moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polsko-amerykańskie zawody Herculesów

Załoga polskiego Herculesa z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu wygrała zawody na precyzję lądowania. W konkurencji na celność zrzutu 700-kilogramowego kontenera Polacy zajęli drugie miejsce. W rywalizacji wzięło udział siedem samolotów C-130 z Polski i Stanów Zjednoczonych.

Samolot waży około 50 ton, a porusza się z prędkością 200 kilometrów na godzinę. Tylko wtedy podczas lądowania może się zmieścić w boksie rozrysowanym na pasie startowym. – Długość boksu wynosi 500 stóp, czyli około 150 metrów. Im bliżej środka zetkną się koła podwozia z ziemią, tym lepiej – mówi kpt. Szymon Gajowniczek, pilot transportowego Herculesa. Polakom udało się to niemal idealnie. Dowodzona przez kpt. Gajowniczka załoga zdystansowała sześć innych.

Niewiele gorzej było w konkurencji na celność zrzutu. Tutaj lotnicy musieli wypuścić z ładowni kontener CDS (Conteiner Delivery System) tak, by wylądował jak najbliżej ustawionego na lotnisku stożka. Zadanie trudne, zważywszy na fakt, że samolot leci z prędkością około 240 kilometrów na godzinę, na wysokości 150 metrów. Decyzję o momencie zrzutu załoga musi podjąć w mgnieniu oka. – Sam kontener waży blisko 700 kilogramów. Na potrzeby treningu ustawia się w nim beczki wypełnione piaskiem lub wodą – opowiada kpt. Gajowniczek. Zrzut wykonywany jest metodą grawitacyjną. – Pilot odchyla dziób Herculesa o siedem stopni powyżej linii horyzontu, a kontener wyjeżdża z ładowni na specjalnych rolkach – dodaje. Potem opada na spadochronie, którego czasza ma powierzchnię 400 metrów kwadratowych. W tej konkurencji najlepsza okazała się załoga z USA. Kontener zrzucony przez zwycięzców wylądował zaledwie cztery metry od wyznaczonego punktu.

Zawody użyteczno-bojowe zostały zorganizowane na terenie należącym do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Zorganizowaliśmy je już po raz trzeci. Pomysł narodził się podczas jednego ze szkoleń, które regularnie odbywają u nas lotnicy ze Stanów Zjednoczonych. Nigdy wcześniej jednak nie uczestniczyło w nich tak wiele załóg – przyznaje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, któremu podlega 33 Baza. W rywalizacji wzięło udział siedem Herculesów: po dwa z Powidza i 86 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Ramstein oraz trzy ze 182 Skrzydła Lotnictwa Gwardii Narodowej Stanu Illinois z Peorii. Zmaganiom pilotów przyglądali się między innymi ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce Paul Jones, dowódca 3 Skrzydła płk pil. Krzysztof Walczak i dowódca 33 Bazy płk pil. Mieczysław Gaudyn.

– Szkolimy się zarówno w lądowaniu na skróconym pasie, jak i zrzucie kontenerów, ale każdą z tych umiejętności trzeba regularnie doskonalić. A zawody to doskonała okazja – podkreśla kpt. Gajowniczek. Zrzuty zasobników CDS polscy piloci trenowali ostatnio we wrześniu na Pustyni Błędowskiej. Wówczas to ładownię jednego z samolotów opuściło aż 16 kontenerów.

Załogi amerykańskich samolotów i obsługujący je personel naziemny trenują w Polsce od kilku lat. Ich pobyt przygotowuje pododdział na stałe stacjonujący w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Na szkolenia na przemian przylatują wielozadaniowe F-16 i transportowe Herculesy. Pierwsze z nich wykonują zadania w Łasku, drugie w Powidzu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: 3 SLTr

dodaj komentarz

komentarze

~Wojtekus
1446509520
Czyli po prostu przegralismy. Drugie miejsce na dwie druzyny znaczy ostatni.
50-50-39-A1
~Luke
1446217440
No to nie zle, tak poruwnac ile kto lata i ma jakie maszyny
89-B5-6E-3D

Brytyjska „pamiątka”
 
Kierunek: Afganistan
Sport nie dzieli, sport łączy
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”
The Chariots of Jihad
Gen. Joks na czele JFTC
Wielkie święto kawalerii!!!
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Air-Landing Outside Comfort Zone
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Miroslawiec Up
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Moja „bazówka”
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Żołnierz na cywilnym rynku pracy
Obława pełna białych plam
Gotowi na F-35?
Dni Huty Pieniackiej były policzone
Rozdarty subkontynent
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Tak umierał Wołyń
Karabiny od dęblińskich saperów
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Stawiamy na rozwój
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
Polscy żołnierze wracają do Libanu
„Pułaski” wrócił do kraju
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Początek dowódczej drogi
Obrady Rady Unii Europejskiej
Nowi szturmani w JW Agat
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
„Dragon’19” od kuchni
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Polsko-francuska szkoła uczuć
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Działalność firm na rzecz obronności
Rozpoczynamy nową erę
Nowe nakolanniki
Nowy pułk artylerii
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Zmiany w przepisach mundurowych
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Fleet of the Future
„Mieszko” po wodowaniu
Sojusze na fali
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Desant na czeskich spadochronach
Kolejna szabla AFN zdobyta
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Raki dla zawiszaków
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO