moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielkie okręty dostaną wsparcie

Marynarka Wojenna chce kupić kutry lub motorówki, które poza transportem będą zajmowały się pracami holowniczymi na redzie i w porcie. Muszą one być w stanie zabrać przynajmniej cztery tony ładunku i dziesięciu pasażerów. Wojsko szacuje, że dziesięć takich jednostek będzie kosztować kilkadziesiąt milionów złotych.


Firmy zainteresowane dostarczeniem Marynarce Wojennej kutrów lub motorówek mogą zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 22 lipca. Resort obrony rozważa zakup takich jednostek, które będą spełniać równocześnie zadania holownicze i transportowe. Bierze pod uwagę również kupno osobno kutrów transportowych i motorówek cumowniczych.

Marynarze oczekują, że nowe jednostki będą miały 80 ton pełnej wyporności. Ich zadaniem ma być holowanie okrętów na redach i w portach. Muszą też być w stanie zabrać na pokład przynajmniej cztery tony zaopatrzenia. Poza załogą, także dziesięciu pasażerów.

– Każda flota musi posiadać małe jednostki, i choć nie są one efektowne, to dla jej funkcjonowania kluczowe. Można je porównać do odkurzacza lotniskowego. Jeśli nie ma go na lotnisku, to odrzutowe myśliwce nie odlecą – mówi kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departament Prasowo – Informacyjnego.

Wojsko chce także, aby nowe jednostki były wyposażone w urządzenia umożliwiające dostarczenie ładunku na drugi okręt. Mają one też mieć dźwig, dzięki któremu załoga będzie mogła w porcie załadować na przykład zaopatrzenie.

Firmy zainteresowane kontraktem, muszą przedstawić informację o cenie oferowanych przez siebie jednostek i harmonogram ich dostarczania. Ale to nie wszystko, muszą także określić w jakim stopniu polski przemysł mógłby uczestniczyć w realizacji tego zamówienia.

– Większość tego typu mniejszych jednostek, które posiada polska Marynarka jest już dość stara i nieekonomiczna w eksploatacji. Należy je wymienić – podkreśla kmdr Walczak.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
 
Front przy biurku
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Wojna na detale
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Szybki marsz, trudny odwrót
Święto stołecznego garnizonu
Ramię w ramię z aliantami
Gunner, nie runner
Na straży wschodniej flanki NATO
Ameryka daje wsparcie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Charge of Dragon
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Kadisz za bohaterów
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Pod skrzydłami Kormoranów
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Metoda małych kroków
Zachować właściwą kolejność działań
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Posłowie dyskutowali o WOT
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Tragiczne zdarzenie na służbie
Rekordziści z WAT
Wojna w świętym mieście, epilog
Kolejne FlyEye dla wojska
Sprawa katyńska à la española
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wytropić zagrożenie
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Wojna w świętym mieście, część druga
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
NATO on Northern Track
W Italii, za wolność waszą i naszą
Szpej na miarę potrzeb
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO