moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ogromne zainteresowanie programem Kruk

Dziesięć polskich i zagranicznych firm chce walczyć o kontrakt na dostarczenie armii trzydziestu śmigłowców szturmowych. Nowe maszyny, którym nadano kryptonim Kruk, mają zastąpić wysłużone Mi-24D i Mi-24W. Powinny wejść do służby już w 2017 roku.


Pierwotnie program modernizacji technicznej zakładał, że procedura zakupu nowych śmigłowców bojowych ruszy dopiero w 2017 roku. Maszyny, które mają zastąpić opracowane jeszcze w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku Mi-24, nazywane również „latającymi czołgami”, weszły do służby pod koniec obecnej dekady. Program Kruka zostanie jednak mocno przyspieszony. – Zdecydowaliśmy nadać priorytety programom zwiększającym nasz potencjał odstraszania. Przewidujemy, że śmigłowce trafią do służby o około dwa–trzy lata wcześniej niż zakładano – wyjaśniał kilka tygodni temu odpowiedzialny za zakup nowego sprzętu i uzbrojenia wiceminister obrony narodowej Czesław Mroczek.


Na początku lipca Inspektorat Uzbrojenia MON w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej procedury zakupu nowego sprzętu zaprosił do składania ofert firmy zainteresowane dostarczeniem naszej armii śmigłowców uderzeniowych.

Termin graniczny napływania zgłoszeń wyznaczono na 1 sierpnia. Po otwarciu kopert okazało się, że do rywalizacji o wart około pięć miliardów złotych kontrakt na dostawę trzydziestu maszyn chce stanąć aż dziesięć polskich i zagranicznych podmiotów. Wśród nich znalazły się zarówno firmy oferujące gotowe maszyny, jak i przedsiębiorstwa dostarczające tylko poszczególne urządzenia, systemy i komponenty.

Do kolejnej fazy postępowania – dialogu technicznego MON zaprosi tylko wybrane przedsiębiorstwa. – Jeszcze w sierpniu planuje się wysłać zapytanie o informacje RFI (request for information) do zweryfikowanych i wybranych oferentów, aby mogli przedstawić w kolejnym etapie swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie – wyjaśnia ppłk Szczepan Głuszczak z sekretariatu sekretarza stanu MON.

Zgodnie ze wstępnym terminarzem, dialog techniczny z wybranymi firmami rozpocznie się jesienią. O tym, kto dostarczy nowe śmigłowce bojowe, powinniśmy się dowiedzieć najpóźniej na przełomie 2015 i 2016 roku, tak aby dostawy maszyn mogły rozpocząć się w 2017 roku.

Kontrakt na Kruki to drugi program zakupu śmigłowców realizowany przez armię. W końcowej fazie jest przetarg na 70 maszyn – 48 wielozadaniowych śmigłowców dla wojsk lądowych, sześć w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) dla marynarki wojennej oraz szesnaście poszukiwawczo-ratowniczych (CSAR) maszyn dla sił powietrznych i marynarki wojennej. Producenci złożyli już ostateczne oferty.

O kontrakt walczą trzy podmioty – konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o.; konsorcjum Airbus Helicopters, Heli Invest Sp. z o.o. Services SKA oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA. Umowa na dostawę 70 śmigłowców jest warta około 8 miliardów złotych.

Wojsko ma  obecnie 47 śmigłowców Mi-2, wyprodukowanych w połowie lat sześćdziesiątych, siedemnaście wielozadaniowych Mi-8 i trzynaście Mi-17 z połowy lat siedemdziesiątych. Śmigłowce bojowe Mi-24, których mamy około trzydziestu, wyprodukowano w latach osiemdziesiątych. Najnowszymi wiropłatami w polskiej armii są krajowe W-3 Sokół. Mamy ich prawie 40, PZL ze Świdnika produkuje je od 1987 r.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartosz Bera / rbsphotos.com

dodaj komentarz

komentarze

~Marek
1419983580
Mam nadzieję, że Mi24 pozostaną równolegle w służbie.
E2-FD-ED-65
~Dom
1413301260
nie lepiej je zmodernizować do Mi-24 Super Hind Mk V ?
22-FF-2D-11
~Criel
1407869580
Polska ma jakieś 10 lat na to żęby sie uzbroić. Pl01 CONCEPT powien byc do tego czasu zrealizowny. Tak samo projekt TYTAN,HOMAR i przede wszystkim WISŁA. WISŁA to nasz największy najważniejszy PRIORYTET.
77-BC-B2-3A
~Wojtek
1407515880
PL01 Concept. nie istnieje jest tylko makieta, prototyp może będzie za 3 - 5 lat.
9C-EF-AF-7B
~ja
1407362940
A co ze śmigłowcami W3W? Miały być zmodernizowane do standardu GŁUSZEC? Kilka sztuk zostało zmodernizowanych i...cisza. Śmigłowiec ma bardzo dobrą elektronikę i jest niezły. Ktoś coś wie?
BE-FF-E6-F2
~goltar
1407311760
Panie Krzysztofie, podawanie roku 2017 jako terminu rozpoczęcia dostaw jest nieodpowiedzialne. To jest nierealny termin! Potem ludzie będą mieli pretensje czemu MON nie dotrzymuje terminów...
DD-7C-47-AA
~Wojtekus
1407275400
Nie sadze iz na razie planuje sie wymiane 30 Mi-24 na 30 nowych szturmowcow. Sadze iz powinno sie je eksplatowac razem i powoli wylaczac ze sluzby najstarsze Mi-24, potrzebujace drogich czesci i kosztownych napraw. Jak widac na wojnie Ukrainsko-Rosyjskiej, co kolwiek lata jest na wage zlota. Dokupienie tych 30 Krukow i zainstalowanie w nich nowej wersju SPIKE (9 km) wzmocni nasze mozliwosci szturmowe o znacznie wiecej niz 100%.
FC-08-38-F1
~scooby
1407253260
~ja - my ze szwagrem planowaliśmy budowę wahadłowca. powstał nawet model z tektury 1;50 ... . a szkoda mielibyśmy własny.. .
39-FF-C3-6D
~Luke
1407252480
-ja- No wlasnie tak jest i tak bylo i tak zawsze bedzie, ja naprawde tego nierozumie, sa takie mendy ze dbaja tylko o swoje kieszenie a nie o kraj. Tak jak napisalw w poscie nizej po angielsku, byly plany na helikopter szturmowy i jak to z kazdym Polskim projektem, skonczylo sie na projekcie. Ale ten kto sprzedawal firme to wiedzial ze bedziemy w przyszlosci potrzebywac nowy sprzet. Mam nadzieje ze sie nie pozbedziemy sie Mi-24, ale ze moze beda uzywane przez rezerwe jak to sie robi to tu w stanach. Ja naprawde licze na AH-64E a jako druga do wyboru to AH-1Z (zulu), mysle ze nic lepszego i innego nima na swiecie do tej pory.
89-B5-6E-3D
~ja
1407243300
Swidnik miał plany budowy śmigłowców uderzeniowych w latach 90tych. Do tej pory bylyby starannie dopracowane. Priorytetem była jednak wyprzedaż zakladów obcym firmom i niszczenie polskich zakładów dlatego zyski skasują obcy.
35-64-A7-B3
~scooby
1407231600
Proponuję - 10 szt Ah-64 , co by mogli nam pomóc Amerykanie , 10 szt. Bell AH-1Z Viper - co by było taniej . 10 szt. Eurocopter Tiger - co by mogła nam pomóc Europa. p.s. Załogi szkolić na 3-4 takie zestawy.
39-FF-C3-6D
~Książę Zamordor
1407190380
Jedna sprawa, po zakupie tych wszystkich śmigłowców, nie wywalajcie tych starych na złom ani nie oddawajcie ich za bezcen innym krajom a zakonserwujcie je i do hangaru, niech stoją zawsze się mogą przydać (oby nie) a chyba lepiej walczyć starym bo starym sprzętem niż rzucać kamieniami?
71-A7-5C-6F
~Luke
1407160920
At one point there was an attack helicopter version based on the W-3 Sokół platform but like all Polish projects it got scraped. We will see who wins But I'm hoping for AH-64E.
89-B5-6E-3D

Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
 
Rusza cyberkomponent WOT-u
Chemicy w akcji
A Half-Open Gate to Hell
Następcy Herculesów
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Jastrzębie wspierają wojska lądowe
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Memory Gives Us Wings
Finansowe wsparcie MON dla weteranów
Marynarze pomogli prokuraturze
Pierwszy krok do „Mewy”
The Chariots of Jihad
Logistyka dla Leopardów
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Mapa z głębin morza
„Air Force One” na Cytadeli
Ty także możesz zdobyć Buzdygana
Curious about Poland
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Awanse generalskie na koniec „Dragona”
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Zmiany w przepisach mundurowych
Flota przyszłości
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Poznaj kulisy polskiego wywiadu
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
Ekonowinki na poligonie
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Trudny sojusz partyzantów
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Szer. Iga Baumgart-Witan: Patrzę na mundur i czuję dumę
Kontroler na bojowo
Działalność firm na rzecz obronności
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Medycy z GROM-u skoczą z pomocą
Miroslawiec Up
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Kierunek: Afganistan
Rydwany dżihadu
Fleet of the Future
F-16 wracają do Polski
NATO pokazało siłę na Bałtyku
Medale dla uczestników walk w Karbali
„Puma” naciera
„Dragon” na Bałtyku
Tu się zadań nie wybiera
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Polski wkład w operację „Overlord”
Likwidacja komendanta Junka
Kolejna szabla AFN zdobyta
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Jak zginął „Ponury”
Obrady Rady Unii Europejskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO