moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Schleswig-Holstein” ćwiczył z polskimi morskimi lotnikami

Lądowania w dzień i w nocy, podejścia w trudnych warunkach atmosferycznych, ewakuacja rannego z pokładu – taki był program wspólnych ćwiczeń polskiego śmigłowca SH-2G z niemiecką fregatą FGS „Schleswig-Holstein”, które zostały przeprowadzone na Bałtyku.

Niemiecka fregata FGS „Schleswig-Holstein”.

Ćwiczenia rozpoczęły się wczoraj po południu i trwały do nocy. Zostały przeprowadzone na wodach międzynarodowych, około 40 mil morskich od polskiego wybrzeża. Ich głównym punktem były lądowania na pokładzie fregaty. – Łącznie wykonaliśmy ich 28: piętnaście w dzień oraz trzynaście nocą – informuje kpt. mar. pil. Bartłomiej Lipiński, dowódca śmigłowca SH-2G.

Przyznaje też, że lądowanie na pokładzie niemieckiej jednostki nie było dla niego zupełnie nowym doświadczeniem. – Przede wszystkim jednak lądowisko na fregacie typu 123 jest nieco większe niż lądowisko na naszych fregatach typu Oliver Hazard Perry. Inne są też same procedury – wyjaśnia kpt. mar. Lipiński. Zanim śmigłowiec usiądzie na polskiej fregacie, staje w zawisie bezpośrednio nad jej pokładem, a potem powoli się na niego opuszcza. W przypadku niemieckiej fregaty maszyna przystaje nieco z boku, a następnie wolno przemieszcza się nad pokład.

Załoga śmigłowca trenowała też procedury podejścia do fregaty w złych warunkach atmosferycznych, gdy trzeba korzystać ze wskazań okrętowego radaru. Podejmowała również z pokładu manekin, który symulował rozbitka. – Wciągaliśmy go na górę za pomocą dźwigu – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński.

Śmigłowiec Marynarki Wojennej SH-2G.

Wczorajszy trening to pierwszy efekt polsko-niemieckiego porozumienia, które w maju tego roku podpisali ministrowie obrony obydwu państw. Zakłada ono nie tylko wspólne ćwiczenia lotników i marynarzy, ale też możliwość czasowego zaokrętowania naszych śmigłowców na pokładach fregat niemieckiej marynarki. – Niemcy mają deficyt własnych maszyn. I dlatego są zainteresowani zabieraniem naszych śmigłowców wraz z załogami na międzynarodowe ćwiczenia czy misje – tłumaczy kpt. mar. pil. Lipiński. Następne ćwiczenia śmigłowca SH-2G i fregaty z Niemiec zostały zaplanowane na 5 grudnia.

Współpraca marynarek obydwu państw ma stosunkowo długie tradycje. – Nasze okręty współdziałały choćby podczas misji natowskiego zespołu obrony przeciwminowej – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W ostatnich latach współpraca obejmowała też lotnictwo morskie obydwu państw. – Na początku wieku, gdy w brygadzie służyły jeszcze samoloty bojowe, nasze MiG-i latały na wspólne ćwiczenia do bazy w Eggebek, do nas przylatywały niemieckie samoloty Tornado – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Związki między lotnictwem Polski i Niemiec miały wówczas inny, dość nietypowy wymiar. – Ówczesny dowódca naszej brygady kontradmirał pilot Zbigniew Smolarek urodził się w Markt-Oberdorf, a dowódca lotnictwa morskiego Niemiec kontradmirał Wolfgang Kalaehne w Sopocie – wspomina kmdr ppor. Cichy.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. klucza śmigłowców SH-2G, kmdr ppor Czeslaw Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~solo
1380700200
Niemcy powinni byli się zastanowić nad nazwą tego okrętu. To tak jakby Amerykanie nazwali sobie teraz bombowca Enola Gay i polecieli ćwiczyć z Japonią.
09-38-FB-A0
~Artur
1380221640
Ale fajnych czasöw dozylem! Choc jestem rocznikiem 69, i nazwa Schlezwik Holstein kojarzy mi sie natychmiast z 1 wrzesnia - bo tak bylem uczony - to jednak dla mnie jako mieszkajäego juz na stale w RFN jest to zaj...sta sprawa. Chyba tylko nam, mieszkajäcym w niemczech wiadomo, ile wspölnego mamy My z Niemcami i jakie korzysci obustronnie mozna z tego miec... Ale to juz inna bajka.....
D6-D6-AE-8B

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W ochronie granicy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe K9 w Węgorzewie
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Mundurowi z benefitami
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
„Burza” nabiera kształtów
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Niemcy dla Tarczy Wschód
Polski Rosomak dalej w produkcji
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Trałowce do remontu
Odpalili K9 Thunder
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Pancerniacy jadą na misję
Historyczna „Wisła”
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Szwedzi w pętli
Smak służby
Kolejne AW149 nadlatują
Gdy ucichnie artyleria
Dzień wart stu lat
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Plan na WAM
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Najdłuższa noc
Śnieżnik gotowy na Groty
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Kto zostanie Asem Sportu?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Święto sportowców w mundurach
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Niebo pod osłoną
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Gala Boksu na Bemowie
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Panczeniści na podium w Hamar
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Służba w kadrze
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Amunicja od Grupy WB
Seryjny Heron coraz bliżej
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wisła dopłynęła
Kalorie to nie wszystko
Combat 56 u terytorialsów
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Nowe zdolności sił zbrojnych
Militarne Schengen
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Aby granica była bezpieczna
Wojsko ma swojego satelitę!
Nowe zasady dla kobiet w armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO