moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
 
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
W Italii, za wolność waszą i naszą
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Posłowie dyskutowali o WOT
Weterani w Polsce, weterani na świecie
NATO on Northern Track
Pierwsi na oceanie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Pływacy i maratończycy na medal
Awanse na Trzeciego Maja
Szybki marsz, trudny odwrót
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, epilog
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Tragiczne zdarzenie na służbie
Husarz na straży nieba
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Daglezje poszukiwane
Wioślarze i triatlonistka na podium
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
Dumni z munduru
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO na północnym szlaku
Metoda małych kroków
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
Weterani pod wszechstronną opieką
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kadisz za bohaterów
Pytania o europejską tarczę
Wytropić zagrożenie
Święto stołecznego garnizonu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ameryka daje wsparcie
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Bohater września ’39 spełnia marzenia
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
W obronie wschodniej flanki NATO
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Pod skrzydłami Kormoranów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Zmiany w dodatkach stażowych
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Gunner, nie runner
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO