moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zwiadowcy będą jeździć Wirusami

118 pojazdów Wirus IV trafi w najbliższych latach do jednostek rozpoznawczych. To polska konstrukcja, przystosowana do poruszania się w trudnym terenie, którą można przetransportować śmigłowcem i desantować na spadochronie. Umowę na dostawę podpisano w środę na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Ma dwa metry szerokości i wysokości, cztery długości. Przy stosunkowo niewielkiej masie (1700 kg bez uzbrojenia) wysokoprężny silnik rozpędza Wirusa do 140 km/h na drodze i 100 km/h na drodze gruntowej. Układ napędowy, by zapewnić możliwość jazdy w trudnych warunkach, może pracować w czterech trybach: 4x2, 4x4, 4x4 zblokowany oraz 4x4 ze zredukowanym przełożeniem. Zasięg wozu, przy wykorzystaniu zbiornika o poj. 75 l oleju napędowego lub paliwa do turbinowych silników lotniczych, to min. 600 km na drogach utwardzonych i min. 400 km w terenie.

Umowę na dostawę 118 Wirusów, wartą ok. 91 mln zł, podpisano dzisiaj w Kielcach. Ich producentem jest konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego i firmy Concept. Dostawy zaplanowane są na lata 2020–2022, a wozy trafią na wyposażenie 2 Hrubieszowskiego Pułku Rozpoznawczego i 9 Warmińskiego Pułku Rozpoznawczego. – Zależy nam na rozwoju przemysłu krajowego, tego państwowego, ale także prywatnego – powiedział wiceminister obrony Bartosz Kownacki. – Cieszymy się, że prywatne firmy potrafią przygotować atrakcyjną ofertę, a także współpracować z przedsiębiorstwami państwowymi – dodał.

Wirus IV to właśnie efekt takiej współpracy. Concept to prywatna polska firma z Bielska-Białej. Zajmuje się produkcją pojazdów specjalnych, nadwozi, komponentów i łodzi aluminiowych. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych produktów firmy są rampy szturmowe. Znajdują się one na wyposażeniu JW GROM, trafiły także do jednostek specjalnych czeskiej policji.

Pierwszą wersję lekkiego pojazdu uderzeniowego Concept pokazał na MSPO w 2012 roku. Rok później projektem zainteresował się ówczesny Bumar (dziś Polski Holding Obronny), w efekcie czego zawarta została umowa o współpracy. Powołano grupę roboczą w celu dalszego rozwoju pojazdu. Kolejne jego modyfikacje pokazywano na MSPO w 2014 roku i w latach następnych. Były one efektem doświadczeń i testów, przeprowadzonych m.in. przez byłych żołnierzy JWK w Lublińcu i GROM.

– Wirus IV to lekki, zwinny pojazd, który poradzi sobie niemal w każdym terenie. Szybko dotrze we wskazane miejsce i prędko się z niego oddali. Można go sprawnie przerzucić śmigłowcem, a nawet desantować na spadochronie – mówi Tomasz Kłeczek, prezes Concept. – Jest także dostosowany do różnych warunków pogodowych, co jest istotne w naszym klimacie. Pomimo tego, że drzwi boczne i tylne wykonane są z tkaniny, nadwozie jest ogrzewane – dodaje.

Program „Żmija”, zakładający dostawę dla wojska pojazdów dalekiego rozpoznania, został rozpoczęty w 2015 roku. Do postępowania zgłosiło się ośmiu wykonawców. Oferty wstępne złożyły tylko dwa: Polska Grupa Zbrojeniowa (lider) z Wojskowymi Zakładami Motoryzacyjnymi z Poznania oraz Polski Holding Obronny (lider) ze spółką Concept z Bielska-Białej. Ostateczna oferta wpłynęła tylko od konsorcjum PHO/Concept.

Marcin Górka

autor zdjęć: Marcin Górka, comcam.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Crass
1565704560
Podzieliłam wartość zamówienia 91 mln na ilość tych gazikow. Wyszła mi astronomiczna kwota 771 000 ( 700 tysięcy!) Za jeden.. to chyba totalne przegięcie!!
CA-0B-EA-91
~MarcinCz6bpd
1562505060
Taki pojazd ma sens jeśli jest elektryczny czyli cichy, a na to technologia pozwala. W tym przypadku zakup może świadczyć o braku wyobraźni, które pozwoli na wykrycie. W konsekwencji przyczyni się do śmierci żołnierzy i porażki misji. Chyba nie bez powodu w państwach gdzie rządzi armia państwo się nie rozwija.. a wręcz cofa.
19-55-62-2A
~jan o.
1506596280
Ktoś wyjaśni po co wojsku dwuosobowy, otwarty, nieopancerzony pojazd typu beetle buggy z bajerancka czachą na burcie? Zwiadowcy będą jeździć tym na podryw na wiejskie dyskoteki?
99-0C-3F-46
~kubcio
1505219340
Te uszczeleczki na około dziury na drzwi przyłapane na 3 nity i deska rozdzielcza rodem z gazika potwierdzają dopracowanie i trwałość tego zakupu
18-C9-38-F0

W krainie Świętego Mikołaja
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Udany start Peruna
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Obywatele chcą być #wGotowości
Mundurowi z benefitami
Więcej Herculesów dla Abramsów
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Po co wojsku satelity?
Plan na WAM
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Komplet medali wojskowych na ringu
Pancerniacy jadą na misję
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Zwrot na Bałtyk
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
„Horyzont” przeciw dywersji
Kapral Bartnik mistrzem świata
wGotowości do reakcji
Militarne Schengen
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Polski „Wiking” dla Danii
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Razem na ratunek
Wojskowy bus do szczęścia
Pociski rakietowe dla Husarzy
Polscy marynarze na misjach
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
The Darker, the Better
Najdłuższa noc
AW149 made in Poland
Noc Dnia Podchorążego
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Wojsko na Horyzoncie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Nowe Kraby w Sulechowie
Marynarze podjęli wyzwanie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zwalczyć strach, rozwiać mity
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO