moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Stworzony do rozpoznania

Przez prawie piętnaście godzin może latać na wysokości pięciu tysięcy metrów, dostarczając dane rozpoznawcze do stacji dowodzenia. Nawet gdy jest ona oddalona o 150 kilometrów. Nowoczesny bezzałogowy samolot E-310 opracowali inżynierowie z dwóch polskich firm: warszawskiej spółki PIT – Radwar oraz Eurotechu z Mielca.


Prace nad nowym polskim dronem rozpoznawczym trwają od ponad dwóch lat. Główny cel – stworzyć bezzałogowca, który będzie w stanie dostarczać żołnierzom dane przez kilkanaście godzin bez przerwy. Inżynierowie z należącej do Polskiego Holdingu Obronnego firmy PIT – Radwar (do niedawna Bumar Elektronika) oraz firmy Eurotech efekt swoich badań – prototyp bezzałogowego samolotu E-310 pokazali na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Maszyna przy rozpiętości skrzydeł 5,4 metra i długości prawie trzech metrów (dokładnie 2,8 m) waży około 90 kilogramów i może latać z prędkością do 180 kilometrów na godzinę. Marian Wojciechowski, który w Polskim Holdingu Obronnym pracuje nad projektem E-310, podkreśla, że dron może spędzić w powietrzu aż piętnaście godzin.

– Bezzałogowiec ma napęd spalinowo-elektryczny. Kiedy trzeba szybko pokonać jakiś odcinek trasy, porusza się na silniku spalinowym, a gdy potrzebna jest dyskrecja, uruchamiany jest napęd elektryczny – mówi Wojciechowski. – Z kolei napęd hybrydowy sprawia, że naszego bezzałogowca trudno będzie trafić rakietami naprowadzanymi na cel dzięki termowizji.

Twórcy E-310 podkreślają, że dron może zabrać aż 20 kilogramów ładunku użytecznego. To umożliwia wykorzystywanie go do zadań rozpoznawczych w trudnych warunkach pogodowych. – W obecnej wersji platforma jest wyposażona w wielosensorową głowicę obserwacyjną, która zawiera kamerę dzienną, nocną i dalmierz laserowy. Jednak gdy zajdzie taka potrzeba, możemy zainstalować zamiast niej radar miniSAR, który dostarczy dane rozpoznawcze na przykład z obszaru pokrytego mgłą – wyjaśnia Janusz Michalcewicz, prezes Eurotechu.

Do obsługi E-310 potrzebnych jest dwóch żołnierzy operatorów, z których jeden zajmuje się pilotażem, a drugi obsługą sensorów rozpoznawczych. Niewątpliwą zaletą bezzałogowca jest to, że może on oddalić się od stacji dowodzenia (bez utraty z nią łączności) aż o 150 kilometrów.

Innowacyjność Bezzałogowego Systemu Lotniczego BSL E-310 doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców drona nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ark
1410935820
Brawo ! Aby tak dalej
99-EC-3F-C2

„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
 
Wyjątkowa operacja minerów
15 medali Polaków na wojskowych igrzyskach
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Osa na patrole
Rozmowy z diabłem
Biało-czerwoni awansowali na piąte miejsce w klasyfikacji medalowej
Raki strzelały na Bałkanach
Wojskowe szkolenie dla studentów
Thin Blue Line
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wabik z WAT-u
Cienka niebieska linia
Na strzelnicy w szczytnym celu
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Wsparcie dla saperów
Wierny Polsce
Jani, Miraculously Saved
Klasy wojskowe po nowemu
68W Means Lifesaver
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Warto czytać Matuszewskiego
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Rapują zapraszając do WOT
Najważniejsze jest dla mnie Piedimonte
Wojownicy na Kruczych Skałach
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Rozpoczynamy nową erę
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Dwa złote medale dla lekkoatletów
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
Zmarł trzeci z rannych saperów
Polacy zdobyli już 35 medali, w tym cztery złote
68W znaczy ratownik
W drodze po zwycięstwo
Life After Service
Włochy też chcą Tempesta
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Gavia na Atlantyku
Nowa misja i nowy sprzęt
Rescue Like You Would in a War
Iranian Chess Game
Kolejne Raki dla wojska
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Trening medyczny przed misją
Niechciany traktat
Zapomniany żołnierz Niepodległej
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Elektroniczna szkoła jazdy
Wojskowe „M” dla żołnierzy
Nowy wiceminister w MON

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO