moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Samochody do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć napęd na wszystkie koła oraz silnik o mocy co najmniej 75 KM. Armia chce kupić pojazdy przystosowane do desantowania techniką spadochronową. Ich ładowność ma wynosić co najmniej 1200 kg. 55 takich wozów oraz 105 przyczep ma trafić do jednostek aeromobilnych.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zakup pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich przyczep. – Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą do 4 września składać wnioski o dopuszczenie do postępowania – zapowiada ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wozy dostaną jednostki aeromobilne wojsk lądowych – 25 Brygada Kawalerii Powietrznej i 6 Brygada Powietrznodesantowa, które nie mają w wyposażeniu pojazdów przeznaczonych specjalnie do desantu spadochoronowego. 55 aut będzie przystosowanych do zrzutu metodą spadochronową lub do transportu na zawiesiu (część urządzenia dźwigowego) zewnętrznym śmigłowca.

REKLAMA

Pierwsze samochody trafią do jednostek w Tomaszowie Mazowieckim i Krakowie w 2019 roku. W ogłoszeniu o przetargu Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł, że zamówione pojazdy wraz ze 105 przyczepami mają zostać dostarczone w latach 2019–2022. Kontrakt będzie przewidywał rozszerzenie zamówienia o 25 aut oraz 55 przyczep.

Jakie warunki powinny spełniać wozy, które chce kupić armia? Wymagania techniczne ujawnione na tym etapie zamówienia są bardzo ogólne. Samochody, nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony i muszą być w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Powinny mieć silnik o mocy co najmniej 75 KM i napęd na wszystkie koła. Nie ma wymogu, aby był to format 4x4. Co istotne, wojsko chce, aby każdy pojazd był wyposażony w „urządzenie pociągowo-sprzęgowe”, które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem. Musi też być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m, bez wcześniejszego przygotowania. Wymagania dotyczące przyczep ograniczają się do ładowności, minimum to 800 kg ładunku.

Wojsko oczekuje, że zarówno auta, jak i przyczepy będą przystosowane do transportu lotniczego na platformie desantowej PDS typu „V” 108″ 12 ft, którą można albo desantować metodą spadochronową, albo transportować na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca.

Jeżeli nie będzie opóźnień, to przetarg o wartości kilkudziesięciu milionów złotych powinien zostać rozstrzygnięty na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Marcin Gil

dodaj komentarz

komentarze


Wsparcie dla misji Air Policing
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Siła ognia
Wierzba do dowodzenia
Podziękować bohaterom
„Bechowiec” – karabin prosto z kuźni
Jeszcze mobilniejsze NATO
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Minister Macierewicz wygrał w sądzie z gen. Dukaczewskim
Wojskową ciężarówką na górskich stokach
Podchorążowie Szkoły Orląt wylądowali
Twórcy SPO odznaczeni
Podwójny bohater. Od Powstania Warszawskiego do wojny w Indochinach
Świętowali na sportowo
Drugie życie Challengerów
Czołgi T-72 będą modernizowane
Świąteczne paczki dla żołnierzy na misjach
Pożegnanie ofiar stalinizmu
W sporcie nie ma mocnych na 11 LDKPanc
Argentyńska zagadka
MON i MSZ o katastrofie smoleńskiej
Kombatanci na spotkaniu opłatkowym
Zielone światło dla Pilicy
Więcej pieniędzy na obronność
Nowa współpraca wojskowa UE
Raport MON o książce Tomasza Piątka
O co walczą Polki w mundurze
Kawaleryjski trening na koniach
Wypadek lotniczy w Dęblinie
Żołnierze 25 Brygady Kawalerii Powietrznej szkolą się w Wędrzynie
Rząd Mateusza Morawieckiego zaprzysiężony
Wyjątkowa kolekcja
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
MON zapowiada: strzelnica w każdym powiecie
Szkolenie ogniowe podhalańczyków
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Bałtyckie ciemności
Wojsko zaangażowane w „Szlachetną Paczkę”
Pod błękitną flagą NATO
Z ruin Warszawy do piekła Indochin
Wojsko pomogło komunistom utrzymać monopol władzy
Rano żołnierz, po południu student
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Pierwsze paszporty przyznane!
Rezerwiści opanowali poligon
Skandal wokół Caracali i Tigerów
Żołnierze najlepsi w szachowych mistrzostwach kraju
PKW Łotwa – druga zmiana wyrusza na misję
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Wilki morskie na suchym lądzie
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Z okazji urodzin wielkiego Polaka
Na ASzWoj o wyzwaniach bezpieczeństwa międzynarodowego
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej w oktagonie
Zielone światło dla stoczni
Spartakiada: Zmechanizowani ze Szczecina kontra Czarna Dywizja
Piłkarska jesień wojskowych drużyn – czas na podsumowania

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO