moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zapomniany dywizjon doczekał się muzeum

Replikę przedwojennego samolotu RWD-13 będzie można obejrzeć podczas niedzielnego pikniku, który uświetni otwarcie Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W zbiorach placówki znalazły się między innymi fragmenty dawnych hydroplanów, stare zdjęcia i dokumenty. A to dopiero początek.


1 lipca 1920 roku w Pucku powstała Baza Lotnictwa Morskiego. Dwa tygodnie później służący w niej chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał pierwszy lot nad Bałtykiem z banderą polskiej Marynarki Wojennej. Zasiadał za sterami wodnosamolotu „Friedrichshafen”. W latach 1920-1939 w mieście stacjonował Morski Dywizjon Lotniczy.

Hydroplan i śmigła

I właśnie o tym, nieco zapomnianym, fragmencie polskiej historii przypominać ma rozpoczynające właśnie działalność muzeum w Pucku. Na pomysł jego założenia wpadli członkowie Stowarzyszenia Historycznego Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Placówka będzie się mieściła w budynku dawnej radiostacji, który wydzierżawili od miasta.

– Na wystawie będzie można obejrzeć pozostałości dawnych wodnosamolotów, w tym kilka oryginalnych śmigieł, części przedwojennych mundurów, stare zdjęcia i dokumenty – wylicza kmdr por. Mariusz Konarski, jeden z inicjatorów projektu. Na tym jednak nie koniec. Członkowie stowarzyszenia właśnie tworzą replikę hydroplanu Lublin RXIII. To między innymi maszyny tego typu wchodziły w skład puckiego dywizjonu. – Na razie powstał ogon maszyny, który zostanie wyeksponowany wewnątrz muzeum – zapowiada kmdr por. Konarski. Tymczasem wkrótce powinny się rozpocząć prace nad rekonstrukcją kolejnej maszyny – francuskiej łodzi latającej Schreck FBA-17. – Tak naprawdę muzeum cały czas się tworzy. Zbiory uzupełniamy na bieżąco. Sami mieszkańcy przynoszą nam cenne pamiątki po wujkach czy dziadkach, którzy służyli w dywizjonie – przyznaje kmdr por. Konarski.


Uroczystości związane z otwarciem placówki zostały rozłożone na dwa dni. Rozpoczną się w niedzielę, w samo południe. Wówczas to wszyscy chętni będą mogli zwiedzić wystawę, a dodatkowo obejrzeć replikę przedwojennego samolotu RWD-13, którą skonstruował jeden z członków stowarzyszenia, postrzelać ze starej broni, spotkać się z pasjonatami rekonstrukcji historycznej czy spróbować wojskowej grochówki. W poniedziałek odbędą się oficjalne uroczystości.

Morski Dywizjon Lotniczy miał do dyspozycji ponad 30 różnego typu maszyn – od hydroplanów, poprzez łodzie latające aż do samolotów kołowych. Służący w nim lotnicy operowali zarówno nad Bałtykiem, jak i lądem. Wykonywali zadania wywiadowcze, obserwacyjne, zrzucali bomby i torpedy, zajmowali się łącznością oraz transportem. We wrześniu 1939 piloci podejmowali próby walki z niemieckim lotnictwem i marynarką wojenną, nie odnieśli jednak znaczących sukcesów. Przeciwnik miał zbyt dużą przewagę liczebną i techniczną.

Nad brytyjskim niebem

Potem jednak lotnicy morscy walczyli w siłach powietrznych wszystkich państw koalicyjnych, m.in. nad Wielką Brytanią i północnym Atlantykiem. – W tym okresie tradycje Morskiego Dywizjonu Lotniczego kontynuował 304 Dywizjon Bombowy „Ziemi Śląskiej” im. ks. Józefa Poniatowskiego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Jego załogi wykonały podczas wojny 2939 lotów bojowych, spędzając w powietrzu 24 tysiące godzin. Zatopiły dwa i uszkodziły pięć okrętów podwodnych nieprzyjaciela, zestrzeliły sześć jego samolotów, a uszkodziły cztery – wylicza kmdr ppor. Cichy. 304 Dywizjon został rozwiązany pod koniec 1946 roku.

Dziś za działania nad obszarami morskimi odpowiada Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Podlegają jej dwie bazy: 43 Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Baza Lotnictwa Morskiego, która ma lotniska w Siemirowicach i Darłowie. Lotnicy morscy korzystają m.in. ze śmigłowców SH-2G i Mi-14PŁ oraz samolotów Bryza. Wykonują zadania związane np. z rozpoznaniem, poszukiwaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych czy też ratownictwem morskim.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego

dodaj komentarz

komentarze


Polskie F-16 w służbie NATO
 
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Ogień z nabrzeża
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Wspólna wola obrony
Koniec wojny, którego nie znamy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Misja PKW „Olimp” doceniona
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ukwiał z Gdańska
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Podniebne wsparcie sojuszników
Nowy prezes PGZ-etu
Początek „Burzy”
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Szabla hubalczyków
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Na pomoc po katastrofie
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Mamy pierwszych pilotów F-35
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Walka pod napięciem
Sport kształtuje mentalność
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Nasi czołgiści najlepsi
Podniebny Pegaz
Ustawa bliżej żołnierzy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Historyczna umowa z Francją
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Więcej amunicji do Rosomaków
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Pegaz nad Europą
Rodzina na wagę złota
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wiedza na trudne czasy
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pracowity dyżur Typhoonów
Obierki z błotem
Gdy sekundy decydują o życiu
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Nowa siła uderzeniowa
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej na mieszkanie za granicą
Apache’e na horyzoncie
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
DriX – towarzysz okrętu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Gra o kapitulację

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO