moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Posłowie o przemyśle stoczniowym

Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale jeszcze przed nami dużo pracy – mówił wiceminister obrony Bartosz Kownacki w Sejmie. Na wspólnym posiedzeniu komisji obrony oraz gospodarki morskiej rząd przedstawił posłom stan sektora stoczniowego. Przedstawiciele MON zapowiedzieli, że w najbliższym czasie wojsko zamówi 19 nowych okrętów wojennych. 

Dyskusja o sytuacji polskiego przemysłu stoczniowego zajęła posłom kilka godzin. – Największym problemem jest gigantyczne zadłużenie tego sektora. Wynosi ono obecnie około 500 mln złotych. Rozwiązaniem jest konsolidacja aktywów stoczniowych w jeden podmiot – mówił Konrad Konefał, prezes spółki PGZ Stocznia Wojenna, który w imieniu ministra obrony przedstawiał sytuację państwowych stoczni. Podporządkowana MON Polska Grupa Zbrojeniowa zarządza aż dwiema polskimi stoczniami: gdyńską Nautą, szczecińską Gryfią, a niedługo przejmie kontrolę nad Stocznią Marynarki Wojennej.

Konefał zapewnił posłów z Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że konsolidacja kapitałowa spółek stoczniowych pod marką Polskiej Grupy Zbrojeniowej nie oznacza połączenia państwowych stoczni w jeden podmiot. – Tego absolutnie nie zakładamy. Nauta, Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej powinny działać razem, ale nie jako jedna firma – podkreślił Konefał.

Prezes PGZ Stocznia Wojenna mówił, że stocznie należące do Grupy realizują obecnie wiele kontraktów. – Najważniejsze to umowa dla stoczni w Gdyni dotycząca budowy okrętu wojennego ratownik, a dla stoczni ze Szczecina promu pasażersko-samochodowego. To projekty o podobnej wartości i o podobnym strategicznym znaczeniu – komentował.

O tym, że kolejne kontrakty dla krajowych stoczni to tylko kwestia czasu, przekonywał posłów wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Poinformował, że w ostatnich dwóch latach MON złożyło w stoczniach krajowych zlecenia o wartości prawie 800 mln złotych, z czego zdecydowana większość, bo około 590 mln złotych, trafiła do spółek państwowych.

Najbliższe lata mają być jeszcze lepsze dla przemysłu stoczniowego. – Przed nami realizacja największego, bo wycenianego na około 10 mld złotych, kontraktu na nowe okręty podwodne. Choć wykonawcą będzie podmiot zagraniczny: niemiecki, francuski bądź szwedzki, to robimy wszystko, aby jak najwięcej zleceń dotyczących tego projektu skierować do polskich stoczni – zapewnił Kownacki.

Płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, wyjaśnił, że w najbliższych dwóch latach MON chce zamówić aż 19 nowych jednostek wojennych. – Poza wspomnianymi już okrętami podwodnymi, mają to być m.in. kolejne Kormorany, Ratowniki, okręt wsparcia logistycznego Bałtyk, zbiornikowiec paliwowy Supply, a także mniejsze konstrukcje – wymienił płk Dymanowski.

MON chce również przywracać sprawność jednostkom, które są obecnie użytkowane. Jak wyjaśniał generał brygady Dariusz Łukowski, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, instytucji, która nadzoruje remonty wojskowego sprzętu, w tym roku na naprawy okrętów przewidziano 322 mln zł. W kolejnych latach sumy mają być podobne. Wiceminister Bartosz Kownacki dodał, że dzięki procedurze przetargowej polegającej na wyłączeniu prawa zamówień publicznych ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, około 90% tych zamówień ma trafiać do państwowych spółek.

Takie plany zdecydowanie skrytykowała opozycja. – Nie rozumiem, dlaczego odbudowywanie potencjału państwowych stoczni ma odbywać się poprzez projekty, które nie są konkurencyjne – komentował Czesław Mroczek, były wiceminister obrony, sugerując, że więcej zleceń powinno być dostępnych również dla prywatnych firm.

Parlamentarną debatę zakończyły wyjaśnienia przedstawicieli PGZ na temat niedawnych wypadków w państwowych stoczniach – przewrócenia się jednego z remontowanych okrętów oraz pożaru na okręcie podwodnym ORP „Orzeł”.

– Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale wymaga jeszcze dużo pracy. Czegoś, co było w Polsce niszczone przez 25 lat, nie da się od razu, za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, naprawić – stwierdził Kownacki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1509030120
ha ha 19 nowych okretow a 1 buduja juz 16 lat tylko potrafia emerytom tego resortu zabierac prawo do korzystania z obiektow sportowych tego resortu ,chca z nas zrobic Kiepskich Ferdkow na czas ,,W,,
96-B4-81-A7

Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
 
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W Italii, za wolność waszą i naszą
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Biel i czerwień łączy pokolenia
Pod skrzydłami Kormoranów
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Pytania o europejską tarczę
Bohater września ’39 spełnia marzenia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, epilog
Wytropić zagrożenie
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Weterani pod wszechstronną opieką
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W obronie wschodniej flanki NATO
Barwy Ojczyzny
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Ameryka daje wsparcie
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Awanse na Trzeciego Maja
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
NATO on Northern Track
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Husarz na straży nieba
Posłowie dyskutowali o WOT
Pilecki ucieka z Auschwitz
Gunner, nie runner
Zmiany w dodatkach stażowych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Dumni z munduru
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Szybki marsz, trudny odwrót
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Święto stołecznego garnizonu
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Prezydent mianował dowódców DGRSZ i DWOT
Pierwsi na oceanie
Pływacy i maratończycy na medal
Patriotyczny maraton
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wioślarze i triatlonistka na podium
Tragiczne zdarzenie na służbie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
NATO na północnym szlaku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Akcja „Bielany”, czyli Junkersy w ogniu
Daglezje poszukiwane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO