moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Solo ze Świdnika

Wystartował, spędził w powietrzu 45 minut, podczas których pokonał wyznaczoną trasę, a potem samodzielnie wylądował. Podczas lotu osiągnął prędkość 60 węzłów i wzbił się na wysokość 1500 stóp. Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo RUAS, zbudowany na bazie produkowanego w Polsce od 2004 roku śmigłowca SW-4 Puszczyk, odbył swój pierwszy, w pełni autonomiczny lot.

Podczas lotu, który odbył się 27 lutego na terenie lotniska Taranto-Grottaglie we Włoszech, SW-4 Solo RUAS/OPH spędził w powietrzu 45 minut. Nie długość lotu była jednak ważna. Maszyna, której prototyp pokazano publicznie po raz pierwszy w 2013 roku na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, wszystkie zadania – od startu aż po lądowanie – wykonała bez obecności w kabinie tzw. pilota bezpieczeństwa. Do tej pory loty SW-4 Solo odbywały się z człowiekiem na pokładzie – w razie problemów mógł on natychmiast przejąć stery.

Nad opracowaniem bezzałogowego śmigłowca SW-4 Solo RUAS/OPH (Rotary Unmanned Air System/ Optionally Piloted Helicopter) od kilku lat pracują inżynierowie z największego włoskiego holdingu zbrojeniowego Leonardo. Zaangażowani w projekt są także specjaliści z PZL Świdnik. SW-4 Solo RUAS/OPH powstał bowiem na bazie produkowanego tam od 2004 roku śmigłowca SW-4 Puszczyk, którego Wojsko Polskie używa do szkolenia swoich pilotów (mamy ponad 20 tych maszyn).

Jak podkreślają przedstawiciele grupy Leonardo, w czasie pionierskiej próby SW-4 Solo RUAS/OPH wykonał szereg skomplikowanych zadań. Maszyna musiała m.in. wykonać lot po zaprogramowanej wcześniej trasie – wzbiła się m.in. na wysokość 1500 stóp i osiągnęła prędkość 60 w. (ponad 110 km/h). Wzięła też udział w tzw. misji obserwacyjnej, podczas której bezzałogowiec zbierał dane wywiadowcze przy użyciu systemów optoelektronicznych.

Zainteresowanie zakupem SW-4 Solo RUAS/OPH, który jest obecnie największym bezzałogowym śmigłowcem na świecie, poza armią włoską, wyraziły także siły zbrojne Wielkiej Brytanii. Eksportowy sukces wiropłatu to szansa dla Świdnika, w którym ma być on produkowany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leonardo, Grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


Podhalańczycy rozpoczynają natowski dyżur
 
PKW Orlik na straży bałtyckiego nieba
Za wolność naszą i waszą
Zostań żołnierzem Rzeczypospolitej
Prezydent Duda w Hucie Stalowa Wola
Obradowała Rada Gabinetowa
„Defender Europe 20”: wkrótce przerzut amerykańskich wojsk
Kajak idealny dla komandosa
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Mobilne moździerze dla armii
We Are All Darfur
Nowy wiceminister w MON
Rekordowy budżet MON
Buzdygan Internautów – czas na głosowanie
Następcy Wstęg poszukiwani
Wszystkie zbrodnie Jasienicy
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Misje na dłużej
Wesprzyj weteranów walk o niepodległość
Spadochroniarze otrzymali pojazdy do zrzutu
Powstanie Wojskowa Akademia Medyczna
Terytorialsi za oceanem
Defense Without Politics
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Tak narodziło się kłamstwo katyńskie
They Train Together, They Fight Together
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Ranking dowódców kampanii wrześniowej
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Ostatni samochód Marszałka
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Deklaracja partnerstwa – Raytheon angażuje się w zapewnienie Polsce przewagi w powietrzu
Polsko-łotewska „Zima”
Beagle dla żołnierzy?
Kobieta technikiem pokładowym Casy
Pomagali z narażeniem życia
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Sojusznicze siły ponownie pod polskim dowództwem
USA nie zacznie wojny z Iranem
Będziemy nadal szukać szczątków pomordowanych Polaków
Żandarmi pomogli poszkodowanym w wypadku
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Misja wojownika
Arsenał Iranu
Polskie okręty w operacji „Pustynna Burza”
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Benemerenti 2020
Strykery znów na Mazurach
Iran uderza w USA
Klasy wojskowe po nowemu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO