moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Samochody do desantu

Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, muszą mieć napęd na wszystkie koła oraz silnik o mocy co najmniej 75 KM. Armia chce kupić pojazdy przystosowane do desantowania techniką spadochronową. Ich ładowność ma wynosić co najmniej 1200 kg. 55 takich wozów oraz 105 przyczep ma trafić do jednostek aeromobilnych.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg na zakup pojazdów do desantowania techniką spadochronową oraz przeznaczonych do nich przyczep. – Firmy zainteresowane udziałem w przetargu mogą do 4 września składać wnioski o dopuszczenie do postępowania – zapowiada ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia.

Wozy dostaną jednostki aeromobilne wojsk lądowych – 25 Brygada Kawalerii Powietrznej i 6 Brygada Powietrznodesantowa, które nie mają w wyposażeniu pojazdów przeznaczonych specjalnie do desantu spadochoronowego. 55 aut będzie przystosowanych do zrzutu metodą spadochronową lub do transportu na zawiesiu (część urządzenia dźwigowego) zewnętrznym śmigłowca.

Pierwsze samochody trafią do jednostek w Tomaszowie Mazowieckim i Krakowie w 2019 roku. W ogłoszeniu o przetargu Inspektorat Uzbrojenia zastrzegł, że zamówione pojazdy wraz ze 105 przyczepami mają zostać dostarczone w latach 2019–2022. Kontrakt będzie przewidywał rozszerzenie zamówienia o 25 aut oraz 55 przyczep.

Jakie warunki powinny spełniać wozy, które chce kupić armia? Wymagania techniczne ujawnione na tym etapie zamówienia są bardzo ogólne. Samochody, nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony i muszą być w stanie zabrać co najmniej 1200 kg ładunku. Powinny mieć silnik o mocy co najmniej 75 KM i napęd na wszystkie koła. Nie ma wymogu, aby był to format 4x4. Co istotne, wojsko chce, aby każdy pojazd był wyposażony w „urządzenie pociągowo-sprzęgowe”, które umożliwi holowanie dwóch przyczep z wyposażeniem. Musi też być przystosowany do pokonywania brodów o głębokości co najmniej 0,5 m, bez wcześniejszego przygotowania. Wymagania dotyczące przyczep ograniczają się do ładowności, minimum to 800 kg ładunku.

Wojsko oczekuje, że zarówno auta, jak i przyczepy będą przystosowane do transportu lotniczego na platformie desantowej PDS typu „V” 108″ 12 ft, którą można albo desantować metodą spadochronową, albo transportować na zawiesiu zewnętrznym śmigłowca.

Jeżeli nie będzie opóźnień, to przetarg o wartości kilkudziesięciu milionów złotych powinien zostać rozstrzygnięty na początku przyszłego roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr Marcin Gil

dodaj komentarz

komentarze


Przez sport do wojska!
 
Marynarze z 8 Flotylli na czele zespołu NATO
NATO na tropie dezinformacji
W Tokio zgasł olimpijski znicz
Wojskowy żargon tylko w jednostkach
Prestiżowe stanowisko w NATO dla polskiego oficera
Żołnierze wrócili do Polski
Defendery w komplecie
Żołnierze bez testów z WF-u
Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej
Symulator skoków ze spadochronem
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Jaki będzie nowy rok akademicki?
Polscy żołnierze polecą na Islandię
„Northern Coasts”, czyli debiut „Kormorana”
MSPO 2021 - serwis specjalny
Żołnierze wyjechali, problemy zostały
Biegacze na orientację z Czarnej Dywizji najlepsi
Do broni!
Rzetelna informacja w cenie!
Wojsko dla mediów, media dla wojska
„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Bogate tradycje pancernego Sulejówka
Wojsko nie może zapominać o dialogu ze społeczeństwem
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
„Ryś”, czyli nowe zadania w nieznanym terenie
Symulator dla kierowców ciężarówek
Emerytura wypłacana w … karmie
Szef MON: w XXI wieku fake newsy stały się bronią
Pomnik prawdy o Katyniu
Trwa operacja „Silne wsparcie”
HSW ma ofertę dla armii
Srebro sztafety i brąz kajakarek
Współpraca i walka w komunikacji
Żołnierze z Leźnicy trenują siatkarzy
W walce na dwa fronty – bez szans
W jedynym słusznym kierunku
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Techniki linowe dla wybranych
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Kosmiczne technologie na MSPO
Wybierz się na wojskowe studia
Prosty język to najważniejsza maksyma!
Komunikacja strategiczna to dziś priorytet
Żołnierze powinni być aktywni w mediach i lokalnie
Defendery. Innowacyjność w cenie
Ziemia z misji na pamiątkę
Course on Diplomacy
Czołgi do ataku!
Baza ofiar zbrodni wołyńskiej
Skok na głęboką wodę
Afganistan. Czas wracać do domu
Nowe racje dla specjalsów
Misja, w której stawką było życie
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Szczyt NATO już w poniedziałek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO