moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja starów 266

W ciągu czterech lat Wojsko Polskie zmodernizuje niemal pół tysiąca ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Star 266 do standardu Star 266M2. Na jedenastu zostaną zainstalowane warsztaty spawalniczo – blacharskie oraz obsługi pojazdów, a 439 pojazdów będzie unowocześnionych do najnowszej wersji skrzyniowej. Armia zapłaci za te prace 168 mln zł. 

Wojsko Polskie korzysta z kilkunastu tysięcy ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności. Głównie są to stary – ponad 13 tysięcy. Przy czym, najstarszych ciężarówek tego typu (Star 660 wersje 660M/M2/M3) jest około półtora tysiąca. Najwięcej, bo ponad dwanaście tysięcy, jest starów 266 (wersje 266/266M/2666M2), czyli pojazdów produkowanych od 1969 roku. W wyposażeniu armii są również najnowsze modele – 1466, 944 i 744. Niestety wojsko ma ich zaledwie kilkaset sztuk.

Od kilku lat armia systematycznie wycofuje ze służby najstarsze i najbardziej wyeksploatowane stary 660, ale również unowocześnia stary 266 do wersji Star 266M2. W modernizowanych pojazdach jest wymieniana kabina – stała na pochylaną do przodu, dzięki temu prace serwisowe przy silniku są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania. W ciężarówkach montowane jest również nowe zawieszenie, które zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co najważniejsze, prace obejmują również montaż nowych jednostek napędowych. Zamiast przestarzałych, sześciocylindrowych silników 359/359M, umieszcza się w nich motory IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM (i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr./min). W zależności od wersji zestawia się je z mechaniczną skrzynią przekładniową firmy Eaton albo automatyczną firmy Allison.

REKLAMA

Kilka dni temu 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia popisał z firmą Autobox Innovations ze Starachowic dwie kolejne umowy na modernizację starów do standardu M2. W ramach pierwszej do 2023 roku polskie wojsko unowocześni 439 ciężarówek do najnowszej wersji skrzyniowej. Wart 158,5 mln złotych kontrakt przewiduje, że 351 wozów to zamówienie gwarantowane, a 88 sztuk to opcja. Wozy będą dostarczane do armii partiami. – W tym roku 23 egzemplarze, w przyszłym 56 z czego 28 w ramach prawa opcji. W kolejnych trzech latach po 120 pojazdów, z czego po 20 w prawach opcji – wyjaśnia przedstawiciel 12 WOG z Torunia.

Drugi kontrakt, o wartości 10,5 mln złotych, będzie zrealizowany znacznie szybciej, bo do końca przyszłego roku. Umowa zakłada modernizację jedenastu starów 266 do wersji specjalistycznej 266M2. Na ośmiu pojazdach zostaną zainstalowane warsztaty obsługi pojazdów (wraz z przyczepką), a na trzech warsztaty spawalniczo- blacharskie (wraz przyczepką). Oba typy wozów posłużą do serwisowania w terenie uszkodzonych lub zepsutych ciężarówek, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, czołgów i artylerii. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Nóż komandosa zdobyty
 
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Gavia na Atlantyku
Jak upadała Warszawa
Nowy wiceminister w MON
Fort zagłady
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Kolejne Raki dla wojska
Rusza budowa szpitala w Legionowie
„Operacja Wuhan”: Pięciobój morski
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Żołnierze będą zarabiać więcej
Armia Fight Night z amerykańskim akcentem
Rozpoczynamy nową erę
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
68W znaczy ratownik
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Wypadek saperów
Ostatni polski bastion
Snajper walczy także z wiatrem
Rescue Like You Would in a War
„Operacja Wuhan”: Strzelectwo
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
„Operacja Wuhan”: Badminton, łucznictwo, tenis
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
Jubileuszowa Armia Fight Night w Lublinie
Sosnkowski przywrócony
Niezwyciężeni znowu trenują
Silesian Life Pictures
Żołnierze dzieciom
68W Means Lifesaver
Nowa misja i nowy sprzęt
„Operacja Wuhan”: Kolarstwo i triatlon
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Offset z „Wisły”
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Iranian Chess Game
Stan poszkodowanych saperów jest poważny
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Trening medyczny przed misją
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Cienka niebieska linia
„Albatros” już na wodzie
„Hubal” – ostatni zagończyk
Groty i VIS-y dla armii
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Żołnierze na podium lekkoatletycznych mistrzostw
Polska nie pozostanie osamotniona
JWK i podchorążowie, czyli trening przed misją
Thin Blue Line
Spadkobiercy pamięci kleeberczyków
Ostatni bój wojny obronnej
Niechciany traktat
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Klasy wojskowe po nowemu
Leopardem wirtualnie
Bożeny do modyfikacji
Nowy rok akademicki w szpitalu na Szaserów
Jani, cudem ocalony
Lotem przeciw bolszewikom

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO