moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie MiG-i w nowych, litewskich hangarach

  NATO wysyła swoje myśliwce i pilotów, by strzegli nieba nad państwami bałtyckimi. Te przyznają: ta misja jest dla nas bardzo ważna. Dlatego inwestują w infrastrukturę lotniczą.

 

Niedawno na litewskim lotnisku w Siauliai (Szawle), na którym stacjonują polskie samoloty MiG-29 biorące udział w misji Baltic Air Policing, oddano do użytku nowe hangary. Strona litewska przeprowadziła też generalny remont miejsc postojowych oraz dróg kołowania dla samolotów. Zostały wylane nowe nawierzchnie wokół hangarów oraz uzupełnione ubytki.

– Teraz hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik prasowy PKW Orlik 4. Są wyposażone w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyją i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Zadbano, by samoloty nie były narażone na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, dlatego pomieszczenia są wyjątkowo szczelne. Dużym udogodnieniem jest to, że piloci mogą do nowych hangarów wjeżdżać bezpośrednio z drogi kołowania. – Wcześniej po locie samolot trzeba było po prostu tam wpychać – dodaje kpt. Grabarczuk.

Jak ważna jest ta infrastruktura? – Litwini dokładają wszelkich starań, aby była jak najlepsza – mówi pułkownik Raimondas Matulaitis, attaché obrony Litwy. – Chcemy stacjonującym w naszym kraju żołnierzom zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednie warunki służby. Wiadomo, że im lepsze one są, tym efektywniej i sprawniej działa kontyngent – dodaje.

Misja Baltic Air Policing zaczęła się osiem lat temu, w momencie wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Ponieważ państwa te nie mają samolotów bojowych, by mogły samodzielnie zapewnić bezpieczeństwo własnej przestrzeni powietrznej, zadanie to wzięły na siebie państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego. Kontyngent narodowy zmienia się co cztery miesiące. Od kwietnia 2012 roku do końca sierpnia dyżur nad niebem pełnią Polacy. Dla państw bałtyckich to ważna misja. Dlatego, by przebiegała jak najsprawniej, budują infrastrukturę lotniczą.

Fot. kpt. Grzegorz Grabarczuk

PZ

dodaj komentarz

komentarze


Na straży wschodniej flanki NATO
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kolejne FlyEye dla wojska
Sprawa katyńska à la española
Sandhurst: końcowe odliczanie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Zachować właściwą kolejność działań
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Gunner, nie runner
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
W obronie wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
NATO on Northern Track
Metoda małych kroków
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
SOR w Legionowie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, część druga
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Pod skrzydłami Kormoranów
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
W Italii, za wolność waszą i naszą
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ameryka daje wsparcie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Rekordziści z WAT
Szybki marsz, trudny odwrót
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Tragiczne zdarzenie na służbie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Posłowie dyskutowali o WOT
Pytania o europejską tarczę
Wytropić zagrożenie
Weterani w Polsce, weterani na świecie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO