moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochód do desantowania

Jeszcze w tym roku do 6 Brygady Powietrznodesantowej mają trafić od dawna wyczekiwane pojazdy, które można desantować metodą spadochronową. Samochody mają służyć do transportu wyposażenia i zaopatrzenia na zrzutowisku, transportu żołnierzy, w tym rannych i holowania broni artyleryjskiej. Pojazd można było obejrzeć podczas kieleckich targów zbrojeniowych.

Umowę na zakup pojazdów wojsk aeromobilnych i przyczep specjalnych zawarto pod koniec ubiegłego roku. Kontrakt zakłada dostawę w ramach zamówienia podstawowego 55 pojazdów oraz 105 przyczep specjalnych. Możliwe jest rozszerzenie zamówienia o kolejne 25 pojazdów i 55 przyczep. Pierwsze pojazdy do jednostek trafić mają w październiku 2019 roku, ostatnie do końca 2022 r.

– Trwają jeszcze ostatnie testy pojazdu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej – mówi st. chor. Marcin Bielecki z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Spadochroniarz był jedną z osób, która obserwowała badania pojazdu, np. w czasie gdy sprawdzano jego możliwości jezdne na Pustyni Błędowskiej oraz gdy oceniano samochód w czasie zrzutów. – Zrzut był z dźwigów, ale prędkość opadania była taka sama, jak przy realnym desantowaniu – mówi podoficer. – Muszę przyznać, że zapowiada się to bardzo dobrze. Wszystkie dotychczasowe testy pojazd przechodzi pomyślnie – uzupełnia.


Film: Paweł Sobkowicz / polska-zbrojna.pl

Podstawowym zadaniem pojazdów wojsk aeromobilnych o wysokiej mobilności jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych. Może także transportować żołnierzy, rannych oraz holować przyczepy, moździerze, działa artyleryjskie. – Szukaliśmy samochodu mocnego, trwałego, który w znacznym stopniu ułatwi nam działanie na zrzutowisku. Bo nie wszystko można przenieść na swoich plecach. Korzystając z takich pojazdów oszczędzimy dużo sił i energii – mówią żołnierze.

Wóz może być transportowany przez śmigłowiec (jest podczepiony pod pokładem), ale jest też przystosowany do zrzutu na platformie desantowej PDS typu „V” 108” 12 ft z pokładu samolotów C-130 lub C-295M. Ze względu na ciężar (wozu i platformy) do desantowania wykorzystywane będą dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.
Spadochroniarze chwalą produkt m.in. za ciekawą, lekką konstrukcję, kabina jest otwarta, wykonana z aluminiowych profili. – Na wozie możemy mocować broń: od lekkich karabinów po granatniki. Poza tym podoba nam się wiele konstrukcyjnych ciekawostek, które wykorzystano w tym projekcie. Chodzi np. o zaczepy, które ułatwią montaż wozu na platformach desantowych czy o dwie wyciągarki. Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki.

Pojazdy wysokiej mobilności dla wojsk aeromobilnych zostały wyprodukowane przez konsorcjum: KAFAR Bartłomiej Sztukiert, Hibneryt, Auto Podlasie, Auto Special Modlniczka – Oddział Sobiesław Zasada Warszawa.

 

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Maniek Mentelis z UStki
1645093260
" Co ciekawe, koła wozu oblane zostały gumą, co pozwala na jazdę nawet po uszkodzeniu lub przestrzeleniu opon – mówi chor. Bielecki. " I jak zrozumieć te słowa? Przecież opona w pojeździe jest z gumy. "Koła wozu" to felga metalowa plus gumowa opona to co tu jest do pblewania? Chyba chorąży coś się pomyslił albo jest literówka zrobiona przez autora tego artykułu.
55-E4-FB-6C
~ja
1568877780
Takie coś na przyczepkach też by się przydało https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28935
80-AB-16-01
~Nikolson
1568697480
"koła wozu oblane zostały gumą" - czyli tłumacząc na polski - pojazd jeździ na masywach? Naprawdę?
9F-F5-79-2E
~ja
1568644380
Skoro mają być przyczepy do tych pojazdów, to czas na umieszczenie na nich wyrzutni z pociskami 70mm, powiedzmy dla 18 rakiet (3x6szt). Mesko takie produkuje. Na samym samochodzie proponuję umieścić coś takiego https://www.youtube.com/watch?v=ANW2iOffPd8&list=PLOzMEFZyIDOj-IBuNl23q6gqiBoKjHh2b&index=50&t=0s by grupy desantowe nie były bezbronne.
7E-B0-F9-56
~ja
1568613120
"Podstawowym zadaniem pojazdów jest transport ładunków i ludzi w różnych warunkach terenowych i klimatycznych" Klimatycznych? Już to widzę przy 10 stopniowym mrozie.
80-AB-16-01

Historia jest po to, by z niej czerpać
Koniec pewnej epoki
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Kircholm 1605
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Jelcz się wzmacnia
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Koniec dzieciństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Czarna taktyka terytorialsów
Pasja i fart
Polski „Wiking” dla Danii
Kopuła nad bewupem
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Medycy na start
Speczespół wybierze „Orkę”
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Abolicja dla ochotników
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Deterrence in Polish
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polskie Bayraktary nad Turcją
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pływali jak morscy komandosi
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medicine for Hard Times
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Weterani pamiętają
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Młodzi i bezzałogowce
Czarna taktyka terytorialsów
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Czarnomorski szlif minerów
Jednym głosem w sprawie obronności
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Terytorialsi w akcji
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Poligon dla medyków w mundurach
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Drugi wojskowy most
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Maratońskie święto w Warszawie
W wojsku orientują się najlepiej
Mity i manipulacje
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Priorytetowe zaangażowanie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Carl-Gustaf przemówił
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Okiełznać Borsuka
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Kawaleria pancerna spod znaku 11
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO