moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielkie okręty dostaną wsparcie

Marynarka Wojenna chce kupić kutry lub motorówki, które poza transportem będą zajmowały się pracami holowniczymi na redzie i w porcie. Muszą one być w stanie zabrać przynajmniej cztery tony ładunku i dziesięciu pasażerów. Wojsko szacuje, że dziesięć takich jednostek będzie kosztować kilkadziesiąt milionów złotych.


Firmy zainteresowane dostarczeniem Marynarce Wojennej kutrów lub motorówek mogą zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 22 lipca. Resort obrony rozważa zakup takich jednostek, które będą spełniać równocześnie zadania holownicze i transportowe. Bierze pod uwagę również kupno osobno kutrów transportowych i motorówek cumowniczych.

Marynarze oczekują, że nowe jednostki będą miały 80 ton pełnej wyporności. Ich zadaniem ma być holowanie okrętów na redach i w portach. Muszą też być w stanie zabrać na pokład przynajmniej cztery tony zaopatrzenia. Poza załogą, także dziesięciu pasażerów.

– Każda flota musi posiadać małe jednostki, i choć nie są one efektowne, to dla jej funkcjonowania kluczowe. Można je porównać do odkurzacza lotniskowego. Jeśli nie ma go na lotnisku, to odrzutowe myśliwce nie odlecą – mówi kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departament Prasowo – Informacyjnego.

Wojsko chce także, aby nowe jednostki były wyposażone w urządzenia umożliwiające dostarczenie ładunku na drugi okręt. Mają one też mieć dźwig, dzięki któremu załoga będzie mogła w porcie załadować na przykład zaopatrzenie.

Firmy zainteresowane kontraktem, muszą przedstawić informację o cenie oferowanych przez siebie jednostek i harmonogram ich dostarczania. Ale to nie wszystko, muszą także określić w jakim stopniu polski przemysł mógłby uczestniczyć w realizacji tego zamówienia.

– Większość tego typu mniejszych jednostek, które posiada polska Marynarka jest już dość stara i nieekonomiczna w eksploatacji. Należy je wymienić – podkreśla kmdr Walczak.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Nowość z MSPO 2025: pocisk kierowany Spike NLOS
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Namiastka selekcji do GROM-u? Taki jest GROM Challenge!
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Nurkowie kontra dywersanci
Podniebny sprawdzian
Prezydent w ONZ-ecie: Stoimy w punkcie zwrotnym historii
Maratońskie święto w Warszawie
Krótka droga na Gotlandię
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Cichociemni w oczach swoich następców
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Setki dronów nad poligonem
Człowiek w pętli
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Przedwczesny triumf
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Orlik na Alfę
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Soboty z wojskiem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zawiszacy mają „Zjawę”
Speczespół wybierze „Orkę”
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kircholm 1605
Cios w plecy
Medale na ściance i na torze regatowym
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
W poszukiwaniu majora Serafina
Jednym głosem w sprawie obronności
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Rekompensaty na nowych zasadach
Pięciobojowe duety na medal
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Cyberterytorialsi, czyli jak połączyć pasję ze służbą
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Polskie wojsko na Gotlandii
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Krakowie o budowaniu społecznej odporności
Wystawa inna niż wszystkie
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO