moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Sojusze na fali
 
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
Kolejna szabla AFN zdobyta
„Pułaski” wrócił do kraju
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
Zmiany w przepisach mundurowych
Wielkie święto kawalerii!!!
Nowi szturmani w JW Agat
Brytyjska „pamiątka”
Obława pełna białych plam
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Karabiny od dęblińskich saperów
Polscy żołnierze wracają do Libanu
Gotowi na F-35?
Fleet of the Future
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Rozpoczynamy nową erę
Rozdarty subkontynent
Stawiamy na rozwój
Dni Huty Pieniackiej były policzone
Kierunek: Afganistan
Air-Landing Outside Comfort Zone
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Polsko-francuska szkoła uczuć
Obrady Rady Unii Europejskiej
ORP „Mewa” – historia bliska końca
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
„Dragon’19” od kuchni
Tak umierał Wołyń
Raki dla zawiszaków
„Mieszko” po wodowaniu
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Desant na czeskich spadochronach
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
Nowy pułk artylerii
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”
Moja „bazówka”
The Chariots of Jihad
Początek dowódczej drogi
Nowe nakolanniki
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Działalność firm na rzecz obronności
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Sport nie dzieli, sport łączy
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Miroslawiec Up
Formowanie 19 Brygady

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO