moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarny myśliwiec znów poleci?

Z niego polscy piloci zestrzelili w 1939 roku pierwszy samolot wroga. PZL P.11c – polski przedwojenny myśliwiec – może znów wzbić się w powietrze. Jego latającą kopię budują członkowie Fundacji Legendy Lotnictwa. Replika będzie drugim egzemplarzem samolotu oprócz jedynego, który zachował się w krakowskim muzeum.


– Samolot PZL P.11 był wyjątkowy. Za jego sterami zasiadała większość asów lotnictwa okresu II wojny światowej – mówi Tomasz Czekajło, prezes Fundacji Legendy Lotnictwa, pomysłodawca budowy repliki. Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, dodaje: – P.11 to symbol polskiego przemysłu lotniczego i świadectwo talentu naszych inżynierów.

W budowę repliki „jedenastki” zaangażowało się blisko 50 osób: piloci, inżynierowie z Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej, konstruktorzy z prywatnego zakładu w Mielcu i technicy pracujący dla koncernu Airbus.

Pierwsze zadanie mają już za sobą. Musieli odtworzyć dokumentację techniczną samolotu. Jego oryginalne plany niemal w całości przepadły we wrześniu 1939 roku. – Z pomocą przyszło nam Muzeum Lotnictwa Polskiego, które umożliwiło dokładne wymierzenie ich P.11 – opowiada Czekajło. Pracownicy muzeum zdjęli ruchome blachy kadłuba, aby można było zmierzyć wewnętrzne konstrukcje. Technicy fundacji zeskanowali też cały samolot, aby stworzyć jego trójwymiarową bryłę. Kompletna dokumentacja techniczna maszyny ma być gotowa na początku przyszłego roku.

Konstruktorzy mierzą samolot P.11c znajdujący się w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego. Fot. Fundacja Legendy Lotnictwa/Ewa Domańska.

Jednak już teraz w prywatnych zakładach w Mielcu powstają pierwsze drobne elementy samolotu, a produkcja kolejnych części ruszy po wakacjach. Myśliwiec będzie montowany pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego w hangarze na lotnisku w Białej Podlaskiej. Prezes fundacji podkreśla, że chce „odtworzyć PZL P.11 z dokładnością co do jednego nita”.

Dlatego konstruktorzy będą stosować te same lub podobne do tych z lat trzydziestych technologie i materiały. Na przykład korpus maszyny powstanie tak, jak 80 lat temu – ze wzmocnionego aluminium. Wszystkie części samolotu, także silnik, będą jednak współczesne. Jedynie drobne elementy wyposażenia kabiny, np. busola, pochodzą z historycznej maszyny. – Koszty budowy P.11 oszacowaliśmy na 5-7 mln zł i pokrywamy je na razie z zasobów fundacji, ale jednocześnie szukamy sponsorów – przyznaje prezes fundacji.

Samolot ma być gotowy do lotu za dwa lata. Będzie atrakcją Air Show w Radomiu. Fundacja chce pomalować go w barwy, jakie nosiła maszyna, którą latał por. Stanisław Skalski.

 *****

Płatowiec PZL P.11, zaprojektowany na początku lat 30-tych XX wieku przez inż. Zygmunta Puławskiego, był wówczas jednym z najnowocześniejszych myśliwców na świecie. Jednomiejscowa metalowa konstrukcja miała charakterystycznie wygięte skrzydła, które ochrzczono „polskim płatem”. Dzięki nim samolot słynął z dużej zwrotności i doskonałej widoczności z kabiny pilota. Najbardziej znaną wersją myśliwca był P.11c – zbudowano 175 tych maszyn. Dynamiczny rozwój awiacji sprawił, że w 1939 roku maszyna była już przestarzała i wolniejsza od nowoczesnych samolotów Luftwaffe. Mimo to piloci latający na PZL P.11, podstawowym polskim myśliwcu, zestrzelili we wrześniu 1939 roku około 120 maszyn wroga.

AD

autor zdjęć: Arch. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, Fundacja Legendy Lotnictwa/Ewa Domańska

dodaj komentarz

komentarze

~szechter
1487114640
@axe "Potem ktos powiedział ze cała TA rekonstrukcja jest fałszywa bo 8,66 rozbito przed wojna." To niech ten ktoś poda dowody a nie tylko szuka dziury w całym.
D5-05-ED-04
~axe
1442822580
Jest kłopot Do lat 80tych plk Skalki twerdził ze latał na jedenastce nr 66. Na podtswaie tych wspomnien, chyba w roku 1984, TJK namalował ta jednastke w skrzydlatej Polce. Na tym rysunku był numer taktyczny 66 (i niestety) wojskowy 8.66 i podzskrzydłowy T 66 A przeciez Skalski mógł zpamietac tylko numer taktyczny. Potem ktos powiedział ze cała TA rekonstrukcja jest fałszywa bo 8,66 rozbito przed wojna. Ktos to powtórzył generałowi i ten zaczął zmieniac zeznania, prawdopodobnie przekonnany ze ZAPOMIAŁ. Naipotrzene nieoprozuminie zrodziło szereg kolejnych. Warto wrócić do pierwszych wspomien Skalskiego z LAt 50tych.
09-D6-14-C4

Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Zawiszacy mają „Zjawę”
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Medale na ściance i na torze regatowym
„Road Runner” w Libanie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W poszukiwaniu majora Serafina
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Pięciobojowe duety na medal
Nurkowie kontra dywersanci
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Polskie wojsko na Gotlandii
Polski „Wiking” dla Danii
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Orlik na Alfę
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Podniebny sprawdzian
Brytyjczycy na wschodniej straży
Brytyjczycy żegnają Malbork
Speczespół wybierze „Orkę”
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Krótka droga na Gotlandię
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Rekompensaty na nowych zasadach
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Jednym głosem w sprawie obronności
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Człowiek w pętli
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Unia chce zbudować „mur dronowy"
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Europa ma być zdolna do obrony
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
W obronie gazoportu
Cios w plecy
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Dwie agresje, dwie okupacje
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Bohaterowie, których etos trwa
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Maratońskie święto w Warszawie
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Kircholm 1605
Przedwczesny triumf
Soboty z wojskiem
Cichociemni w oczach swoich następców
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO