moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochody do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć napęd na wszystkie koła oraz silnik o mocy co najmniej 75 KM. Armia chce kupić pojazdy przystosowane do desantowania techniką spadochronową. Ich ładowność ma wynosić co najmniej 1200 kg. 55 takich wozów oraz 105 przyczep ma trafić do jednostek aeromobilnych.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zakup pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich przyczep. – Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą do 4 września składać wnioski o dopuszczenie do postępowania – zapowiada ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wozy dostaną jednostki aeromobilne wojsk lądowych – 25 Brygada Kawalerii Powietrznej i 6 Brygada Powietrznodesantowa, które nie mają w wyposażeniu pojazdów przeznaczonych specjalnie do desantu spadochoronowego. 55 aut będzie przystosowanych do zrzutu metodą spadochronową lub do transportu na zawiesiu (część urządzenia dźwigowego) zewnętrznym śmigłowca.

REKLAMA

Pierwsze samochody trafią do jednostek w Tomaszowie Mazowieckim i Krakowie w 2019 roku. W ogłoszeniu o przetargu Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł, że zamówione pojazdy wraz ze 105 przyczepami mają zostać dostarczone w latach 2019–2022. Kontrakt będzie przewidywał rozszerzenie zamówienia o 25 aut oraz 55 przyczep.

Jakie warunki powinny spełniać wozy, które chce kupić armia? Wymagania techniczne ujawnione na tym etapie zamówienia są bardzo ogólne. Samochody, nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony i muszą być w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Powinny mieć silnik o mocy co najmniej 75 KM i napęd na wszystkie koła. Nie ma wymogu, aby był to format 4x4. Co istotne, wojsko chce, aby każdy pojazd był wyposażony w „urządzenie pociągowo-sprzęgowe”, które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem. Musi też być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m, bez wcześniejszego przygotowania. Wymagania dotyczące przyczep ograniczają się do ładowności, minimum to 800 kg ładunku.

Wojsko oczekuje, że zarówno auta, jak i przyczepy będą przystosowane do transportu lotniczego na platformie desantowej PDS typu „V” 108″ 12 ft, którą można albo desantować metodą spadochronową, albo transportować na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca.

Jeżeli nie będzie opóźnień, to przetarg o wartości kilkudziesięciu milionów złotych powinien zostać rozstrzygnięty na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Marcin Gil

dodaj komentarz

komentarze


Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Spadochroniarze skakali po medale
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Cel: bezpieczne lotnisko
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Polscy bohaterowie Ankony
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Inwestycje w Pionki
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Serbskie Homary i Kryle
Polska delegacja w drodze do Brukseli
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
75 lat temu powstał 2 Korpus Polski
Cel – wybrać najlepszych
Bohaterowie wciąż inspirują! Finał konkursu literackiego „Polski Zbrojnej”
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Unitarka terytorialsów
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
„Kościuszko” na oceanie
Płonący tor przeszkód
Znamy patronów 2019 roku
Strzał ze śmigłowca
Polityka fałszywego uśmiechu
Francja inwestuje w obronność
Homar od nowa
Eastern Flank Pillar
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Szkoła Orląt będzie Akademią
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Polak znaczy skazaniec
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Motywacja przez sport
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
Trofea spod Monte Cassino
Sukces Trumpa czy Kima?
Groty na rynku cywilnym
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
Koszykarskie zgrupowanie
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Pomnik nagrobny „Gryfa” odsłonięty
Sojusz jak wspólna pięść
Wakacje na poligonie w Wędrzynie
Wojskowi lotnicy będą świętować w Dęblinie
Z Danii po „Orła”
Terytorialsi w urzędach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO