moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Posłowie o przemyśle stoczniowym

Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale jeszcze przed nami dużo pracy – mówił wiceminister obrony Bartosz Kownacki w Sejmie. Na wspólnym posiedzeniu komisji obrony oraz gospodarki morskiej rząd przedstawił posłom stan sektora stoczniowego. Przedstawiciele MON zapowiedzieli, że w najbliższym czasie wojsko zamówi 19 nowych okrętów wojennych. 

Dyskusja o sytuacji polskiego przemysłu stoczniowego zajęła posłom kilka godzin. – Największym problemem jest gigantyczne zadłużenie tego sektora. Wynosi ono obecnie około 500 mln złotych. Rozwiązaniem jest konsolidacja aktywów stoczniowych w jeden podmiot – mówił Konrad Konefał, prezes spółki PGZ Stocznia Wojenna, który w imieniu ministra obrony przedstawiał sytuację państwowych stoczni. Podporządkowana MON Polska Grupa Zbrojeniowa zarządza aż dwiema polskimi stoczniami: gdyńską Nautą, szczecińską Gryfią, a niedługo przejmie kontrolę nad Stocznią Marynarki Wojennej.

Konefał zapewnił posłów z Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, że konsolidacja kapitałowa spółek stoczniowych pod marką Polskiej Grupy Zbrojeniowej nie oznacza połączenia państwowych stoczni w jeden podmiot. – Tego absolutnie nie zakładamy. Nauta, Gryfia i Stocznia Marynarki Wojennej powinny działać razem, ale nie jako jedna firma – podkreślił Konefał.

REKLAMA

Prezes PGZ Stocznia Wojenna mówił, że stocznie należące do Grupy realizują obecnie wiele kontraktów. – Najważniejsze to umowa dla stoczni w Gdyni dotycząca budowy okrętu wojennego ratownik, a dla stoczni ze Szczecina promu pasażersko-samochodowego. To projekty o podobnej wartości i o podobnym strategicznym znaczeniu – komentował.

O tym, że kolejne kontrakty dla krajowych stoczni to tylko kwestia czasu, przekonywał posłów wiceminister obrony Bartosz Kownacki. Poinformował, że w ostatnich dwóch latach MON złożyło w stoczniach krajowych zlecenia o wartości prawie 800 mln złotych, z czego zdecydowana większość, bo około 590 mln złotych, trafiła do spółek państwowych.

Najbliższe lata mają być jeszcze lepsze dla przemysłu stoczniowego. – Przed nami realizacja największego, bo wycenianego na około 10 mld złotych, kontraktu na nowe okręty podwodne. Choć wykonawcą będzie podmiot zagraniczny: niemiecki, francuski bądź szwedzki, to robimy wszystko, aby jak najwięcej zleceń dotyczących tego projektu skierować do polskich stoczni – zapewnił Kownacki.

Płk Karol Dymanowski, dyrektor Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON, wyjaśnił, że w najbliższych dwóch latach MON chce zamówić aż 19 nowych jednostek wojennych. – Poza wspomnianymi już okrętami podwodnymi, mają to być m.in. kolejne Kormorany, Ratowniki, okręt wsparcia logistycznego Bałtyk, zbiornikowiec paliwowy Supply, a także mniejsze konstrukcje – wymienił płk Dymanowski.

MON chce również przywracać sprawność jednostkom, które są obecnie użytkowane. Jak wyjaśniał generał brygady Dariusz Łukowski, szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych RP, instytucji, która nadzoruje remonty wojskowego sprzętu, w tym roku na naprawy okrętów przewidziano 322 mln zł. W kolejnych latach sumy mają być podobne. Wiceminister Bartosz Kownacki dodał, że dzięki procedurze przetargowej polegającej na wyłączeniu prawa zamówień publicznych ze względu na podstawowy interes bezpieczeństwa państwa, około 90% tych zamówień ma trafiać do państwowych spółek.

Takie plany zdecydowanie skrytykowała opozycja. – Nie rozumiem, dlaczego odbudowywanie potencjału państwowych stoczni ma odbywać się poprzez projekty, które nie są konkurencyjne – komentował Czesław Mroczek, były wiceminister obrony, sugerując, że więcej zleceń powinno być dostępnych również dla prywatnych firm.

Parlamentarną debatę zakończyły wyjaśnienia przedstawicieli PGZ na temat niedawnych wypadków w państwowych stoczniach – przewrócenia się jednego z remontowanych okrętów oraz pożaru na okręcie podwodnym ORP „Orzeł”.

– Sytuacja polskiego przemysłu stoczniowego jest lepsza niż była, ale wymaga jeszcze dużo pracy. Czegoś, co było w Polsce niszczone przez 25 lat, nie da się od razu, za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, naprawić – stwierdził Kownacki.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1509030120
ha ha 19 nowych okretow a 1 buduja juz 16 lat tylko potrafia emerytom tego resortu zabierac prawo do korzystania z obiektow sportowych tego resortu ,chca z nas zrobic Kiepskich Ferdkow na czas ,,W,,
96-B4-81-A7

Amunicja do radzieckich czołgów sprzedana
Nowe drony kamikadze
Witamy w domu
Nurkowie muszą zachować zimną krew
Medyk do zadań specjalnych
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Z Iskier na Mastera
Nowi wiceministrowie obrony
Ministrowie obrony w Brukseli
Zostań lekarzem w mundurze
Obronny „Brave Band”
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Strażacy na medal
Francja inwestuje w obronność
Rumuńsko-polskie ćwiczenia taktyczne
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Polska wigilia w Rumunii
Motoryzacyjne zakupy armii
Za trzy lata Muzeum Wojska Polskiego będzie już na Cytadeli
W Budapeszcie o współpracy zbrojeniowej państw V4
Walka o Zamojszczyznę
Wyższe dodatki dla żołnierzy
IPN wznowił poszukiwania ofiar totalitaryzmu
Komandosi szkolą się przed misją
Lucyna, zuch dziewczyna
Polscy lotnicy kontra ISIS
Praktyczne szkolenie przyszłych oficerów
„Pierwsza polska bitwa” według Napoleona
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Srebro polskich spadochroniarzy w futsalu
Szturm na metro
„Sophia” z polskim akcentem
Kierunek „Saber Strike ’18”
Troje żołnierzy wystartuje w PyeongChang
Argentyńska zagadka
Złote Odznaki Górskie przyznane po raz drugi
Szwoleżerowie walczą do końca
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Biało-Czerwone Iskry w Pjongczangu
Pierwszy zrzut cichociemnych
Polonia bliżej marynarki
Trotyl pod zabytkowym mostem
Posłowie debatowali o modernizacji
Polskie niszczyciele min dla Belgii i Holandii?
Żołnierze na skoczniach narciarskich
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
1–15 marca 1918 – koniec Wielkiej Wojny na wschodzie
Oto kawałek mnie
Polish WAAF, czyli Pestki w służbie wojska
Śmierć za pomoc sąsiadom
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
ORP „Drużno” po nowemu
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Prezydent z ministrem o dowodzeniu armią
Nowa współpraca wojskowa UE
„Kwartalnik Bellona” ma 100 lat
Lotnik z Radomia wrócił z medalami z Antarktydy i Chile
Kolej na poligon. A może i dla pasażerów?

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO