moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykański trening transportowców

Amerykańskie samoloty transportowe C-130 Hercules i 120 lotników wyląduje dziś w Powidzu. Żołnierze amerykańskich sił powietrznych przylatują do Polski na ćwiczenia w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment. Będą się szkolić z Polakami m.in. w desantowaniu ludzi i ładunków, współdziałaniu z myśliwcami czy lądowaniu na nieutwardzonych pasach.

– To pierwsza w tym roku wizyta Amerykanów w ramach ćwiczeń Aviation Detachment. W niedzielę w Powidzu wylądował już pierwszy samolot C-130. Dzisiaj spodziewamy się kolejnych pięciu transportowców – informuje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Dwa samoloty wspomagają jedynie rotację amerykańskich żołnierzy i nie zostaną u nas na dłużej. Do 25 marca na powidzkim lotnisku gościć będziemy pozostałe cztery amerykańskie C-130 i około 120 żołnierzy – wyjaśnia.

Amerykanie, którzy przylatują dziś do Polski, na co dzień służą w 86 Skrzydle Transportowym w niemieckim Ramstein oraz w 934 Skrzydle Transportowym w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych. W Powidzu zameldują się przede wszystkim piloci, technicy pokładowi oraz załadunku, czyli tzw. loadmasterzy, a także inżynierowie i obsługa naziemna. Przylecą na pokładzie Herculesów w wersjach „J” i „H”. – Przed polskimi i amerykańskimi załogami intensywny czas szkoleniowy. Piloci będą wykonywać loty w dzień i w nocy nad obszarem całego kraju – zapowiada kpt. Baran.

W programie miesięcznych treningów znajdą się m.in. loty w grupie kilku maszyn, nocne loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych oraz współdziałanie z myśliwcami. – Będziemy współpracować z MiG-ami-29 i wielozadaniowymi F-16. Zaplanowano różne scenariusze ćwiczeń. Załogi transportowców będą m.in. próbowały unikać ataków, przećwiczony będzie także wariant, kiedy to MiG-i-29 będą nas ochraniać przed F-16 – opisuje rzecznik 3 Skrzydła.

To nie wszystko. Amerykańskie i polskie załogi szkolić się będą w precyzyjnych zrzutach półtonowych zasobników towarowych CDS (Conteiner Delivery System) oraz w desantowaniu wojska. – Zrzuty w ramach Av-Det rozpoczną się w tym tygodniu. Jeżeli pogoda pozwoli, to na Pustyni Błędowskiej desantuje się w sumie prawie pół tysiąca spadochroniarzy – mówi kpt. Marcin Gil, rzecznik prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Piloci transportowców ćwiczyli będą także starty i lądowania z nieutwardzonych pasów. A w połowie marca dwie polskie i cztery amerykańskie załogi C-130 wezmą udział w lotniczych zawodach. Będą rywalizowały w precyzyjnych zrzutach ładunków (zasobniki mają wylądować w konkretnie wskazanym miejscu) oraz w celności lądowania. Podczas tej ostatniej konkurencji samoloty będą musiały wylądować jak najbliżej linii namalowanej na pasie startowym. Podobne zawody rozegrano jesienią ubiegłego roku podczas poprzedniej rotacji Aviation Detachment. W sportowej rywalizacji w powietrzu i na ziemi wzięło udział siedem załóg: pięć amerykańskich i dwie polskie. Amerykanie byli mistrzami zrzutów na celność, a załoga z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego zwyciężyła w konkurencji precyzyjnego lądowania.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się w naszym kraju na ogół przez dwa tygodnie, czasem miesiąc. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz Baz Lotnictwa Taktycznego – 31 w Krzesinach i 32 w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Zimowe wyzwanie dla ratowników
 
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Podchorążowie lepsi od oficerów
Kluczowy partner
Zmiana warty w PKW Liban
Więcej powołań do DZSW
Rosomaki i Piranie
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Chirurg za konsolą
Ryngrafy za „Feniksa”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Olimp w Paryżu
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Fiasko misji tajnych służb
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Kluczowa rola Polaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Wybiła godzina zemsty
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Rehabilitacja poprzez sport
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Niedźwiadek” na czele AK
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zrobić formę przed Kanadą
Rekord w „Akcji Serce”
Ochrona artylerii rakietowej
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
W drodze na szczyt
Awanse dla medalistów
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Wiązką w przeciwnika
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Polskie Pioruny bronią Estonii
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Posłowie o modernizacji armii
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO