moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Logistyka dla Leopardów

W Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych otwarto nowoczesne Centrum Serwisowo-Logistyczne czołgów Leopard 2. – To kolejny krok na drodze do zwiększenia potencjału naszej armii – ocenił premier Mateusz Morawiecki. Inwestycja kosztowała 46 mln złotych, w całości została sfinansowana przez poznańskie zakłady.

W Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu oddano dziś do użytku specjalistyczną halę remontową, czyli ostatni budynek wchodzący w skład Centrum Serwisowo-Logistycznego „CSL – WZM – LEOPARD 2”. CLS tworzą jeszcze centrum zespołów napędowych, autoryzowane centrum serwisowe, magazyn części zamiennych i zapasów wielkogabarytowych oraz centrum szkolenia specjalistycznego.

Do uczestników dzisiejszej uroczystości otwarcia hali remontowej napisał premier Mateusz Morawiecki. – To kolejny krok na drodze do zwiększenia potencjału naszej armii – ocenił szef rządu. – W Poznaniu, nową młodość będą zyskiwać użytkowane przez Wojsko Polskie czołgi Leopard 2. (…) Po modernizacji będą zapewniały wyższy poziom bezpieczeństwa załodze przy zwiększonych możliwościach bojowych. Jednym z kluczowych aspektów programu jest tworzenie krajowych możliwości obsługowo-serwisowych tych nowoczesnych maszyn. Otwarcie Centrum wpisuje się w ten cel – napisał Mateusz Morawiecki.

Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu, podkreślała, że otwarcie hali to dla poznańskiej spółki moment symboliczny. – Kiedyś była to hala C/D. To tutaj, w 2013 roku, trafiły do obsługi pierwsze Leopardy. My byliśmy wówczas tylko podwykonawcą i nasz udział w pracach przy jednym czołgu wynosił zaledwie 300 roboczogodzin. Dziś, w tym miejscu, będziemy remontować czołgi sami, a nasz udział pracach wyniesie 5 tysięcy roboczogodzin – komentowała.

Poznańskie Centrum już działa i – jak zapewniała prezes Elżbieta Wawrzynkiewicz – przynosi pieniądze. – Obecnie mamy w naprawach 25 czołgów Leopard, w przyszłym roku chcielibyśmy ich tu mieć 30-35, a za dwa lata jeszcze 10 więcej. To jest projekt, który będzie się rozwijać – mówiła.

Wybudowanie i wyposażenie Centrum pochłonęło 46 mln zł. W magazynach zgromadzono części zamienne o wartości 15 mln zł. – Tylko na szkolenia i licencje wydaliśmy 4 miliony. Natomiast na specjalistyczne oprzyrządowanie przeznaczyliśmy 17 milionów. Wszystkie wydatki pokrywaliśmy sami, bez pomocy Skarbu Państwa, bez dotacji, subwencji. Wypracowywaliśmy zyski i przeznaczaliśmy je na rozwój – mówiła szefowa poznańskich zakładów.

Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, podkreślał, że CSL ma strategiczne znaczenie dla PGZ i polskiej armii. – Utworzenie Centrum Serwisowo-Logistycznego czołgów Leopard 2 nie tylko daje Polskiej Grupie Zbrojeniowej kompetencje do obsługi i modernizacji tych pojazdów. To również stworzenie rezerwuaru części zamiennych dla Sił Zbrojnych RP – zauważył wiceprezes Chwałek. Jego zdaniem CSL pozwoli narodowemu holdingowi zmierzyć się z innymi pancerno-zmechanizowanymi programami modernizacyjnymi Sił Zbrojnych RP. – Chcemy dołączyć do grona producentów czołgów. Mam nadzieję, że jednym z zakładów, który będzie uczestniczył w przyszłej produkcji będzie WZM w Poznaniu. To nie jest mrzonka. PGZ wraz kontrahentami jest w stanie przygotować takie rozwiązanie dla polskiej armii – zapewniał.

Sebastian Chwałek zapowiedział również, że niedługo rozpoczną się prace nad utworzeniem drugiego Centrum Serwisowo – Logistycznego czołgów Leopard 2. Powstanie ono w Bumarze Łabędy. – Powielanie tego rodzaju kompetencji jest niezbędne w sytuacji kryzysu, zagrożenia. Musimy być gotowi na wzmożoną ilość usług dla Sił Zbrojnych RP – wyjaśniał.

CSL w Poznaniu ma specjalizować się w pracach przy czołgach Leopard 2A5, natomiast Bumar Łabędy będą zajmować się czołgami Leopard 2A4 oraz Leopard 2PL.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO – jesteśmy z Polską
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Świetne występy polskich żołnierzy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Black Hawki nad Warszawą
Kurs dla najlepszych w SERE
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rekompensaty na nowych zasadach
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Największy transport Abramsów w tym roku
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Święto Wojsk Lądowych
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Premier: prowokacja bez precedensu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Beret „na rekinka” lub koguta
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Krok ku niezależności
Brytyjczycy żegnają Malbork
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wielkie zbrojenia za Odrą
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Tukan na smyczy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Z najlepszymi na planszy
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Pożegnanie z Columbią
Zwycięska batalia o stolicę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Hekatomba na Woli
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Orlik na Alfę
Terytorialsi na pętli
„Road Runner” w Libanie
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Husarz z polskim instruktorem
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Defendery skompletowane
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwie agresje, dwie okupacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO