moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zapomniany dywizjon doczekał się muzeum

Replikę przedwojennego samolotu RWD-13 będzie można obejrzeć podczas niedzielnego pikniku, który uświetni otwarcie Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W zbiorach placówki znalazły się między innymi fragmenty dawnych hydroplanów, stare zdjęcia i dokumenty. A to dopiero początek.


1 lipca 1920 roku w Pucku powstała Baza Lotnictwa Morskiego. Dwa tygodnie później służący w niej chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał pierwszy lot nad Bałtykiem z banderą polskiej Marynarki Wojennej. Zasiadał za sterami wodnosamolotu „Friedrichshafen”. W latach 1920-1939 w mieście stacjonował Morski Dywizjon Lotniczy.

Hydroplan i śmigła

I właśnie o tym, nieco zapomnianym, fragmencie polskiej historii przypominać ma rozpoczynające właśnie działalność muzeum w Pucku. Na pomysł jego założenia wpadli członkowie Stowarzyszenia Historycznego Morskiego Dywizjonu Lotniczego. Placówka będzie się mieściła w budynku dawnej radiostacji, który wydzierżawili od miasta.

– Na wystawie będzie można obejrzeć pozostałości dawnych wodnosamolotów, w tym kilka oryginalnych śmigieł, części przedwojennych mundurów, stare zdjęcia i dokumenty – wylicza kmdr por. Mariusz Konarski, jeden z inicjatorów projektu. Na tym jednak nie koniec. Członkowie stowarzyszenia właśnie tworzą replikę hydroplanu Lublin RXIII. To między innymi maszyny tego typu wchodziły w skład puckiego dywizjonu. – Na razie powstał ogon maszyny, który zostanie wyeksponowany wewnątrz muzeum – zapowiada kmdr por. Konarski. Tymczasem wkrótce powinny się rozpocząć prace nad rekonstrukcją kolejnej maszyny – francuskiej łodzi latającej Schreck FBA-17. – Tak naprawdę muzeum cały czas się tworzy. Zbiory uzupełniamy na bieżąco. Sami mieszkańcy przynoszą nam cenne pamiątki po wujkach czy dziadkach, którzy służyli w dywizjonie – przyznaje kmdr por. Konarski.


Uroczystości związane z otwarciem placówki zostały rozłożone na dwa dni. Rozpoczną się w niedzielę, w samo południe. Wówczas to wszyscy chętni będą mogli zwiedzić wystawę, a dodatkowo obejrzeć replikę przedwojennego samolotu RWD-13, którą skonstruował jeden z członków stowarzyszenia, postrzelać ze starej broni, spotkać się z pasjonatami rekonstrukcji historycznej czy spróbować wojskowej grochówki. W poniedziałek odbędą się oficjalne uroczystości.

Morski Dywizjon Lotniczy miał do dyspozycji ponad 30 różnego typu maszyn – od hydroplanów, poprzez łodzie latające aż do samolotów kołowych. Służący w nim lotnicy operowali zarówno nad Bałtykiem, jak i lądem. Wykonywali zadania wywiadowcze, obserwacyjne, zrzucali bomby i torpedy, zajmowali się łącznością oraz transportem. We wrześniu 1939 piloci podejmowali próby walki z niemieckim lotnictwem i marynarką wojenną, nie odnieśli jednak znaczących sukcesów. Przeciwnik miał zbyt dużą przewagę liczebną i techniczną.

Nad brytyjskim niebem

Potem jednak lotnicy morscy walczyli w siłach powietrznych wszystkich państw koalicyjnych, m.in. nad Wielką Brytanią i północnym Atlantykiem. – W tym okresie tradycje Morskiego Dywizjonu Lotniczego kontynuował 304 Dywizjon Bombowy „Ziemi Śląskiej” im. ks. Józefa Poniatowskiego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Jego załogi wykonały podczas wojny 2939 lotów bojowych, spędzając w powietrzu 24 tysiące godzin. Zatopiły dwa i uszkodziły pięć okrętów podwodnych nieprzyjaciela, zestrzeliły sześć jego samolotów, a uszkodziły cztery – wylicza kmdr ppor. Cichy. 304 Dywizjon został rozwiązany pod koniec 1946 roku.

Dziś za działania nad obszarami morskimi odpowiada Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Podlegają jej dwie bazy: 43 Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Baza Lotnictwa Morskiego, która ma lotniska w Siemirowicach i Darłowie. Lotnicy morscy korzystają m.in. ze śmigłowców SH-2G i Mi-14PŁ oraz samolotów Bryza. Wykonują zadania związane np. z rozpoznaniem, poszukiwaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych czy też ratownictwem morskim.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Muzeum Morskiego Dywizjonu Lotniczego

dodaj komentarz

komentarze


Zapiski z „Dzika” – unikat w Muzeum MW
 
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
30 mld zł z KPO na wydatki na obronność
1 Brygada Pancerna zdobywa teren zurbanizowany
„Feniks” w Niedźwiedzicy
Pilnujemy bezpieczeństwa na Bałtyku
Szefowie obrony debatowali w Paryżu
Transport 12 czołgów K2 w Polsce
Prezydent Duda z wizytą w NATO
Zmiana warty na Sycylii
Nowy inspektorat w Dowództwie Generalnym
Fight in Partial Shade
Przebiegła, dywersyjna operacja Rosjan na ukraińskich tyłach
Inżynierowie od UBM
„Baltic Sentry” na polskich wodach
Sojusz na niepewne czasy
Wicepremier Kosiniak-Kamysz na spotkaniu ministrów obrony E5
Półmaraton Komandosa – pękła bariera tysiąca
Waszyngton mówi Moskwie „sprawdzam”. Co zrobi Władimir Putin?
Strzelanie w Orzyszu, czyli Leopardy w akcji
Adam Małysz i Sebastian Chmara o współpracy z wojskiem
Raport o wojennym okrucieństwie
Polska i Litwa – łączy nas bezpieczeństwo
Czas przełomu
FlyEye daje przewagę
Pierwsze drony MALE w Wojsku Polskim
Polski rząd z dyplomatyczną ofensywą
Premier Tusk: Zaczynamy wyścig o bezpieczeństwo
Medalowy weekend reprezentantów Wojska Polskiego
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zasady doręczania powołań – co się zmieniło?
Misje w pigułce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pod polskim dowództwem
„Aleo Mout”, czyli odzyskać miasto
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Hugin, podpora Kormorana
Pokój w Ukrainie bliżej? Amerykanie są dobrej myśli
Szer. rez. Jakub Szymański mistrzem Europy
Trzy kierunki ku bezpieczeństwu
Pancerni z Braniewa i ich Czarne Pantery
Wojskowe emerytury w górę
Przerwany lot „Orlika”
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Szybkość reakcji i bezpieczeństwo to podstawa
Nowe odkrycia na Westerplatte
Mieliśmy rok rekordowych podwyżek. Czy będzie powtórka?
Foch stawia warunki
Inwestycja MON-u szansą dla lokalnej społeczności
Czas na armię rezerwistów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trio na medal
Potrzeba wsparcia i dialogu
Zginęli, bo walczyli o wolną Polskę
Kłopotliwe pamiątki na morskim dnie
Nowa brygada na horyzoncie
Panczeniści nie zawiedli
Podziękowania dla niezwyciężonych
Fabryki schronów wzmocnią „Tarczę Wschód”
WOT uczy się wspinaczki od kpr. Mirosław
Inwestycje w zbrojeniówkę to priorytet
Mirage’e w obronie Ukrainy
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Walka w półcieniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO