moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojskowi ratownicy znów pełnią całodobowe dyżury w Gdyni i Darłowie

Od 1 stycznia 2018 roku załogi Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej pełnią całodobowe dyżury ratownicze zarówno w Gdyni, jak i Darłowie. To powrót do rozwiązania zawieszonego pod koniec 2015 roku. Lotnicy morscy jako jedyni w kraju niosą pomoc rozbitkom i poszkodowanym, którzy ucierpieli na polskich wodach Bałtyku.

Niemal 30 lat działania w krajowym systemie ratownictwa morskiego SAR, 617 akcji i 328 osób, którym udzielono pomocy – bilans służby lotników z BLMW zasługuje na uznanie. Niestety, w ostatnich latach z powodu coraz mniejszej liczby sprawnych śmigłowców wprowadzono ograniczenia dotyczące całodobowych dyżurów. Do października 2015 roku załogi pełniły je na dwóch lotniskach: w Gdyni i Darłowie, ale z pierwszej lokalizacji trzeba było zrezygnować. Taki stan utrzymywał się przez niemal dwa lata. W lipcu ubiegłego roku Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych zdecydowało się przywrócić 24-godzinny dyżur w Gdyni, jednocześnie okrojono dyżur w Darłowie – ratownicy mieli być w gotowości od godziny 11 do 19. Takie rozwiązanie miało obowiązywać latem, ale utrzymano je po zakończeniu sezonu turystycznego. Od nowego roku przywrócono zasady, które obowiązywały przed październikiem 2015 roku. – Od 1 stycznia załogi pełnią dyżur w pełnym wymiarze – informuje kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik gdyńskiej brygady. Decyzja zapadła po tym, jak jednostka dopełniła wszelkich formalności z włączeniem do służby zmodernizowanych śmigłowców Anakonda. Wiązało się to między innymi z koniecznością przeszkolenia lotników, którzy z nich korzystają.

– Obecnie mamy do dyspozycji sześć maszyn ratowniczych: pięć W-3WARM Anakonda oraz Mi-14PŁ/R – mówi kmdr ppor. Braszak. Trzy kolejne Anakondy stoją w halach zakładów lotniczych w Świdniku. Dzięki modernizacji mają zyskać takie wyposażenie jak pozostałe śmigłowce tego typu, między innymi cyfrowy system sterowania silnikami, nowe kamery termowizyjne i sprzęt ratowniczy. – Do brygady powinny wrócić w tym roku – zapowiada kmdr ppor. Braszak. Do zakładów lotniczych, tyle że w Łodzi, odleciał też drugi ze śmigłowców Mi-14PŁ/R. Wiekowa maszyna jest tam poddawana zabiegom, które mają doprowadzić do przedłużenia resursu. – Zgodnie z planem powinny się one zakończyć w połowie roku. Zaraz potem do łódzkich zakładów oddamy drugą z naszych „czternastek” – wyjaśnia kmdr ppor. Braszak.

REKLAMA

Sześć maszyn musi lotnikom wystarczyć, by utrzymywać dyżury i prowadzić szkolenie. A tu zadań jest sporo. – Teraz mamy cztery w pełni wyszkolone załogi. W tym roku chcielibyśmy zyskać kolejne dwie. Sprawa nie jest prosta, tym bardziej że jeden z naszych pilotów wkrótce odchodzi z armii i lukę po nim trzeba będzie jakoś wypełnić – przyznaje kmdr por. Wojciech Koliczko, dowódca Darłowskiej Grupy Lotniczej. – Czekamy też na dopuszczenie do dyżurów śmigłowca Mi-14PŁ/R. We wciągarce został zamontowany nowy hak. Liczę, że formalności zostaną sfinalizowane w najbliższych dniach – dodaje kmdr por. Koliczko. Na razie maszyna jest wykorzystywana tylko do szkolenia pilotażu.

BLMW to jedyna w kraju formacja przygotowana do prowadzenia akcji poszukiwawczych i ratowniczych z powietrza nad przypisanymi Polsce obszarami Bałtyku. Podczas tego rodzaju przedsięwzięć śmigłowce z Gdyni i Darłowa mogą liczyć na wsparcie samolotów Bryza, które na co dzień stacjonują w Siemirowicach. Wojskowi lotnicy współpracują też ze statkami cywilnej służby SAR. – Ubiegły rok był dla nas pracowity. Łącznie nasze załogi wzięły udział w 16 akcjach – informuje kmdr ppor. Braszak. Lotnicy pomogli między innymi uczestnikowi regat „Bitwa o Gotland Delphia Challenge 2017”, którego jacht przewrócił się i dryfował 20 mil morskich na północ od Helu, rannej pracownicy platformy wiertniczej oraz pasażerom statków z Litwy i Szwecji, którzy doznali między innymi udaru mózgu i ataku epilepsji. W 2016 roku akcji na Bałtyku z udziałem śmigłowców było 15, rok wcześniej zaś – 28.

 

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Wojsko pomaga w gaszeniu pożaru
Album na urodziny „Łuka”
Formowanie Żelaznej Dywizji
ORP „Drużno” po nowemu
Widzimy się na macie
Pilot z precyzją chirurga
Morze niezgody
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Gdynia gościła polsko-szwedzkie forum
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Testament geopolityczny prezydenta
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Szturmani pojadą na zawody w Kanadzie
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
See You On The Mat
Antoś, symbol Lwowa
Curse of the Black Gold
Patagonia Does not Forgive Mistakes
13 Desperadoes
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Klątwa czarnego złota
Czarter samolotów dla VIP-ów
Militaria z morskiego dna
Polscy generałowie w strukturach NATO
Playing the World
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Cybernetyczna foka lustruje dno
Proobronna „Anakonda”
Powrót lekkich czołgów w US Army
Centrum w zawieszeniu
Polskie święta na misjach
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Panie bez taryfy ulgowej
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
W Brukseli o bezpieczeństwie
„Sophia” do końca marca
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Poszukiwana Harpia
Pożegnanie generała Surawskiego
Więcej ochotników zasili szeregi WOT-u
Pamięć o powstańcach styczniowych jest elementem polskiej tożsamości
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Zrobiłem to, co do mnie należało
„Strzelnica w powiecie” po raz drugi
Zabytkowe czołgi w nowej siedzibie
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
„Poszli nasi w bój bez broni”
Granice są po to, by je przekraczać
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza
Ogień przez 48 godzin
Cel – bezpieczna Europa
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO