moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Melodia „Czerwonych maków…” jest wreszcie polska

Bawaria przekazała Polsce prawa autorskie do melodii pieśni „Czerwone maki na Monte Cassino”. Dotąd dysponowała nimi niemiecka organizacja GEMA, odpowiednik polskiego ZAiKSU. – Ta pieśń jest hołdem dzielności i ofiarności żołnierzy walczących na Monte Cassino o wolność Polski – cieszył się wiceszef MSZ Artur Nowak-Far.

– Dlatego stanowi szczególne dobro kultury i ma dla Polaków zarówno historyczne, jak i emocjonalne znaczenie – zaznaczył wiceminister spraw zagranicznych. – Ta pieśń wspomina bitwę o Monte Cassino, jedną z najdłuższych i najkrwawszych walk II wojny światowej, podczas której zginęło prawie tysiąc polskich żołnierzy – przyznał Albert Furacker, sekretarz stanu w bawarskim Ministerstwie Finansów, Rozwoju Regionalnego i Ojczyzny. We wrześniu w Monachium obaj podpisali porozumienie, w którym niemiecki resort przekazał Polsce prawa autorskie do melodii.

Zabiegała o to od dawna krakowska Biblioteka Piosenki Polskiej. – To było niezręczne, że musieliśmy płacić Gemie tantiemy za wykonanie pieśni podczas oficjalnych uroczystości w Polsce. Wspólnie z gdańskim prawnikiem Bogusławem Wieczorkiem napisaliśmy więc list do rządu bawarskiego, w którym staraliśmy się wytłumaczyć Bawarczykom, jak ważny jest to dla Polaków utwór – mówi Waldemar Domański, dyrektor Biblioteki Piosenki Polskiej. – Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się, że nasz list zostanie potraktowany poważnie. Ale na szczęście został i w lutym otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź – dodaje. Albert Furacker podczas spotkania z polskim wiceministrem podkreślał, że Bawaria chętnie przychyla się do prośby Polski.

Jak to się stało, że przez lata prawa autorskie do melodii „Czerwonych maków na Monte Cassino” należały do Bawarczyków? Pieśń powstała w nocy z 17 na 18 maja 1944 roku, na kilka godzin przed zdobyciem klasztoru, w siedzibie Teatru Żołnierza Polskiego przy 2 Korpusie Sił Zbrojnych w Campobasso. Artyści występowali tam dla 23 Kompanii Transportowej. Autorem słów piosenki był Feliks Konarski, żołnierz 2 Korpusu, ale też polski poeta, pisarz, a także znany przed wojną piosenkarz. Natomiast muzykę stworzył Alfred Schütz, także żołnierz 2 Korpusu, kompozytor, pianista i dyrygent. Schütz po II wojnie światowej osiadł w Brazylii, a w 1961 r. przeniósł się do Monachium. Mieszkał tam aż do śmierci w roku 1999. Nie pozostawił spadkobierców. Dlatego gdy w 2004 r. zmarła żona kompozytora, prawa do stworzonej przez niego muzyki przypadły Wolnemu Państwu Bawarii zgodnie z niemieckimi regulacjami spadkowymi.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Narodowe Archiwum Cyfrowe

dodaj komentarz

komentarze


Terytorialsi w akcji
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Okiełznać Borsuka
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
W wojsku orientują się najlepiej
„Road Runner” w Libanie
Poligon dla medyków w mundurach
Czarnomorski szlif minerów
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Pasja i fart
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Historia jest po to, by z niej czerpać
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Koniec dzieciństwa
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Mity i manipulacje
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Czarna taktyka terytorialsów
Polskie Bayraktary nad Turcją
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Czarna taktyka terytorialsów
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Priorytetowe zaangażowanie
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Kopuła nad bewupem
W poszukiwaniu majora Serafina
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Weterani pamiętają
Koniec pewnej epoki
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pływali jak morscy komandosi
Speczespół wybierze „Orkę”
Carl-Gustaf przemówił
Medicine for Hard Times
Abolicja dla ochotników
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Drugi wojskowy most
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Kircholm 1605
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Maratońskie święto w Warszawie
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Jelcz się wzmacnia
Deterrence in Polish
Młodzi i bezzałogowce
Jednym głosem w sprawie obronności
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO