moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Konsorcjum zbuduje Kormorana

Stocznie: Remontowa i Marynarki Wojennej chcą budować nowoczesne niszczyciele min Kormoran. Dlatego założyły konsorcjum. Co na to resort obrony? – Jesteśmy gotowi do negocjacji – mówi w rozmowie z portalem polska-zbrojna gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister odpowiedzialny za modernizację armii.


– Szukaliśmy wśród polskich firm wykonawców, którzy podjęliby się zadań zapisanych w programie modernizacyjnym – podkreśla gen. Skrzypczak. – Długo jednak podmioty z sektora stoczniowego nie mogły dojść do porozumienia. Teraz powstało konsorcjum i jesteśmy gotowi podjąć z nim negocjacje. Będziemy pracować z każdym wiarygodnym, polskim partnerem – deklaruje wiceminister.

Konsorcjum zostało utworzone 7 stycznia tego roku. Tworzą je gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding (do 2011 Stocznia Północna SA) i gdyńska Stocznia Marynarki Wojennej – zarządzana przez syndyka masy upadłościowej. Wiodącym podmiotem jest gdańska stocznia Remontowa. Spółka ta ma dobrą pozycję na europejskim rynku okrętowym (m.in. udział we francuskim projekcie Mistral) i dobre wyniki finansowe. Jej poprzedniczka – Stocznia Północna, budowała dla armii m.in. okręty desantowe, szkolne czy kutry torpedowe. W Północnej-Remontowej powstał protoplasta dzisiejszego okrętu dowodzenia operacjami przeciwminowymi – ORP Kontradmirał Ksawery Czernicki.

Jak podaje branżowy portal altair.com.pl, nie jest wykluczone, że do konsorcjum dołączą wkrótce nowe podmioty. Na przykład gdyńskie Centrum Techniki Morskiej. Firmy te mają zająć się budową nowoczesnego, polskiego niszczyciela min Kormoran2. Ministerstwo Obrony Narodowej już rozpoczęło prace badawczo-rozwojowe nad tym projektem. – Powinny potrwać jeszcze dwa lata – mówił wiceminister Skrzypczak.

Resortowi zależy, by projekt okrętu przygotowały polskie instytucje badawczo-naukowe, a niszczyciele min zbudowała rodzima stocznia. Do polskiej Marynarki Wojennej mają trafić co najmniej trzy takie jednostki, z możliwością przedłużenia serii o dwa następne. Kormorany mają być wyposażone w bezzałogowe statki głębinowe. Jak pisał niedawno portal polska-zbrojna.pl, resortowi obrony udało się konstrukcją Kormorana 2 zainteresować Ukrainę i Kazachstan. – Jesteśmy w stanie pomóc konsorcjum w eksporcie tych okrętów, bo warto inwestować w dobre rozwiązania – mówi Skrzypczak. – Cały czas prowadzimy negocjacje z kontrahentami zagranicznymi, którzy są zainteresowani niszczycielami.

Wiceminister przyznaje, że budowa takich okrętów będzie bardzo kosztowna. Dlatego właśnie MON szuka sposobów, by obniżyć wydatki. Jednym z pomysłów na oszczędności jest znalezienie zagranicznych kupców na Kormorany.

O eksportowych możliwościach projektu Kormoran 2 czytaj też:

Kormoran 2 pod ukraińską i kazachską banderą?


autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1358270820
Jaka Fregata?! NIszczyciel min ,to niszczyciel min, a nie fregata !! Daleko mu do korwety , że o fregacie nie wspomnę.
16-D5-C9-87

Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Ułani szturmowali okopy
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Awanse w dniu narodowego święta
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Dywersja na kolei. Są dowody
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Polski „Wiking” dla Danii
„Zamek” pozostał bezpieczny
Standardy NATO w Siedlcach
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Sukces Polaka w biegu z marines
Mundurowi z benefitami
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Gdy ucichnie artyleria
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Plan na WAM
Torpeda w celu
My, jedna armia
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Is It Already War?
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Czy to już wojna?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pięściarska uczta w Suwałkach
Kosmiczna wystawa
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Im ciemniej, tym lepiej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Mity i manipulacje
Marynarze podjęli wyzwanie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowy bus do szczęścia
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Nowe zasady dla kobiet w armii
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
„Road Runner” w Libanie
Dzień wart stu lat
Kaman – domknięcie historii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO