moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Klasy wojskowe – strzał w dziesiątkę

Młodzi ludzie postrzegają wojsko przez pryzmat ciekawej służby, pracy z użyciem nowoczesnego sprzętu wojskowego oraz możliwości sprawdzenia się w polskich kontyngentach wojskowych – pisze mjr Andrzej Łydka z 10 Opolskiej Brygady Logistycznej, publicysta portalu polska-zbrojna.pl, znawca historii wojskowości.

Zorganizowany w maju przez Akademię Obrony Narodowej i Wojskową Akademię Techniczną I Ogólnopolski Biwak Klas Mundurowych zgromadził około 2 tys. uczniów z całej Polski. Pozwolił również na policzenie szkół prowadzących takie klasy. Klasy mundurowe pojawiły się w szkołach średnich już kilkanaście lat temu. W ostatnich kilku latach znacznie zyskały na popularności.

Na obecnym rynku pracy Siły Zbrojne RP oraz Policja jawią się jako stabilni pracodawcy. Młodzi ludzie postrzegają wojsko przez pryzmat ciekawej służby, pracy z użyciem nowoczesnego sprzętu wojskowego oraz możliwości sprawdzenia się w polskich kontyngentach wojskowych. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli mogą realizować swoje pasje oraz przygotowywać się do przyszłego zawodu w ramach wspomnianych struktur państwowych.

Wielu dyrektorów szkół, w związku ze zbliżającym się niżem demograficznym, podjęło decyzję o rozszerzeniu oferty edukacyjnej o klasy wojskowe w celu przyciągnięcia absolwentów gimnazjów. Był to przysłowiowy strzał w dziesiątkę. Część tych klas jest prowadzonych przez emerytowanych oficerów i podoficerów WP, którym „chce się chcieć”. Szkoły nawiązały współpracę z jednostkami wojskowymi, które udostępniają im swoje place ćwiczeń i strzelnice, a także wyznaczają instruktorów do realizowania części zajęć szkoleniowych.

W poszczególnych szkołach średnich nauczanie w klasach wojskowych jest prowadzone według programów zatwierdzonych przez dyrektorów placówek i zgodnie z zasadami obowiązującymi w MEN. Mimo naturalnej w tej sytuacji różnorodności programów, można znaleźć w nich pewne wspólne cechy. Otóż, oprócz zajęć prowadzonych z przedmiotu „edukacja dla bezpieczeństwa” podejmowany jest zwykle wątek „wojna i wojskowość” na lekcjach historii, a na lekcjach języka angielskiego jest uwzględniane słownictwo wojskowe. Zagadnienia z terenoznawstwa są omawiane na lekcjach geografii, kształcenie obywatelskie na zajęciach z wiedzy o społeczeństwie, a w ramach zajęć z wychowania fizycznego trenowana jest walka wręcz.

Daje się jednak zauważyć tradycyjne w Polsce rozproszenie wysiłku oraz brak przepływu informacji między zainteresowanymi ministerstwami. Brak jednolitego programu nauczania (akceptowanego przez siły zbrojne) powoduje „nierozpoznawanie” w ewidencji wojskowej, założonej w ramach kwalifikacji wojskowej, faktu, że dany żołnierz przeniesiony do rezerwy jest absolwentem klasy wojskowej. Po ewentualnym zakwalifikowaniu do szkolenia przygotowawczego będzie w nim uczestniczył w takim samym wymiarze jak żołnierze, którzy przedtem nie mieli z wojskiem nic wspólnego.

Ta dosyć pokaźna grupa młodzieży, a należy zaznaczyć, że tylko jej część przybyła do Warszawy na wspomniany biwak, to potencjał, którego nie można zlekceważyć, a który może i powinien zostać wykorzystany przez państwo. Sami uczniowie zaapelowali do ministra obrony narodowej oraz ministra edukacji narodowej o zwiększenie w ich klasach liczby godzin przeznaczonych na przedmiot „edukacja dla bezpieczeństwa”. Chodzi o to, aby dzięki szkoleniu zdobyli wiedzę i opanowali umiejętności uprawniające do uznania ich, po kwalifikacji wojskowej, za przeszkolonych wojskowo rezerwistów.

Wbrew pozorom, nie jest to nierealny pomysł. W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku prowadzono już zajęcia z przysposobienia wojskowego uczniów (w ramach hufców PW przy szkołach oraz w Strzelcu), co uwzględniano w późniejszym przebiegu ich służby wojskowej. Wprowadzono trzy stopnie tego przysposobienia. Osoby z pierwszym stopniem PW miały pierwszeństwo w naborze do szkół podoficerskich. Uczniowie z drugim stopniem PW byli wcielani do jednostek trzy miesiące później niż osoby z normalnego poboru (a więc trzy miesiące krócej służyli w wojsku). Trzeci stopień wprowadzono w związku z organizowaniem obrony narodowej. Młodzież po przeszkoleniu trzeciego stopnia miała otrzymywać przydziały mobilizacyjne do batalionów obrony narodowej oraz do szwadronów kawalerii dywizyjnej (po PW – konnym).

Jeśli udało się to w II RP, to może uda się rozwiązać organizacyjnie ten problem i obecnie, w ramach współpracy MON z MEN.

ppłk Andrzej Łydka
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze

~PATTON
1370007660
No tak... ale o tym jaki potencjał tkwi w organizacjach typu Związek Strzelecki "Strzelec" OSW, nikt nie mówi. Do klas chodzą ludzie także bez zainteresowania do munduru a lekcje wyglądają nie lepiej niż w normalnej klasie- wiem z doświadczenia. Są zapewne wyjątki ale to...wyjątki. W Strzelcu także znajdą się "zgniłe jabłka" ale to inna liga. Tam ludzie spotykają się w czasie wolnym, w weekendy, ćwiczą bo chcą. Mało tego, płacą za to i mundurują, oporządzają przeważnie w własnej kieszeni. Wsparcie ze strony MONu nikłe, a szkoda...
81-4A-22-40

W jedynym słusznym kierunku
 
Marynarze z 8 Flotylli na czele zespołu NATO
PGZ na londyńskich targach zbrojeniowych
Defendery. Innowacyjność w cenie
Będzie więcej szkoleń z pierwszej pomocy
Niech żyje pamięć niezłomnych!
Komunikacja strategiczna to dziś priorytet
Żołnierze bez testów z WF-u
Terytorialsi zapraszają na WOT Games!
Symulator dla kierowców ciężarówek
Biegacze na orientację z Czarnej Dywizji najlepsi
W walce na dwa fronty – bez szans
Ministrowie państw bałtyckich o zagrożeniach i współpracy
Emerytura wypłacana w … karmie
Dezinformacja – oręż wojny hybrydowej
Czarna Dywizja świętuje
Wybierz się na wojskowe studia
Ewakuacja z Afganistanu dobiegła końca
Ziemia z misji na pamiątkę
In the Only Right Direction
Musimy myśleć tylko o jednym – walka aż do zwycięstwa!
OWŚ – betonowa wizja obrony
Srebro sztafety i brąz kajakarek
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Course on Diplomacy
Żołnierze wyjechali, problemy zostały
Misja, w której stawką było życie
Polscy żołnierze polecą na Islandię
Po raz dziesiąty pobiegli „śladami gen. Nila”
Skok na głęboką wodę
Szef MON: w XXI wieku fake newsy stały się bronią
„Ocean 2020”, czyli drony na straży morskich granic
Rzetelna informacja w cenie!
Kosmiczne technologie na MSPO
Poznajcie produkty nagrodzone podczas XXIX MSPO
Defender, czyli innowacyjny obrońca
Wojskowy żargon tylko w jednostkach
Żołnierze wrócili do Polski
Techniki linowe dla wybranych
Nowe święto w rocznicę powstania wielkopolskiego?
Pomnik prawdy o Katyniu
Przez sport do wojska!
„Northern Coasts”, czyli debiut „Kormorana”
Nowy system naboru zmienia też armię
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Służbowe „M” dla żołnierzy z Zamościa
MSPO 2021 - serwis specjalny
Afganistan. Czas wracać do domu
Ćwierćwiecze AMW
Szczyt NATO już w poniedziałek
W Tokio zgasł olimpijski znicz
Symulator skoków ze spadochronem
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
HSW ma ofertę dla armii
Czołgi do ataku!
„Ryś”, czyli nowe zadania w nieznanym terenie
Wojsko dla mediów, media dla wojska
Wojsko nie może zapominać o dialogu ze społeczeństwem
Żołnierze powinni być aktywni w mediach i lokalnie
Ocalić od zapomnienia
AW 139 W dla Wojska Polskiego?
Szkoły dumne z mundurowych uczniów
Współpraca i walka w komunikacji
Prosty język to najważniejsza maksyma!
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
Nowe racje dla specjalsów
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Baza ofiar zbrodni wołyńskiej
Do broni!
Rozwój i wyzwania wojskowej logistyki
Żołnierze z Leźnicy trenują siatkarzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO