moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Orliki po modernizacji gotowe do lotu

Są szybsze, łatwiejsze w pilotażu, mają lepiej urządzoną kabinę pilota – piloci Sił Powietrznych mogą już korzystać ze wszystkich 16 zmodernizowanych samolotów PZL 130 Orlik. W środę ostatni z nich przyleciał z Warszawy do 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.


Orlik o numerze 052 wystartował z Okęcia o 15.05. Niespełna pół godziny później zameldował się w Radomiu. – Regularne loty rozpocznie już 25 września – zapowiadał kpt. pil. Adam Ginalski z radomskiej bazy. I rzeczywiście, już dziś maszyna została wyznaczona do lotów szkoleniowych.

W radomskiej bazie stacjonuje 28 Orlików. 16 z nich przeszło gruntowną modernizację. – Rozpoczęła się ona jeszcze w 2003 roku – wspomina kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wówczas w dwóch samolotach wymienione zostały śmigła i silniki. Od 2010 roku w Orlikach kabiny pilota wyposażane były w nowoczesną awionikę. Ostatecznie maszyny zostały zmodernizowane do wariantu TC-II Garmin. – W praktyce oznacza to, że rozwijają większe prędkości, mają lepszą lotność, są bardziej manewrowe i łatwiejsze w pilotażu – wylicza kpt. Grabarczuk. Wszystko to pozwala na podniesienie jakości szkolenia. Do tego należy dodać także mniejsze zużycie paliwa.


Prace na zlecenie resortu obrony przeprowadziły zakłady Airbus Military EADS PZL Okęcie. Kontrakt opiewał na 148,5 miliona złotych. Na tym jednak prawdopodobnie nie koniec. – W planach jest bowiem modernizacja dwunastu kolejnych Orlików. Tyle że mają być one przebudowane od razu do wariantu TC-3. Chodzi głównie o to, by ich kokpit był maksymalnie zbliżony do tego, jakim dysponuje samolot wielozadaniowy F-16 – podkreśla kpt. Grabarczuk.

PZL-130 Orlik to samolot szkoleniowy. W pierwotnej wersji osiągał prędkość 480 km/h i pułap 10 tysięcy metrów. Jego maksymalny zasięg wynosił 1100 kilometrów. Wstępny projekt maszyny został opracowany w 1981 roku. Seryjna produkcja ruszyła dziesięć lat później. Od 1994 roku za sterami PZL-130 szlify zdobywają podchorążowie ze Szkoły Orląt w Dęblinie.

– Samolot stanowi łącznik pomiędzy maszynami w aeroklubach a odrzutowcem Iskra – tłumaczy kpt. Grabarczuk. – Podczas szkolenia podchorążowie przesiadają się na coraz szybsze i bardziej skomplikowane samoloty. A instruktorzy patrzą, oceniają i dokonują selekcji. Za sterami samolotów bojowych mogą zasiąść tylko osoby dysponujące doskonałą koordynacją, błyskawicznym refleksem, umiejętnością podejmowania natychmiastowych decyzji. Słowem: najlepsi – podkreśla.

Wszystkie samoloty PZL-130 Orlik, którymi dysponuje polska armia, stacjonują w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. pil. Adam Ginalski

dodaj komentarz

komentarze


Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
 
15 medali Polaków na wojskowych igrzyskach
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Trening medyczny przed misją
Rescue Like You Would in a War
Wojskowe szkolenie dla studentów
Sosnkowski przywrócony
Snajper walczy także z wiatrem
Wsparcie dla saperów
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Iranian Chess Game
Rozmowy z diabłem
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Na strzelnicy w szczytnym celu
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Zmarł trzeci z rannych saperów
Biało-czerwoni awansowali na piąte miejsce w klasyfikacji medalowej
68W Means Lifesaver
Gavia na Atlantyku
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Cienka niebieska linia
Klasy wojskowe po nowemu
Lotem przeciw bolszewikom
Najważniejsze jest dla mnie Piedimonte
Wyjątkowa operacja minerów
68W znaczy ratownik
Rozpoczynamy nową erę
Osa na patrole
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Zapomniany żołnierz Niepodległej
Rapują zapraszając do WOT
Elektroniczna szkoła jazdy
Nowa misja i nowy sprzęt
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Niechciany traktat
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
„Albatros” już na wodzie
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
W drodze po zwycięstwo
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Kolejne Raki dla wojska
Raki strzelały na Bałkanach
Włochy też chcą Tempesta
Thin Blue Line
Nowy wiceminister w MON
Wabik z WAT-u
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO