moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Obrady Rady Unii Europejskiej
Zawody użyteczno-bojowe zwiadowców
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Jihadist Mill
Żołnierze pomagają powodzianom
Szef NATO w Warszawie
Pomóżmy bliskim żołnierza
Sprawdzian dla WOT-u
Zdążyć przed deszczem
Follow Me
„Baltic Protector”
Nano-drony dla specjalsów
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Kampania wyborcza poza armią
Zmiany w przepisach mundurowych
Modernizacja floty powietrznej
Victory Fly Past Memorial ku czci polskich pilotów
Uchylone wrota piekieł
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Targi Air Fair 2019
15 lat JFTC
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
F-16 wracają do Polski
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Czarna taktyka Agatu
Kierunek: Afganistan
Tu się zadań nie wybiera
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Modernizacja bombowców
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Fabryka dżihadystów
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Jelcze dla Wisły
Wywiad AK w służbie aliantów
Medale dla uczestników walk w Karbali
Region Without a Key
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Konkurs „Zoom” rozstrzygnięty
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Działalność firm na rzecz obronności
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO