moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Zmodernizowany PT-91 w dwóch odsłonach

Cyfrowe systemy stabilizacji i kontroli ognia, zmodernizowany automat załadowania oraz system samoosłony Obra 3. Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” S.A. przedstawiły podczas kieleckich targów propozycje modernizacji czołgu PT-91. Nowe rozwiązania mają zwiększyć siłę ognia i mobilność czołgu, a także jego przeżywalność na polu walki.

Podczas targów zbrojeniowych w Kielcach gliwicka spółka zaprezentowała zmodernizowany czołg PT-91M2 w dwóch wersjach: A1 i A2. Co je różni? Przede wszystkim silnik. W wersji A1 zamontowano S-12U ze wzmocnionymi przekładniami o mocy 850–1000 KM. Natomiast przy A2 można wybrać silnik Scania DI16 736 o mocy 1000 KM w układzie power-pack lub alternatywnie S-1000R o mocy 1000 KM. Pojazdy w obu wersjach wyposażono w pomocnicze źródło zasilania APU, które pozwala na funkcjonowanie części urządzeń czołgu przy wyłączonym silniku. Po raz pierwszy takie rozwiązanie pojawiło się w wersji PT-91 zakupionej przez Malezję.

Wzmocniono też ochronę pojazdu przez zamontowanie dodatkowego pancerza reaktywnego na wieży i kadłubie czołgu (kasety Erawa-2 w wersji aluminiowej 3 generacji). Nowością w obu wersjach jest dodatkowy pancerz prętowy, chroniący boki i tył przedziału silnikowego. Wzmocniona została również ochrona przeciwminowa dna kadłuba, co jest niezwykle ważne ze względu na umiejscowienie magazynu amunicji w PT-91.


Film: Michał Niwicz, Paweł Sobkowicz/ portal polska-zbrojna.pl

Zwiększenie siły ognia mają zapewnić słowacka armata 125 mm/L48 typu 2A46MS, cyfrowe systemy stabilizacji i kontroli ognia (izraelski TIFCS w A1 i francuski SAVAN-15 w A2) oraz zmodernizowany przez specjalistów z Gliwic automat załadowania AZ-1. Natomiast skuteczność ognia zwiększą stabilizowany dwupłaszczyznowo, zintegrowany dzienno-nocny celownik działonowego (TIFCS-GS firmy Elbit w A1 i SAVAN-15 firmy Safran w A2) oraz przyrządy dzienno-nocne dowódcy – panoramiczny i pasywny (zapasowy). W A2 jest też dzienno-nocny system obserwacji dookolnej SOD Atena z PCO S.A. Co ważne, urządzenia łączności zewnętrznej i wewnętrznej zmodernizowanego czołgu PT-91 będą zintegrowane z systemem zarządzania polem walki, czyli BMS-em. Inną nowością jest zamontowany na wieży w wersji A2 wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B na amunicję 12,7x99 mm NATO. Z kolei w wersji A1 moduł uzbrojenia RCWS jest zintegrowany z panoramicznym przyrządem dzienno-nocnym dowódcy.

Konstruktorzy zadbali też o zwiększenie – używając wojskowej terminologii – przeżywalności PT-91M2. Przyczyni się do tego – poza opancerzeniem w przypadku wersji A2 – system samoosłony Obra 3 z PCO S.A. z wyrzutniami granatów dymnych 902A, które produkują Zakłady Mechaniczne „Dezamet” S.A. Pojawi się ich po 12 po bokach wieży (w wersji A1 dodatkowych sześć wyrzutni jest na module uzbrojenia). Bezpieczeństwo zwiększy również układ przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy z czynnikiem gaśniczym DeuGEN. Pracę kierowcy czołgu wspomogą pasywny przyrząd noktowizyjny oraz kamera dzienno-nocna do cofania (w wersji A2 jest jeszcze jedna, wspomagająca jazdę do przodu).

Nowym rozwiązaniem w obu wersjach, niestosowanym dotychczas w polskich czołgach PT-91, a znanym z wersji malezyjskiej, jest kosz z tyłu wieży. Można będzie w nim przewozić, zważywszy na ograniczone miejsce wewnątrz czołgu, takie rzeczy jak chociażby śpiwory, namiot, plecaki czy siatkę maskującą.

W latach 90. ubiegłego wieku do jednostek pancernych Wojska Polskiego trafiło ponad 200 czołgów PT-91 wyprodukowanych przez Zakłady Mechaniczne „Bumar-Łabędy” z Gliwic. Obecnie czołgi te są w wyposażeniu kilku batalionów.

 

W Kielcach trwa XXVI Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego. Jeśli na nim będziecie, koniecznie odwiedźcie stoisko Wojskowego Instytutu Wydawniczego. Numer naszego stoiska to D-47 w hali D.

Z okazji tegorocznej imprezy wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

Oprócz specjalnego wydania „PZ” dostaniecie również na naszym stoisku bieżący numer „Polski Zbrojnej” – flagowego miesięcznika Wojska Polskiego, a także inne nasze wydawnictwa: kwartalnik „Polska Zbrojna. Historia”, „Przegląd Sił Zbrojnych” oraz kwartalnik naukowy „Bellona”.

Do zobaczenia na naszym stoisku D-47 w hali D.

 

 

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~wz.34
1536254580
Kto wie może doczekamy sie że system ozdrowieje - jakieś skromne przebłyski widać ale to jeszcze daleka droga pewnie. O tym że Leopardów dostępnych na rynku nie będzie tyle żeby zaspokoić potrzeby wojska wiadomo było już przy zakupie pierwszej partii (2002r. jeśli się nie mylę). Jednak ktoś podjął decyzję o zakupie i wdrożeniu do uzbrojenia tego czołgu i co mamy 100-200 sztuk,a wojsko potrzebuje ile 500-1000 sztuk ?.
77-8D-1A-9B

Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
 
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Ciemne strony Facebooka
Raki dla podhalańczyków
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Wyścig zbrojeń nie ustaje
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Czy będą podwyżki?
Polityka nie znosi próżni
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Szczury Torbuku
O bezpieczeństwie państw NATO
Dron dla hydrografów
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
Eto, pies na misje
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Kobiety a pokój
Saper robi przejście
Wybierz się na wojskowe studia
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Star Army
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Time for Miecznik
Inwestycje Stoczni Wojennej
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Advantages of Efficient Organization
„Ramstein Alloy” nad Litwą
W jedynym słusznym kierunku
AZOR – podwodny specjalista
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Ogień na alpejskich szczytach
Test mobilności 12 Dywizji
Wzmocnione siły na granicy
Wilk na poligonie
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Dron z LAW-u
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Kraby dla podhalańczyków
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Course on Diplomacy
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
B-1B znów na polskim niebie. W eskorcie Jastrzębi
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Duch Invictus jest, czas na formę
Legia Akademicka po raz piąty
KFOR: wyższy stopień gotowości
Emerytura wypłacana w … karmie
Żołnierze bez testów z WF-u
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Afganistan. Czas wracać do domu
Szef MON odwiedził USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO