moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polsko-amerykańskie zawody Herculesów

Załoga polskiego Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wygrała zawody na precyzję lądowania. W konkurencji na celność zrzutu 700-kilogramowego kontenera Polacy zajęli drugie miejsce. W rywalizacji wzięło udział siedem samolotów C-130 z Polski i Stanów Zjednoczonych.

Samolot waży około 50 ton, a porusza się z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Tylko wtedy podczas lądowania może się zmieścić w boksie rozrysowanym na pasie startowym. – Długość boksu wynosi 500 stóp, czyli około 150 metrów. Im bliżej środka zetkną się koła podwozia z ziemią, tym lepiej – mówi kpt. Szymon Gajowniczek, pilot transportowego Herculesa. Polakom udało się to niemal idealnie. Dowodzona przez kpt. Gajowniczka załoga zdystansowała sześć innych.

Niewiele gorzej było w konkurencji na celność zrzutu. Tutaj lotnicy musieli wypuścić z ładowni kontener CDS (Conteiner Delivery System) tak, by wylądował jak najbliżej ustawionego na lotnisku stożka. Zadanie trudne, zważywszy na fakt, że samolot leci z prędkością około 240 kilometrów na godzinę, na wysokości 150 metrów. Decyzję o momencie zrzutu załoga musi podjąć w mgnieniu oka. – Sam kontener waży blisko 700 kilogramów. Na potrzeby treningu ustawia się w nim beczki wypełnione piaskiem lub wodą – opowiada kpt. Gajowniczek. Zrzut wykonywany jest metodą grawitacyjną. – Pilot odchyla dziób Herculesa o siedem stopni powyżej linii horyzontu, a kontener wyjeżdża z ładowni na specjalnych rolkach – dodaje. Potem opada na spadochronie, którego czasza ma powierzchnię 400 metrów kwadratowych. W tej konkurencji najlepsza okazała się załoga z USA. Kontener zrzucony przez zwycięzców wylądował zaledwie cztery metry od wyznaczonego punktu.

Zawody użyteczno-bojowe zostały zorganizowane na terenie należącym do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Zorganizowaliśmy je już po raz trzeci. Pomysł narodził się podczas jednego ze szkoleń, które regularnie odbywają u nas lotnicy ze Stanów Zjednoczonych. Nigdy wcześniej jednak nie uczestniczyło w nich tak wiele załóg – przyznaje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 33 Baza. W rywalizacji wzięło udział siedem Herculesów: po dwa z Powidza i 86 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Ramstein oraz trzy ze 182 Skrzydła Lotnictwa Gwardii Narodowej Stanu Illinois z Peorii. Zmaganiom pilotów przyglądali się między innymi ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Paul Jones, dowódca 3 Skrzydła płk pil. Krzysztof Walczak i dowódca 33 Bazy płk pil. Mieczysław Gaudyn.

– Szkolimy się zarówno w lądowaniu na skróconym pasie, jak i zrzucie kontenerów, ale każdą z tych umiejętności trzeba regularnie doskonalić. A zawody to doskonała okazja – podkreśla kpt. Gajowniczek. Zrzuty zasobników CDS polscy piloci trenowali ostatnio we wrześniu na Pustyni Błędowskiej. Wówczas to ładownię jednego z samolotów opuściło aż 16 kontenerów.

Załogi amerykańskich samolotów i obsługujący je personel naziemny trenują w Polsce od kilku lat. Ich pobyt przygotowuje pododdział na stałe stacjonujący w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na szkolenia na przemian przylatują wielozadaniowe F-16 i transportowe Herculesy. Pierwsze z nich wykonują zadania w Łasku, drugie w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 SLTr

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1446509520
Czyli po prostu przegralismy. Drugie miejsce na dwie druzyny znaczy ostatni.
50-50-39-A1
~Luke
1446217440
No to nie zle, tak poruwnac ile kto lata i ma jakie maszyny
89-B5-6E-3D

Region Without a Key
Szef NATO w Warszawie
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Podchorążowie szkolą się na Bielikach
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Polacy na zawodach amerykańskich wojowników
Obrady Rady Unii Europejskiej
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Medale dla uczestników walk w Karbali
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Modernizacja bombowców
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Dołącz do zawodowców
Targi Air Fair 2019
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
Uchylone wrota piekieł
Zmiana warty na Mazurach
I poszli! Jak zawsze się bić!
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Ich zadanie – zdobyć informację
Rodziny cichociemnych spotkały się w Warszawie
Tu się zadań nie wybiera
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
F-16 wracają do Polski
Modernizacja floty powietrznej
Fabryka dżihadystów
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Zmiany w przepisach mundurowych
Jihadist Mill
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Śmigłowiec na „Ślązaku”
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Wywiad AK w służbie aliantów
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Nowy batalion podhalańczyków
Defilada 15 sierpnia w tym roku w Katowicach
Kampania wyborcza poza armią
„Baltic Protector”
Kierunek: Afganistan
Być krok przed Bielikiem
Jelcze dla Wisły
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO