moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ruszają negocjacje techniczne w sprawie śmigłowców

Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął negocjacje techniczne z firmami, które chcą dostarczyć naszej armii 70 śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Kontrakt wart jest około ośmiu miliardów złotych.

W-3 Sokół. Fot. st. chor. sztab. Adam Roik (Combat Camera DOSZ).

Trzy podmioty chcą sprzedać polskiej armii śmigłowce – konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o.; konsorcjum Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o Services SKA oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA.

Podczas negocjacji technicznych MON omówi z potencjalnymi oferentami wymagania techniczne, które według polskiej armii powinny spełniać maszyny. Przedstawiciele przedsiębiorstw startujących w przetargu będą mieli na tym etapie postępowania okazję, aby przekonać ministerstwo do swoich rozwiązań technicznych i wynegocjować modyfikację wymagań zapisanych w dokumentacji przetargowej.

Black Hawk S70i. Fot. PZL Mielec.

Dopiero po negocjacjach technicznych firmy będą mogły złożyć ostateczną ofertę. Konsorcja jednak już ujawniły, jakie śmigłowce chcą zaproponować wojsku. I tak konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych zaoferuje maszyny Black Hawk S70i. Eurocopter i Heli Invest śmigłowce Eurocopter EC725, a PZL Świdnik produkowane przez Augusta Westland AW149.

Eurocopter 725. Fot. Wikipedia.

Negocjacje techniczne powinny potrwać około dwóch miesięcy. Potem firmy zostaną poproszone o przedstawienie ostatecznych ofert. Te, które je złożą, zostaną zaproszone do testów oferowanych przez siebie maszyn. Jakie śmigłowce wybierze wojsko, dowiemy się najprawdopodobniej w przyszłym roku.

AW149. Fot. PZL-Świdnik.

Polska armia chce kupić 70 śmigłowców, z czego 48 wielozadaniowych maszyn trafi do Wojsk Lądowych. Marynarka Wojenna otrzyma sześć w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz sześć w wersji do ratownictwa morskiego, a Siły Powietrzne dostaną dziesięć śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych.

– Chcemy mieć jedną rodzinę śmigłowców opartych na jednej technologii – powiedział w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy. – Będziemy się strać wybrać śmigłowiec, który nie tylko będzie produkowany w Polsce, ale także będziemy mieli pełne prawo do jego serwisowania i remontowania w naszym kraju.

Obecnie Wojska Lądowe dysponują 150 śmigłowcami. Najwięcej, bo prawie 50, mają śmigłowców Mi-2 (w kilku odmianach), produkowanych od połowy lat sześćdziesiątych. Tylko nieco młodsze, bo produkowane od początku lat siedemdziesiątych, są śmigłowce Mi-8. Armia ma 30 takich maszyn. Szturmowe Mi-24, których są 32 sztuki, pochodzą z lat osiemdziesiątych. Najnowszymi śmigłowcami w naszej armii są maszyny W-3 Sokół różnych typów. Jest ich prawie 40.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik/ Combat Camera DOSZ, PZL Mielec, Wikipedia, PZL-Świdnik

dodaj komentarz

komentarze

~ryszard56
1389037620
A GDZIE NAJNOWSZE APHACZE,znow mamy starocie kupować???????co na to ARMIA,i gdzie nasi sojusznicy?????????znow wyrolowani
8E-10-57-45
~fdssfd
1377618720
To tylko smieglowce transportowe , a nie szturmowe .. Liczy sie ilosc przenoszonego ładunku i zasięg .. Tutaj wygrywa czyli Eurocopter 725 , który moze przenosis o /14 wiecej towaru czy ludzi niz konkurencji - przy podobnej cenie naturalnie
B3-95-DB-A8
~ab
1375460640
Chyba to już wszyscy wiedzą: "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Na siłę to z czołgu można zrobić paralotnię. A tak na poważnie, to wymagania są pod trzy różne rodzaje maszyn. Nie da się jednej maszyny dostosować do trzech różnych wymagań, bo zawsze będzie coś kosztem czegoś.
18-66-D4-46
~Ja
1374261600
"Chcemy mieć jedną rodzinę śmigłowców opartych na jednej technologii" To poważny błąd! EC 725 jest śmigłowcem dużym i nadaje się jako duży transportowy ale już do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych nadaje się lepiej AW 149 bądź przygotowany projekt Sokoła. Koszty utrzymania w takiej konfiguracji którą podaję będą mniejsze. Przyjdzie czas że tak jak ja stwierdzą też wojskowi.
67-3F-05-28

Gunner, nie runner
 
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Zmiany w dodatkach stażowych
Ameryka daje wsparcie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Front przy biurku
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ramię w ramię z aliantami
Szpej na miarę potrzeb
Zachować właściwą kolejność działań
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część trzecia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Tragiczne zdarzenie na służbie
Szybki marsz, trudny odwrót
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Italii, za wolność waszą i naszą
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Pod skrzydłami Kormoranów
Metoda małych kroków
Kadisz za bohaterów
Kolejne FlyEye dla wojska
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Na straży wschodniej flanki NATO
NATO na północnym szlaku
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Wytropić zagrożenie
Posłowie dyskutowali o WOT
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część druga
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Rekordziści z WAT
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sandhurst: końcowe odliczanie
Święto stołecznego garnizonu
Wojna na detale
Sprawa katyńska à la española
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO