moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Solo ze Świdnika

Wystartował, spędził w powietrzu 45 minut, podczas których pokonał wyznaczoną trasę, a potem samodzielnie wylądował. Podczas lotu osiągnął prędkość 60 węzłów i wzbił się na wysokość 1500 stóp. Bezzałogowy śmigłowiec SW-4 Solo RUAS, zbudowany na bazie produkowanego w Polsce od 2004 roku śmigłowca SW-4 Puszczyk, odbył swój pierwszy, w pełni autonomiczny lot.

Podczas lotu, który odbył się 27 lutego na terenie lotniska Taranto-Grottaglie we Włoszech, SW-4 Solo RUAS/OPH spędził w powietrzu 45 minut. Nie długość lotu była jednak ważna. Maszyna, której prototyp pokazano publicznie po raz pierwszy w 2013 roku na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, wszystkie zadania – od startu aż po lądowanie – wykonała bez obecności w kabinie tzw. pilota bezpieczeństwa. Do tej pory loty SW-4 Solo odbywały się z człowiekiem na pokładzie – w razie problemów mógł on natychmiast przejąć stery.

Nad opracowaniem bezzałogowego śmigłowca SW-4 Solo RUAS/OPH (Rotary Unmanned Air System/ Optionally Piloted Helicopter) od kilku lat pracują inżynierowie z największego włoskiego holdingu zbrojeniowego Leonardo. Zaangażowani w projekt są także specjaliści z PZL Świdnik. SW-4 Solo RUAS/OPH powstał bowiem na bazie produkowanego tam od 2004 roku śmigłowca SW-4 Puszczyk, którego Wojsko Polskie używa do szkolenia swoich pilotów (mamy ponad 20 tych maszyn).

REKLAMA

Jak podkreślają przedstawiciele grupy Leonardo, w czasie pionierskiej próby SW-4 Solo RUAS/OPH wykonał szereg skomplikowanych zadań. Maszyna musiała m.in. wykonać lot po zaprogramowanej wcześniej trasie – wzbiła się m.in. na wysokość 1500 stóp i osiągnęła prędkość 60 w. (ponad 110 km/h). Wzięła też udział w tzw. misji obserwacyjnej, podczas której bezzałogowiec zbierał dane wywiadowcze przy użyciu systemów optoelektronicznych.

Zainteresowanie zakupem SW-4 Solo RUAS/OPH, który jest obecnie największym bezzałogowym śmigłowcem na świecie, poza armią włoską, wyraziły także siły zbrojne Wielkiej Brytanii. Eksportowy sukces wiropłatu to szansa dla Świdnika, w którym ma być on produkowany.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Leonardo, Grafika PZ

dodaj komentarz

komentarze


Nowa strzelnica dla wrocławskiej AWL
Poligonowy test zwiadowców
Pretorianin
MMA w Sokołowie Podlaskim
W Sejmie o systemie obronnym Polski
Reprezentanci Wojska Polskiego 15 razy na podium
Sokoły pola walki
Ruszyła budowa ORP „Albatros”
Podchorążowie z Dęblina z odznakami „Combat Swimmer”
The United States of America Have It Their Way
Szef MON odwiedził polskie kontyngenty
Sukcesy żołnierzy z bydgoskiego Wojskowego Zespołu Sportowego
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Sopka do liftingu
Kapral Marcin Lewandowski o krok od diamentów
Słowacka Tarcza z udziałem Polaków
Zmiana dowództwa w LITPOLUKRBRIG
Prezydent Duda w Białym Domu
Cyfrowa brygada testuje nowe rozwiązania
Terytorialsi w urzędach
Mastery wylądowały w Krzesinach
„Sophia”: powrót do domu
Zmiany w zarządzie PGZ
Trzeci wróg
Odprawa w Valburgu, czyli oskarżony gen. Sosabowski
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Mieliśmy oko nad Irakiem
Gwardziści z USA w Krzesinach
Czarna Dywizja zdobywa Ypres
Szkoła Orląt będzie Akademią
„Camp Pozzi” – nowa książka byłego żołnierza jednostki GROM
Rząd za kluczowymi zmianami
Burza wokół rocznicowych uroczystości na Westerplatte
Obchody 1 września na Westerplatte jednak z udziałem wojska
Polscy spadochroniarze z kawalerii na najwyższym podium
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
16–30 września 1918 – rozstrzygająca operacja na zachodnim froncie
DracoX: hybryda samolotu i wielowirnikowca
Bezzałogowce w programie „Orlik”
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Namejs ’18 – łotewskie manewry z międzynarodową obsadą
„Kościuszko” wyruszył po szczątki admirała
Poznaj dzieje wojskowego Szpitala Ujazdowskiego
Cisi bohaterowie
Abramsy i Bradleye w Polsce
Dragoni ruszyli do boju
Zmiany w dodatkach służbowych
Pobiegną dla „Czarnego”
Cios w domu wroga
Całe podium MP w półmaratonie dla żołnierzy
PKW Orlik od nowego roku z F-16
Zmiany w ustawie o weteranach
Będę walczył z czerwonymi aż do ostatniego tchnienia
Strzały z Procy
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO