowych jednostek napędowych. Zamiast przestarzałych, sześciocylindrowych silników 359/359M, umieszcza się w nich motory IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM (i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr./min). W zależności od wersji zestawia się je z mechaniczną skrzynią przekładniową firmy Eaton albo automatyczną firmy Allison.

Kilka dni temu 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia popisał z firmą Autobox Innovations ze Starachowic dwie kolejne umowy na modernizację starów do standardu M2. W ramach pierwszej do 2023 roku polskie wojsko unowocześni 439 ciężarówek do najnowszej wersji skrzyniowej. Wart 158,5 mln złotych kontrakt przewiduje, że 351 wozów to zamówienie gwarantowane, a 88 sztuk to opcja. Wozy będą dostarczane do armii partiami. – W tym roku 23 egzemplarze, w przyszłym 56 z czego 28 w ramach prawa opcji. W kolejnych trzech latach po 120 pojazdów, z czego po 20 w prawach opcji – wyjaśnia przedstawiciel 12 WOG z Torunia.

Drugi kontrakt, o wartości 10,5 mln złotych, będzie zrealizowany znacznie szybciej, bo do końca przyszłego roku. Umowa zakłada modernizację jedenastu starów 266 do wersji specjalistycznej 266M2. Na ośmiu pojazdach zostaną zainstalowane warsztaty obsługi pojazdów (wraz z przyczepką), a na trzech warsztaty spawalniczo- blacharskie (wraz przyczepką). Oba typy wozów posłużą do serwisowania w terenie uszkodzonych lub zepsutych ciężarówek, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, czołgów i artylerii. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Is It Already War?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kosmiczna wystawa
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Torpeda w celu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dzień wart stu lat
„Zamek” pozostał bezpieczny
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Awanse w dniu narodowego święta
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowy bus do szczęścia
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Polski „Wiking” dla Danii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Gdy ucichnie artyleria
Marynarze podjęli wyzwanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
„Road Runner” w Libanie
Ułani szturmowali okopy
Dywersja na kolei. Są dowody
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Standardy NATO w Siedlcach
Im ciemniej, tym lepiej
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Mundurowi z benefitami
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nowe zasady dla kobiet w armii
Sukces Polaka w biegu z marines
Mity i manipulacje
Plan na WAM
Czy to już wojna?
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kaman – domknięcie historii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
My, jedna armia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO