moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

Dron dla hydrografów
 
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Ogień na alpejskich szczytach
Emerytura wypłacana w … karmie
Time for Miecznik
B-1B znów na polskim niebie. W eskorcie Jastrzębi
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Wyścig zbrojeń nie ustaje
„Błękitni” dzielą się wiedzą na misji
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
W jedynym słusznym kierunku
Star Army
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
Będą podwyżki dla żołnierzy
Zbrodnia bez kary
Course on Diplomacy
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Wybierz się na wojskowe studia
O bezpieczeństwie państw NATO
Kraby dla podhalańczyków
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Czy będą podwyżki?
Szczury Torbuku
Ciemne strony Facebooka
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Napięta sytuacja na granicy
Żołnierze poszkodowani na granicy
KFOR: wyższy stopień gotowości
Raki dla podhalańczyków
Żołnierze bez testów z WF-u
103 lata Sztabu Generalnego
Wilk na poligonie
Saper robi przejście
Szef MON odwiedził USA
Legia Akademicka po raz piąty
AZOR – podwodny specjalista
Polityka nie znosi próżni
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Kobiety a pokój
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Terytorialsi z Podlasia byli najlepsi
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Duch Invictus jest, czas na formę
Afganistan. Czas wracać do domu
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Inwestycje Stoczni Wojennej
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO