moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

REKLAMA

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

„Projekt Wojownik”: przystanek Kraków
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Powstańcy warszawscy dostali ponad 290 tys. kartek z życzeniami
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Wojna zaczyna się w czwartek
Kawalerzyści na górskich trasach
Pancerniacy na symulowanym polu walki
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Centrum Szkolenia WOT stawia na mobilność
Jakie zmiany w kształceniu podoficerów?
„Remontowcy” wrócili do szczecińskiej dywizji
Ekspresowa przeprawa przez Wisłę
Polska zaangażuje się w misję ONZ w Libanie
Testament geopolityczny prezydenta
Tułacza droga Franciszka Ślusarza
Our efforts passed muster
Polska Casa nad Irakiem
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Betar, Hagana i Irgun w polskiej szkole
Droga do WOT-u przez Internet
Przetrwać na wrogim terenie
Bojowe wyzwania dla lotników
Rząd za kluczowymi zmianami
Nowe Bieliki dla polskich pilotów
WOT szuka zaginionego
Okręty NATO w polskich portach
Świąteczna paczka dla powstańca
Pływacy z 12 Dywizji Zmechanizowanej na medal
Projekt Afgan w Zabrzu
Ocalejemy tylko razem
Ważka. Drugie podejście
Stępka pod „Albatrosa”
Vis 100 nowy pistolet dla żołnierzy
Zmiany w ustawie o weteranach
Playing the World
Centrum w zawieszeniu
Srebro Moniki Hojnisz w Pucharze Świata
Not Without My Sister
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Klątwa czarnego złota
Rosjanie zaatakowali ukraińskie okręty wojenne
Wyjątkowy Vis
Opłatek u kombatantów
Curse of the Black Gold
War Starts on Thursday
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Judocy z 16 Dywizji zdobyli Puchar Wojska Polskiego
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Cel – bezpieczna Europa
W Brukseli o bezpieczeństwie
Głosujcie na sportowców w mundurach!
Nothing Can Stop Our Tanks
Żołnierze najlepsi w sportach walki
Lekkie moździerze dla wojska
Wyślij paczkę do PKW

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO