moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

M-346 w polskich barwach

Walczący kogut pod kabiną załogi, numer taktyczny na statecznikach pionowych oraz biało-czerwone szachownice na skrzydłach. Firma Alenia Aermacchi, dostawca samolotów szkoleniowych M-346 dla naszej armii, po raz pierwszy zaprezentowała odrzutowce w barwach polskich sił powietrznych. Dwie pierwsze maszyny wylądują w Dęblinie jesienią 2016 roku.

M-346 Master jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego szkolenia lotniczego. Korzystają z niego m.in. siły powietrzne Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Już wkrótce do grona użytkowników tych maszyn dołączy polska armia. Zgodnie z podpisanym w 2014 roku kontraktem, wartym ponad 1 miliard złotych, w latach 2016–2017 do Polski trafi w sumie osiem takich samolotów. Pozostawiono też opcję zakupu kolejnych czterech sztuk.

Szary kamuflaż

Producent zaprezentował właśnie kamuflaż maszyn mających trafić do Polski. To jeden z etapów dostosowywania włoskich samolotów do potrzeb naszych sił powietrznych. – Wybieraliśmy z trzech opcji zaproponowanych przez Włochów. Polskie samoloty będą nosić kamuflaż zbliżony pod względem układu i kolorystyki do tego, który mają myśliwskie MiG-29 i F-16 – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ.

Malowanie utrzymane zostanie w szarej kolorystyce, jasnej i ciemnej. Na górnych powierzchniach kadłuba i skrzydeł naniesiony zostanie dwubarwny szary kamuflaż, a na dolnych – jednobarwny szary. Ciemnoszare logo 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego będzie umieszczone pod kabiną załogi na obu burtach kadłuba. To tzw. walczący kogut, sięgający tradycji 112 Eskadry Myśliwskiej walczącej w kampanii wrześniowej w 1939 roku.

Numery taktyczne poszczególnych maszyn znajdą się w dolnej części dwóch stateczników pionowych. – Nasze propozycje numeracji zgłosiliśmy Włochom już w ubiegłym roku. Pierwszy egzemplarz maszyny otrzyma numer 7701, potem będą kolejne aż do 7708 – wylicza ppłk Goławski.

Na czarny kolor pomalowane zostaną końcówka statecznika pionowego, nosowa część kadłuba oraz antena podkadłubowa. Na dolnych i górnych powierzchniach skrzydeł oraz po dwóch stronach statecznika pionowego znajdą się też biało-czerwone szachownice.

Dęblin czeka

– Nie ma dużej dowolności w tym, jak pomalować samolot. Przedstawiony kamuflaż wygląda jednak ciekawie. Widać, że to wojskowy statek powietrzny, ma wszystko to, co powinien mieć – ocenia płk pil. Paweł Smereka, dowódca 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

To tam jesienią 2016 roku trafią dwa pierwsze egzemplarze maszyn. Wcześniej jednak w Dęblinie zainstalowane zostaną naziemne elementy systemu szkolenia. Będą to między innymi stacje planowania i analizy misji oraz symulatory, w tym pilotażowy i procedur awaryjnych. Tej jesieni na półroczne szkolenie do włoskiej bazy Lecce-Galatina wyleci też sześciu polskich pilotów instruktorów z Dęblina. To wszystko zostało zagwarantowane w kontrakcie.

Z nowych maszyn korzystać będą podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, przyszli piloci F-16, którzy dziś odbywają lotnicze szkolenie na samolotach TS-11 „Iskra”.

Przetarg na system AJT Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. Po weryfikacji wniosków do złożenia ofert wstępnych zaproszono cztery firmy: BAE Systems, Lockheed Martin UK Limited, Alenia Aermacchi S.p.A. oraz Aero Vodochody z Czech. Ci ostatni ostatecznie wycofali się z postępowania. Do końca września 2013 roku trwały negocjacje techniczne, po których resort obrony zaprosił do składana ofert ostatecznych trzy firmy. Za najkorzystniejszą uznano propozycję włoskiej firmy Alenia Aermacchi. Była też najtańsza – jej wartość wynosiła 1 167 754 500 zł. Oferty dwóch pozostałych firm zostały odrzucone z powodu niezgodności z wymaganiami zamawiającego.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Alenia Aermacchi

dodaj komentarz

komentarze

~hihi
1490163600
I NIKOGO NIE BIERZE OBRZYDZENIE ŻE TO ROSYJSKI JAK-130?
E5-3A-B9-5E
~ja
1438195020
A mógł to być polskiej produkcji samolot: IRYDA, ORKAN, KOBRA 2000, SKORPION, ale panowie z MON i polskojęzycznych rządów niszczyli po 1989roku wszystko co polskie.
B7-9D-DF-6D

Nowość z MSPO 2025: pocisk kierowany Spike NLOS
Soboty z wojskiem
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Ciężary, drążek, pot i krew
W Krakowie o budowaniu społecznej odporności
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Przedwczesny triumf
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Kircholm 1605
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
„Road Runner” w Libanie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cyberterytorialsi, czyli jak połączyć pasję ze służbą
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Od akademii do uniwersytetu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Krótka droga na Gotlandię
Rekompensaty na nowych zasadach
Podniebny sprawdzian
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wystawa inna niż wszystkie
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Medale na ściance i na torze regatowym
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Nurkowie kontra dywersanci
Brytyjczycy żegnają Malbork
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Poligon zamiast plaży
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Orlik na Alfę
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Dwie agresje, dwie okupacje
Prezydent w ONZ-ecie: Stoimy w punkcie zwrotnym historii
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Setki dronów nad poligonem
Namiastka selekcji do GROM-u? Taki jest GROM Challenge!
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Cios w plecy
Pięciobojowe duety na medal
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Polski „Wiking” dla Danii
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Tusk: Jesteśmy gotowi zestrzelić rosyjskie myśliwce nad Polską
Jednym głosem w sprawie obronności
Polskie wojsko na Gotlandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Człowiek w pętli
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejne nieznane obiekty powietrzne odnalezione w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO