moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Douglas zostanie podniesiony?

Odkryty na dnie Bałtyku bombowiec Douglas A-20 najpewniej zostanie wydobyty na powierzchnię i poddany renowacji. – Jesteśmy tym zainteresowani, konstruujemy budżet – mówi portalowi polska-zbrojna.pl Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.



Na wrak natrafiła załoga statku należącego do Instytutu Morskiego w Gdańsku. – Zdecydował o tym przypadek – przyznaje dr Benedykt Hac, kierownik Zakładu Oceanografii Operacyjnej gdańskiej placówki. – Na przejściu z portu do miejsca, w którym zaplanowaliśmy prace badawcze, nasza załoga testowała sprzęt. I właśnie wówczas natrafiła na ciekawy obiekt. Kilkanaście dni później wróciliśmy tam, by dokładnie mu się przyjrzeć – opowiada dr Hac.

Niedaleko polskiego wybrzeża, na głębokości kilkunastu metrów spoczywa wrak samolotu Douglas A-20. – Maszyny tego typu produkowali Amerykanie. W czasie wojny były one wykorzystywane jako myśliwce nocne, bombowce, przenosiły torpedy – wylicza Krzysztof Radwan, dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Łącznie fabryki opuściło 7400 Douglasów. Trzy tysiące trafiło do ZSRR w ramach programu Land-Lease. W ten sposób zachodni alianci wsparli podczas wojny nowego sojusznika.

Znaleziony na dnie Bałtyku samolot może być właśnie maszyną sowiecką. – Pewności nie mamy, ale wiele na to wskazuje – podkreśla dr Hac. Do dziś na świecie zachowało się zaledwie 12 Douglasów. W Europie są zaledwie trzy, w Polsce – żadnego.

Tymczasem spoczywający na dnie Bałtyku wrak jest w dobrym stanie. – Zachowały się skrzydła oraz silniki, co mogłoby świadczyć o tym, że samolot nie został zestrzelony, lecz wodował, a potem zatonął – zaznacza dr Hac. Dlatego właśnie dla pasjonatów stanowi on łakomy kąsek. – Chcielibyśmy go wydobyć i wyremontować – zapowiada dyrektor Radwan.



Według dr Haca, z technicznego punktu widzenia jest to jak najbardziej możliwe. – Wrak spoczywa na niewielkiej głębokości, może ważyć około sześciu ton. Nasz statek dysponuje dźwigiem zdolnym unieść obiekty o wadze dwa razy większej – tłumaczy. Taka operacja wiąże się jednak ze sporymi kosztami. – Na badanie wraku, podjęcie go z dna i transport do portu trzeba mieć około 200 tysięcy złotych. Kolejne pieniądze pochłonie remont, który może potrwać pięć-sześć lat – szacuje dyrektor Radwan, zaraz jednak dodaje: – Jesteśmy tym zainteresowani. Właśnie próbujemy skonstruować budżet na ten cel.

Morze Bałtyckie jest pełne wraków. Pochodzą one głównie z czasów drugiej wojny światowej. Do najbardziej znanych należą niemieckie jednostki „Wilhelm Gustloff”, „Steuben” i „Goya”, zatopione podczas transportu żołnierzy oraz uciekinierów z Prus Wschodnich. Niedaleko polskiego wybrzeża spoczywa wrak lotniskowca „Graf Zeppelin”, niedawno zaś okręt hydrograficzny Marynarki Wojennej ORP „Arctowski” natrafił na bardzo dobrze zachowany wrak samolotu „Junkers”.


Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. Instytutu Morskiego w Gdańsku

dodaj komentarz

komentarze


„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
Dwie agresje, dwie okupacje
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Startuje „Żelazny obrońca”
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
„Żelazna Dywizja” na Narwi
„Był twarzą sił powietrznych”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Trenują przed „Zapadem ‘25”
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Lepsza efektywność
Z najlepszymi na planszy
„Road Runner” w Libanie
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Statuetki dla tuzów biznesu
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Współpraca z Koreą ma wymiar strategiczny
Wyczekiwane przyspieszenie
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Laury MSPO przyznane
Detect & Classify: satelity z AI
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Łódź na granicy
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Świetne występy polskich żołnierzy
Grot A3 w drodze do linii
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Spotkanie Trump-Nawrocki
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Brytyjczycy żegnają Malbork
Beret „na rekinka” lub koguta
Hekatomba na Woli
Finisz programu „Orlik”?
Nasz Hercules
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Orlik na Alfę
Piorun 2 coraz bliżej
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Salwa z wysokości
Towarzysze czołgów
Czas nowych inwestycji
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
StormRider na fali
Kikimora o wielu twarzach
Nocne ataki na Ukrainę
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Zwycięska batalia o stolicę
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO