moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Armia chce modernizować Orliki

Mają być szybsze, łatwiejsze w pilotażu i lepiej wyposażone. Wojsko chce unowocześnić 12 samolotów szkolno-treningowych PZL-130 Orlik do wersji Glass Cockpit. Piloci wyszkoleni na nowych Orlikach usiądą następnie za sterami samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT oraz myśliwców F-16.


Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął analizę rynku dotyczącą modernizacji 12 szkolno-treningowych samolotów PZL-130 TC-I Orlik do wersji TC-II Glass Cockpit. Firmy, które są zainteresowane udziałem w badaniu rynku, swoje oferty mogą przysyłać do końca stycznia 2014 roku.

– W następnym etapie wybrane przez nas firmy zostaną zaproszone do dialogu technicznego – informuje ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia. Zgodnie z planem modernizacja maszyn zakończyć się ma do 2018 roku.

Jakie zmiany wprowadzone będą w samolotach? Przede wszystkim Orlik w wersji Glass Cocpit wyposażony będzie w taką samą kabinę, jaką mają myśliwce F-16 Block 52+. Rozwiązanie to ma ułatwić szkolenie pilotów, którzy z Orlika przesiądą się najpierw do samolotów do szkolenia zaawansowanego AJT (w grudniu został rozstrzygnięty przetarg na ich zakup, wysłużone Iskry ma zastąpić włoski M-346 Master), a później do wielozadaniowego F-16.

W zmodernizowanych samolotach znaleźć się mają także nowoczesne, wielofunkcyjne ekrany, na których piloci obserwować będą m.in. parametry lotu. Kabina wyposażona będzie w sterownice HOTAS (Hands On Throttle And Stic – przyciski na drążku sterowym i na dźwigni sterowania silnikiem). Ponadto samoloty będą miały autopilota lub stabilizator lotu, nowoczesną radiostację i specjalny śmigło-silnik, który zabezpieczy samolot przed skutkami oblodzenia.

Firma, która zmodernizuje Orliki, będzie musiała zapewnić armii także pakiet logistyczny na 20 lat eksploatacji samolotów i dostarczyć moduł do symulatora lotu PZL-130 Orlik TC-II Glass Cocpit.

O planach zakupu symulatora Inspektorat Uzbrojenia poinformował w grudniu ubiegłego roku. Wówczas ogłoszono też badanie rynku w sprawie zakupu symulatora lotów PZL-130 TC-II Garmin (z możliwością przystosowania do wersji Glass Cocpit). Przetarg na zakup urządzenia ma być ogłoszony najwcześniej pod koniec tego roku.

Samoloty szkolno-treningowe Orliksłużą do szkolenia podstawowego podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Obecnie w polskich Siłach Powietrznych wykorzystuje się dwie wersje maszyny: PZL-130 TC-I (12 egzemplarzy) oraz TC-II Garmin (16 egzemplarzy). Wszystkie Orliki stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

MKS

autor zdjęć: Mariusz Woźniak

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1390140540
Czy Bryza i Orlik mają ten sam silnik ?
DB-A6-73-01
~scooby
1390140360
~arek -czytaj codziennie portal Polska-Zbrojna i za 2-3 lata będziesz się znał .
DB-A6-73-01
~arek
1389796200
nie znam się na lotnictwie, ale ogólnie jest zasada "im ciężej tym lepiej". Warto pilotom ułatwiać sterowanie, zamiast przyzwyczajać ich do trudnych warunków lotu ?
67-7F-F9-8A

Przerwany lot „Orlika”
 
Twierdza we krwi – Festung Kolberg
O Ukrainie wspólnym głosem
K9 strzelały w Ustce
GROM walczy na Bałtyku
Poradnik na czas kryzysu już kwietniu
Podchorążowie AWL-u na tatrzańskich graniach
Zmiana warty na Sycylii
„Ostatnia szarża”, czyli ułani kończą w wielkim stylu
W Limanowej oddano do użytku nowoczesne koszary
Nowe legitymacje dla weteranów
„Do obrony użyjemy każdego środka”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie F-16 w służbie NATO
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Szwedzkie Gripeny włączą się w ochronę sojuszników
Wyrok za tragiczny wypadek
Szachownica dla F-35 w nowej odsłonie
Uroczyste pożegnanie żołnierzy, którzy niebawem wylecą do Libanu
Jedność w sprawie bezpieczeństwa jest racją stanu
Oracle partnerem technologicznym MON-u
Podniebne wsparcie sojuszników
Borsuki kupione
HSW inwestuje w przyszłość
Dla firm przychylnych żołnierzom WOT-u
Bałtyk pod parasolem
Szwedzki debiut w Air Policing
Podniebne tankowanie „Husarza”
Sowiecki podstęp
Polacy pomogą w poszukiwaniach żołnierzy US Army
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Polak za sterami Apache’a
Zabójczy żniwiarz
Moskwa zrzuca winę na Kijów, licząc na przychylność Waszyngtonu
Rosomaki na Bałtyku
Wspólnie zapracowaliśmy na ten medal
Sekrety biegu patrolowego
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tropem podwodnego drona
Niepokonany generał Stanisław Maczek
W razie ataku Sojusz odpowie z całą siłą
Wsparcie dla Wisły
Wojsko Polskie pomaga nauce. Transportery dla stacji polarnej
Kosiniak-Kamysz: Musimy wywierać presję na Rosję
Wojskowe emerytury w górę
Mazurek Dąbrowskiego na zakończenie igrzysk
Drone Wars
Bez medalu w ostatnim dniu rywalizacji w wojskowych igrzyskach
Po raz drugi zostali Mistrzem Ekstraklasy Wojskowej
Rozejm na Morzu Czarnym? Tak przynajmniej twierdzi Biały Dom
Podwyżki dla wojskowych wchodzą w życie
Wojskowe Targi Służby i Pracy w całej Polsce
Szerszeń do zadań specjalnych
Test wytrzymałości
Szwedzkie granatniki dla Czerwonych Beretów
Parlamentarzyści UE o bezpieczeństwie Europy
Były minister z prokuratorskimi zarzutami
„Sokół” oficjalnie otwarty
Lekkoatleci wicemistrzami w crossie
Lotnicza konferencja w Warszawie
Zryw ku wolności
Dodatkowe pieniądze dla żołnierzy trzech jednostek

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO