moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

REKLAMA

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

Za trzy lata Muzeum Wojska Polskiego będzie już na Cytadeli
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
„Pierwsza polska bitwa” według Napoleona
Nurkowie muszą zachować zimną krew
„Kwartalnik Bellona” ma 100 lat
Żołnierze na skoczniach narciarskich
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Pierwszy zrzut cichociemnych
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Lucyna, zuch dziewczyna
Trotyl pod zabytkowym mostem
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang
Kierunek „Saber Strike ’18”
Motoryzacyjne zakupy armii
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Argentyńska zagadka
Kolej na poligon. A może i dla pasażerów?
Polish WAAF, czyli Pestki w służbie wojska
Medyk do zadań specjalnych
Francja inwestuje w obronność
Obronny „Brave Band”
Szturm na metro
Walka o Zamojszczyznę
W Budapeszcie o współpracy zbrojeniowej państw V4
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Polscy lotnicy kontra ISIS
Polskie niszczyciele min dla Belgii i Holandii?
Ministrowie obrony w Brukseli
Z Iskier na Mastera
Polska wigilia w Rumunii
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Złote Odznaki Górskie przyznane po raz drugi
Zostań lekarzem w mundurze
Witamy w domu
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Praktyczne szkolenie przyszłych oficerów
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Strażacy na medal
ORP „Drużno” po nowemu
Komandosi szkolą się przed misją
„Sophia” z polskim akcentem
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
Nowe drony kamikadze
Nowi wiceministrowie obrony
IPN wznowił poszukiwania ofiar totalitaryzmu
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Śmierć za pomoc sąsiadom
Lotnik z Radomia wrócił z medalami z Antarktydy i Chile
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Polonia bliżej marynarki
Oto kawałek mnie
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Posłowie debatowali o modernizacji
Nowa współpraca wojskowa UE
Rumuńsko-polskie ćwiczenia taktyczne

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO