moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mastery dla Dęblina

#ObliczaArmii - Baza lotnicza w Dęblinie przygotowuje się do przyjęcia nowych szkolnych odrzutowców M-346. W jednostce powstało już m.in. centrum symulatorowe, teraz powstają hangary dla nowych maszyn. Do lotów na Masterach przygotowują się też piloci. Wkrótce pierwsi z nich polecą na szkolenie do Włoch.

Kontrakt z włoskim dostawcą systemu szkolenia zaawansowanego AJT (Advanced Jet Trainer) zakłada, że polska armia dostanie osiem samolotów M-346. Zastąpią one polską TS-11 Iskrę, jedyny dziś typ szkolnego odrzutowca w polskiej armii. Z nowych maszyn korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Dwa pierwsze Mastery mają wylądować w Polsce jesienią przyszłego roku, ostatnie – w 2017.

– Do przyjęcia samolotów przygotowujemy się od dwóch lat. Zwłaszcza, że nie kupiliśmy samego samolotu, a kompleksowy system szkolenia zaawansowanego. Obok maszyn obejmuje on także infrastrukturę naziemną, symulatory, procedury, informatyczny system zarządzania szkoleniem czy pakiet logistyczny – mówi ppłk pil. Konrad Madej, zastępca dowódcy Grupy Działań Lotniczych i dowódca Eskadry Wsparcia w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Inwestycje w bazie

Dęblińskie lotnisko jest wyposażane zgodnie z wymaganiami nowego systemu. – Większość inwestycji została już zakończona. Działa zbudowany od podstaw, nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Obok niego stoi strażnica lotniskowej straży pożarnej z nowymi wozami bojowymi – opowiada mjr Grzegorz Grabarczuk, oficer prasowy 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Na lotnisku zostały wymienione też drogi kołowania oraz nawierzchnie postojowe. Kilka miesięcy temu oddano też do użytku część centrum symulatorowego. Docelowo mają tu stanąć symulatory M-346, w tym pilotażowy oraz procedur awaryjnych.

Powstały także domki pilotów i techników, czyli miejsca, w których przed lotem i po nim obywają się odprawy. – Są bardzo nowoczesne, a korzystać z nich może personel dwóch eskadr lotniczych i służb organizacji lotów. Zostały wyposażone na przykład w informatyczne systemy planowania i analizy misji. To będzie nowość dla pilotów, gdy na dysku z samolotu, odtwarzanym już na ziemi, będą mogli prześledzić swój lot z jego dokładną wizualizacją – mówi ppłk Madej.

W Dęblinie trwa jeszcze budowa ośmiu hangarów, w których staną nowe odrzutowce, oraz hangaru remontowego o wymiarach 100 merów na 60, czyli wielkości niemal boiska piłkarskiego.

Szkolenie w Lecce-Galatina

Do latania nowymi samolotami przygotowują się też żołnierze 41 Bazy. – Do Włoch wyleciał ppłk pil. Marek Kejna, który objął stanowisko polskiego przedstawiciela narodowego przy włoskich siłach powietrznych oraz firmie Alenia, dostawcy systemu AJT. Będzie on nadzorował szkolenie naszych żołnierzy we Włoszech – mówi mjr Grabarczuk. Zgodnie z umową Włosi przeszkolą w sumie 16 pilotów oraz ponad 70 specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej z polskich sił powietrznych.

Pierwsi piloci naukę w 61 Skrzydle Lotniczym w Lecce-Galatina rozpoczną za kilka tygodni. Będą zdobywać uprawnienia instruktorów do nauczania pilotażu na Masterach. Cały kurs potrwa około roku. – Pilotaż tych samolotów nie jest zbyt skomplikowany. Trudniejsza i bardziej czasochłonna będzie nauka praktycznego wykorzystania możliwości, jakie daje ta maszyna. Mimo że jest to samolot wyłącznie szkoleniowy, można na nim ćwiczyć sytuacje bojowe – zaznacza ppłk pil. Madej, który również weźmie udział w kursie we Włoszech.

Polscy instruktorzy będą więc musieli poznać m.in. możliwości zastosowania taktyki z radarem, użycia nowoczesnego uzbrojenia, transferu informacji między samolotami – tzw. DATA LINK, programów symulacyjnych, które odpowiadają elementom uzbrojenia F-16. Będą się też uczyć na przykład, jak przygotować się do misji.

Wyszkoleni we Włoszech lotnicy mają tworzyć program szkoleniowy dla kandydatów na pilotów. – Ale trzeba będzie w nim uwzględnić polską specyfikę. Tak, aby był kompatybilny na przykład z zadaniami polskich F-16 – dodaje podpułkownik.

Dla pilotów Jastrzębi

Oficerowie przyznają, że dzięki możliwościom nowych odrzutowców szkolenie kandydatów na pilotów od razu będzie kompleksowe. – Dziś skomplikowane elementy lotu na odrzutowcach piloci ćwiczą dopiero, gdy trafią do eskadr lotnictwa taktycznego. Jak dostaniemy nowe samoloty, przyszli piloci dużo wcześniej będą uczyć się wykorzystywać maszynę w pełnym zakresie – przyznaje dowódca dęblińskiej Eskadry Wsparcia.

Podchorążowie będą uczyć się np. zwalczać cele, wykorzystywać amunicję precyzyjną. Poznają też tajniki walki powietrznej i nauczą się korzystać z technologii cyfrowych. – Szkolenie będzie też tańsze, bo pozwoli odciążyć F-16, które w tym czasie będą mogły być wykorzystane do działań – zaznacza ppłk Madej.

Mjr Grabarczuk dodaje, że dzięki nowoczesnym maszynom możliwe też będzie stworzenie narodowego systemu szkolenia pilotów F-16. – W przyszłości nie będziemy już musieli kandydatów na pilotów myśliwców wysyłać na kursy do innych krajów – podkreśla oficer prasowy.

Wojsko liczy, że cały system skompletowany zostanie w 2017 roku. – Wtedy będziemy mieć już wszystkie samoloty oraz 16 w pełni wyszkolonych instruktorów. Potem będziemy potrzebować jeszcze około roku, by doszlifować na przykład program szkolenia. Realnie patrząc, pierwsi podchorążowie będą mogli rozpocząć szkolenie w nowym systemie w 2018 roku – mówi ppłk Madej.

Przetarg na system AJT wygrała firma Alenia Aermacchi. Zgodnie z umową podpisaną z Włochami do Polski ma trafić osiem samolotów M-346 oraz m.in. symulatory i komputerowe systemy wspomagania szkolenia. Kontrakt wart ponad miliard złotych zakłada też możliwość dokupienia czterech kolejnych maszyn.

M-346 Master to dwumiejscowy, dwusilnikowy samolot przeznaczony do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Korzystają z niego m.in. siły powietrzne Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk

dodaj komentarz

komentarze

~xyz
1445787300
Całe 8 szt. Toż to dopiero będzie silna zwarta i gotowa. No No No całe 8 szt. kto by pomyślał
02-E3-B9-40
~stiff
1445612280
Jakby I-22IRYDA,czyżby nam się nie opłacała produkcja?
D2-6D-EB-96
~Szef LOSRL Poznań-Krzesiny
1445279880
"....Działa zbudowany od podstaw, nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów" ...."Na lotnisku zostały wymienione też drogi kołowania oraz nawierzchnie postojowe" Ale rewelacje ! W EPDE zbudowano port lotniczy ? Może taki jak w Radomiu ? :-))) USTAWA z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, DZIAŁ I Przepisy ogólne, Rozdział 1 Zakres regulacji i definicje, Art 2. 17) portem lotniczym jest lotnisko użytku publicznego wykorzystywane do lotów handlowych; Wieża kontroli LOTNISKA (ang. Aerodrome control tower) w skrócie TWR a nie jakaś wieża kontroli lotów - patrz Doc 8400 I te "nawierzchnie postojowe"...w lotnictwie nazywamy to PŁYTAMI (postojowymi) (ang. Apron, w skrócie APN). Polska Zbrojna...a takie babole walicie, ze ręce opadają !
75-6F-A0-C7
~ja
1445064840
Oiem sztuk, oszczędniej byłoby kupić cztery. Po prostu dziennie latałyby trochę dłużej czyli były by lepiej wykorzystane. A oszczędność jaka
AA-2D-DE-DC
~andy
1444896060
czym się tu chwalić ... że dokonaliśmy zakupu "gotowca" kompletnie bez żadnych korzyści technologicznych i przemysłowych ... - taniej byłoby wypożyczyć takie maszyny ale co tam bogatego stać
57-DF-96-13

Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
 
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Stulatka hydrografia
Double Eagle po nowemu
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Pretorianie na Mazurach
Obradowała Rada Gabinetowa
JWK z odznaką pamiątkową
For the Right Cause
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Śmierć bohatera
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Darłowo czeka na śmigłowce
Militaria na Zamku Królewskim
Nowy wiceminister w MON
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Nauka zimowego pływania
Defense Without Politics
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
They Train Together, They Fight Together
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
„Bolko” w służbie
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Rywalizacja strzelców wyborowych
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Terytorialsi będą współpracować z harcerzami
Podziemna potęga
Symulatory strzelań Rosomaków
Chciałem walczyć z Niemcami
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
Delegatura Departamentu Kontroli uhonorowała poległego żołnierza
USA nie zacznie wojny z Iranem
Własne interesy Europy
Leopardy strzelały w dzień i w nocy
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Iran uderza w USA
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Security Game
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Ważka bliżej
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
We Are All Darfur
Rozpoznają skażenie Rosomaków
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Klasy wojskowe po nowemu
Krwawe walki o Monte Cassino
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Arsenał Iranu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO