moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rekordowy kontrakt Jelcza

To największy kontrakt zbrojeniowy Jelcza po 1989 roku. Za 888 ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wojsko zapłaci spółce należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej prawie 800 milionów złotych. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – podkreślał Mariusz Błaszczak podczas uroczystego podpisania umowy.

Dokumenty finalizujące kontrakt zostały podpisane dzisiaj na terenie 2 Mazowieckiego Pułku Saperów w Kazuniu Nowym. Umowa zakłada, że w ramach zamówienia gwarantowanego polska armia otrzyma 473 ciężarówki oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy, za co zapłaci ponad 419 mln zł. Umowa przewiduje, że wojsko może skorzystać z opcji zwiększenia zamówienia o kolejne 415 samochodów. Jeżeli tak się stanie, zapłaci za nie ponad 364 mln zł. Ciężarówki, które mają być dostarczane w latach 2019-2022, trafią zarówno do jednostek operacyjnych (m.in. do pododdziałów inżynieryjnych), jak i do tworzonych obecnie brygad wojsk obrony terytorialnej.

 

REKLAMA

Obecny na uroczystości podpisania kontraktu minister Mariusz Błaszczak podkreślał wysoką jakość aut produkowanych w Laskowicach. – Jelcz to produkt nowoczesny, polski, potrzebny naszemu wojsku – mówił. Szef resortu obrony zaznaczył, że priorytetem modernizacji musi być polonizacja produkcji uzbrojenia i sprzętu wojskowego. – Modernizując Wojsko Polskie, wyposażając Wojsko Polskie w nowoczesny sprzęt, przyczyniamy się także do tego, żeby nadać polskiej gospodarce, przemysłowi ogromny nowy impuls. Impuls do rozwoju gospodarczego – dodał minister.

Jelcz 442.32 to najmniejsza ciężarówka produkowana przez spółkę z Laskowic. Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 m, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m, waży 9600 kg i może zabrać aż 6 t ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Pojazd napędzany jest przez wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 KM, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200-1600 obr/min, który umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 km/h.

Wart 784 mln zł trzyletni kontrakt to największe zbrojeniowe zlecenie zdobyte po 1989 roku przez spółkę należącą obecnie do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Jest ona częścią grupy kapitałowej Huta Stalowa Wola, obok HSW SA i HSW-Wodociągi. Poprzednia rekordowa umowa, z 2013 roku, opiewała na 674 mln zł. W jej ramach wojsko otrzymało 913 ciężarówek Jelcz 442.32. Z kolei w 2017 roku wojsko kupiło 500 sztuk modelu 442.32 za 420 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leszek Chemperek/CO MON, PGZ; grafika: MON

dodaj komentarz

komentarze


Polscy nurkowie ćwiczyli w Pakistanie
Panie bez taryfy ulgowej
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
Deputowani z USA murem za NATO
Kampania wyborcza poza armią
WOT na szklanym ekranie
Na wyciągnięcie ręki
Ramię w ramię z pogranicznikami
Pokonać strach przed ogniem
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Więcej Polski w Eurokorpusie
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Neptuny wchodzą do służby
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Zwiad w miejskiej dżungli
Jubileuszowy Półmaraton Komandosa z rekordami
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Polowanie na zbrodniarzy
Diabły po Żelaznych Koniach
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Peaceful Pretexts of Putin
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Podwójne zamrożenie
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Więcej miejsc dla przyszłych cyberżołnierzy
IPN zidentyfikował ofiary UPA
O honor Polski walczącej
Interoperacyjność Jaśmina
Zadbają o groby polskich żołnierzy na Wschodzie
Akcja antynarkotykowa żandarmów
The holy mission
Obrady NATO w Brukseli
19 medali żołnierzy
Harcerz zwany Flo
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
Posłowie podsumowali ostatnie trzy lata działalności MON
Macedonia Północna w drodze do NATO
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Podchorążowie na zimowym survivalu
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Dowództwo wielonarodowej dywizji w nowej siedzibie
W Brukseli o bezpieczeństwie
Breakdown? Do not panic
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Zgrupowanie bojowe pancerniaków
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Polska i Litwa wzmacnia współpracę
Cel – bezpieczna Europa

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO