moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wielkie okręty dostaną wsparcie

Marynarka Wojenna chce kupić kutry lub motorówki, które poza transportem będą zajmowały się pracami holowniczymi na redzie i w porcie. Muszą one być w stanie zabrać przynajmniej cztery tony ładunku i dziesięciu pasażerów. Wojsko szacuje, że dziesięć takich jednostek będzie kosztować kilkadziesiąt milionów złotych.


Firmy zainteresowane dostarczeniem Marynarce Wojennej kutrów lub motorówek mogą zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 22 lipca. Resort obrony rozważa zakup takich jednostek, które będą spełniać równocześnie zadania holownicze i transportowe. Bierze pod uwagę również kupno osobno kutrów transportowych i motorówek cumowniczych.

Marynarze oczekują, że nowe jednostki będą miały 80 ton pełnej wyporności. Ich zadaniem ma być holowanie okrętów na redach i w portach. Muszą też być w stanie zabrać na pokład przynajmniej cztery tony zaopatrzenia. Poza załogą, także dziesięciu pasażerów.

– Każda flota musi posiadać małe jednostki, i choć nie są one efektowne, to dla jej funkcjonowania kluczowe. Można je porównać do odkurzacza lotniskowego. Jeśli nie ma go na lotnisku, to odrzutowe myśliwce nie odlecą – mówi kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departament Prasowo – Informacyjnego.

Wojsko chce także, aby nowe jednostki były wyposażone w urządzenia umożliwiające dostarczenie ładunku na drugi okręt. Mają one też mieć dźwig, dzięki któremu załoga będzie mogła w porcie załadować na przykład zaopatrzenie.

Firmy zainteresowane kontraktem, muszą przedstawić informację o cenie oferowanych przez siebie jednostek i harmonogram ich dostarczania. Ale to nie wszystko, muszą także określić w jakim stopniu polski przemysł mógłby uczestniczyć w realizacji tego zamówienia.

– Większość tego typu mniejszych jednostek, które posiada polska Marynarka jest już dość stara i nieekonomiczna w eksploatacji. Należy je wymienić – podkreśla kmdr Walczak.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Plan na WAM
OPW budują świadomość obronną
Jesteśmy dziećmi wolności
Marynarze podjęli wyzwanie
„Road Runner” w Libanie
Abolicja dla ochotników
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Święto wolnej Rzeczypospolitej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Awanse w dniu narodowego święta
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Gdy ucichnie artyleria
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Ułani szturmowali okopy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Mundurowi z benefitami
Arteterapia dla weteranów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Torpeda w celu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Lojalny skrzydłowy bez pilota
„Zamek” pozostał bezpieczny
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Im ciemniej, tym lepiej
Starcie pancerniaków
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Grecka walka z sabotażem
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Czy to już wojna?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kosmiczna wystawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Mity i manipulacje
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Kaman – domknięcie historii
Sukces Polaka w biegu z marines
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Standardy NATO w Siedlcach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sportowcy na poligonie
Ku wiecznej pamięci
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Zasiać strach w szeregach wroga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO