moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Ruszają negocjacje techniczne w sprawie śmigłowców

Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął negocjacje techniczne z firmami, które chcą dostarczyć naszej armii 70 śmigłowców wsparcia bojowego i zabezpieczenia. Kontrakt wart jest około ośmiu miliardów złotych.

W-3 Sokół. Fot. st. chor. sztab. Adam Roik (Combat Camera DOSZ).

Trzy podmioty chcą sprzedać polskiej armii śmigłowce – konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o.; konsorcjum Eurocopter SAS i Heli Invest Sp. z o.o Services SKA oraz Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” SA.

Podczas negocjacji technicznych MON omówi z potencjalnymi oferentami wymagania techniczne, które według polskiej armii powinny spełniać maszyny. Przedstawiciele przedsiębiorstw startujących w przetargu będą mieli na tym etapie postępowania okazję, aby przekonać ministerstwo do swoich rozwiązań technicznych i wynegocjować modyfikację wymagań zapisanych w dokumentacji przetargowej.

Black Hawk S70i. Fot. PZL Mielec.

Dopiero po negocjacjach technicznych firmy będą mogły złożyć ostateczną ofertę. Konsorcja jednak już ujawniły, jakie śmigłowce chcą zaproponować wojsku. I tak konsorcjum Sikorsky International Operations Inc., Sikorsky Aircraft Corporations i Polskich Zakładów Lotniczych zaoferuje maszyny Black Hawk S70i. Eurocopter i Heli Invest śmigłowce Eurocopter EC725, a PZL Świdnik produkowane przez Augusta Westland AW149.

Eurocopter 725. Fot. Wikipedia.

Negocjacje techniczne powinny potrwać około dwóch miesięcy. Potem firmy zostaną poproszone o przedstawienie ostatecznych ofert. Te, które je złożą, zostaną zaproszone do testów oferowanych przez siebie maszyn. Jakie śmigłowce wybierze wojsko, dowiemy się najprawdopodobniej w przyszłym roku.

AW149. Fot. PZL-Świdnik.

Polska armia chce kupić 70 śmigłowców, z czego 48 wielozadaniowych maszyn trafi do Wojsk Lądowych. Marynarka Wojenna otrzyma sześć w wersji zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) oraz sześć w wersji do ratownictwa morskiego, a Siły Powietrzne dostaną dziesięć śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych.

– Chcemy mieć jedną rodzinę śmigłowców opartych na jednej technologii – powiedział w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy. – Będziemy się strać wybrać śmigłowiec, który nie tylko będzie produkowany w Polsce, ale także będziemy mieli pełne prawo do jego serwisowania i remontowania w naszym kraju.

Obecnie Wojska Lądowe dysponują 150 śmigłowcami. Najwięcej, bo prawie 50, mają śmigłowców Mi-2 (w kilku odmianach), produkowanych od połowy lat sześćdziesiątych. Tylko nieco młodsze, bo produkowane od początku lat siedemdziesiątych, są śmigłowce Mi-8. Armia ma 30 takich maszyn. Szturmowe Mi-24, których są 32 sztuki, pochodzą z lat osiemdziesiątych. Najnowszymi śmigłowcami w naszej armii są maszyny W-3 Sokół różnych typów. Jest ich prawie 40.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. sztab. Adam Roik/ Combat Camera DOSZ, PZL Mielec, Wikipedia, PZL-Świdnik

dodaj komentarz

komentarze

~ryszard56
1389037620
A GDZIE NAJNOWSZE APHACZE,znow mamy starocie kupować???????co na to ARMIA,i gdzie nasi sojusznicy?????????znow wyrolowani
8E-10-57-45
~fdssfd
1377618720
To tylko smieglowce transportowe , a nie szturmowe .. Liczy sie ilosc przenoszonego ładunku i zasięg .. Tutaj wygrywa czyli Eurocopter 725 , który moze przenosis o /14 wiecej towaru czy ludzi niz konkurencji - przy podobnej cenie naturalnie
B3-95-DB-A8
~ab
1375460640
Chyba to już wszyscy wiedzą: "jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego". Na siłę to z czołgu można zrobić paralotnię. A tak na poważnie, to wymagania są pod trzy różne rodzaje maszyn. Nie da się jednej maszyny dostosować do trzech różnych wymagań, bo zawsze będzie coś kosztem czegoś.
18-66-D4-46
~Ja
1374261600
"Chcemy mieć jedną rodzinę śmigłowców opartych na jednej technologii" To poważny błąd! EC 725 jest śmigłowcem dużym i nadaje się jako duży transportowy ale już do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych nadaje się lepiej AW 149 bądź przygotowany projekt Sokoła. Koszty utrzymania w takiej konfiguracji którą podaję będą mniejsze. Przyjdzie czas że tak jak ja stwierdzą też wojskowi.
67-3F-05-28

WSOWL na drodze do Akademii Wojsk Lądowych
Ruszyła wielkanocna „Paczka dla bohatera”
Natowski zespół bliżej Ukrainy
Poszukiwali min u wybrzeży Grecji, teraz kierują się na Morze Czarne
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Uprowadzenie przywódców polskiego podziemia
Słynna kotwica, symbol Polski Walczącej, ma 75 lat
Michał Jach: Wzmocnimy obronę wschodniej Polski
Transportowce nad Powidzem
Michał Dworczyk nowym wiceministrem w MON
Gen. Frank Tate: jesteście liderem w regionie
Podchorąży zwycięzcą XVI Biegu Żołnierskiego
Płetwy dla komandosów
W Lublinie ruszyły spotkania z kandydatami na terytorialsów
Migawki z Afganistanu
Wielka modernizacja Drawska
Dzieci napiszą do żołnierzy na misjach
Strzelcy konni atakują w Wędrzynie
Gen. Mika o zmianach w armii
Konstruktorzy odebrali nagrody I3TO
Priorytety MON-u w 2017 roku
Płk rez. Krzysztof Szopiński uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Pancerniak z Żagania walczy o pas zawodowego mistrza Polski
Finał olimpiady o bezpieczeństwie
Powołanie do WOT krok po kroku
Pancerniacy w Nowej Dębie
Zrozumieć Rosję
Minister Macierewicz podsumował rok w MON
Ruszyła selekcja do piłkarskiej reprezentacji Wojska Polskiego
W Sejmie o jastrzębiach i ich możliwościach
Żołnierze wśród złotych medalistów czempionatu w Belgradzie
Posłowie dyskutowali o natowskich wojskach w Polsce
Ostatnie piętro izraelskiej tarczy
„Orka” powstanie w Polsce
Ostatnie testy Krabów
Legionista w boju
Afgański policjant Ahmad Zia potrzebuje pomocy
Wielki, amerykański, przetarg na samoloty szkolne
Coraz mniej czasu na decyzję o studiach mundurowych
Od 2018 roku będą nowe książeczki wojskowe
Transportery we wsi. Dowódca ranny!
Nieznane zdjęcia „Hubala”
Saperskie zmagania na lądzie i wodzie
Dżudoka najlepszy w walce w bliskim kontakcie
Jak rodziła się legenda Legii Cudzoziemskiej
Górski trening zwiadowców
Moździerze dla OT
Uwaga, rejon skażony!
„Poseidon” na Morzu Czarnym
Kobiety na misjach
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Wystawa o Kościuszce w Muzeum WP
ALIS – cyfrowa rewolucja w lotnictwie wojskowym
Mój dziadek, ostatni z niezłomnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO