moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Powietrzne walki nad Malborkiem

Tajfuny kontra myśliwce MiG-29. Polscy piloci toczyli pojedynki z pilotami RAF-u 25 tysięcy stóp nad ziemią. – Mimo że Brytyjczycy mają bardzo dobre samoloty, lekko z nami nie mieli – zapewnia mjr Piotr Wyrembski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.


To pierwsza wizyta brytyjskich Eurofigterów z Królewskich Sił Powietrznych w Malborku. Klucz myśliwców (cztery samoloty) przyleciał do Polski, by zmierzyć się z naszymi maszynami w powietrzu. Piloci RAF-u ćwiczyli z polskimi lotnikami walki powietrzne w konfiguracji jeden na jeden z symulowanym użyciem uzbrojenia krótkiego zasięgu (pociski rakietowe krótkiego zasięgu oraz działko pokładowe). Maksymalna prędkość z jaką latali to 950 kilometrów na godzinę. Loty odbywały się na wysokości od 5 do 25 tysięcy stóp.

– Wynik „walki” można było łatwo przewidzieć. Brytyjczycy dysponują jednymi z najnowocześniejszych myśliwców. Możliwości Tajfunów znacznie przewyższają technologicznie nasze MiG-i – przyznaje mjr pil. Piotr Wyrembski, który uczestniczył w lotach. Oficer dodaje jednak, że w niektórych momentach udało się doprowadzić do remisu. – Brytyjczycy byli mile zaskoczeni. Nie oczekiwali wiele po jednostce wyposażonej w MiG-i 29. Docenili nasze profesjonalne przygotowanie do pracy i znajomość natowskich procedur – opisuje pilot.

Każdy pilot myśliwca po opanowaniu podstawowych umiejętności w powietrzu: startu, lądowania i nawigacji ćwiczy się w walkach powietrznych. Zaczyna od najprostszych konfiguracji, czyli jeden samolot przeciwko drugiemu. Później zwiększa się ilość myśliwców, które biorą udział w szkolnych walkach powietrznych.


Jak przebiegają takie ćwiczenia? Możliwości jest kilka. Maszyny startują parami lub pojedynczo, a później muszą spotkać się w wyznaczonej przestrzeni powietrznej. Ustala się wcześniej parametry lotów: wysokości i prędkości, z jakimi poruszają się myśliwce.

Malborscy lotnicy mają nadzieję, że to początek współpracy szkoleniowej z Brytyjczykami. – Bardzo chcielibyśmy zorganizować podobne ćwiczenia jeszcze w tym roku – mówią. Wyjaśniają, że dla pilotów myśliwców bardzo ważne jest, by jak najczęściej spotykali się w powietrzu i ćwiczyli zadania z różnymi typami samolotów.

Brytyjczykami dowodził mjr William Douglas Cooper. Lotom Polaków i Anglików przyglądał się także attache Wielkiej Brytanii, płk Nigel Philips.

Eurofighter Typhoon „Tajfun” to jednomiejscowy myśliwiec wielozadaniowy. Przeznaczony jest do walk powietrznych i atakowania spoza zasięgu wzroku oraz do ataków naziemnych. Z Eurofighterów korzystają m.in. siły powietrzne: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Austrii.

MKS

autor zdjęć: st. kpr. Paweł Zieliński

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1367159460
Falcon nie wiem co bierzesz ale szybko przestań tego zażywać bo wywołuje to nieodwracalne spustoszenie i odloty na poziomie Pakistańskich F-16 i żadne liftingi Ci nie pomogą
05-51-33-AB
~Falcon
1366989960
Nie za bardzo wiem czym mogliby zmieść nasze F-16 ze wschodu...Póki co ,to Jastrzębie biją na głowę rosyjskie, a tym bardziej białoruskie MiGi-29 czy Su -27, których grubo ponad 90% albo nie nadaje się do latania, albo nie przechodziła od końca lat 80-tych żadnej modernizacji.Warto przypomnieć też o niedawnych symulowanych walkach między brytyjskimi Typhoon'ami, a pakistańskimi F-16(po liftingu), w których to oficjalnie Pakistańczycy byli górą.
14-B1-85-81
~druid
1366986540
@~goltar Tylko, że małe są szanse, że nasze migi będą musiały stawić czoło eurofighterom. Na wschodnie zaś samoloty typu Su 24, Su 25, Tu 22 są wystarczająco dobre.
D7-27-FC-9D
~goltar
1366904160
Ponad 70 lat od wybuchu II WŚ, a jakby nic się nie zmieniło... jak Spitfire vs PZL.24... czasami, przypadkiem remis... Gdyby walki były na większych odległościach nawet remisów by nie było. MiGi-29 fajnie wyglądają na pokazach, ale na współczesnym polu walki ich wartość jest już niestety niewielka.
CC-6B-46-D0
~GJ
1366900860
Wreszcie świetna wiadomość choć skąpa, ale z której wynika kilka informacji a konkretnie takie że Migi choć wiekowe jeszcze się liczą a nasi piloci potrafią z nich coś wycisnąć.Kolejna informacja to taka że Migi Malborskie nie są przewidziane do modernizacji a podana niedawno informacja o możliwym zakupie eskadry EF pozwala mi myśleć o jej dyslokacji - Malbork, ale to są moje skromne przemyślenia.
BB-16-62-46

Sandhurst: końcowe odliczanie
 
NATO na północnym szlaku
Weterani w Polsce, weterani na świecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wytropić zagrożenie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, epilog
SOR w Legionowie
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Od maja znów można trenować z wojskiem!
25 lat w NATO – serwis specjalny
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Posłowie dyskutowali o WOT
Zmiany w dodatkach stażowych
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Sprawa katyńska à la española
Metoda małych kroków
Na straży wschodniej flanki NATO
Pod skrzydłami Kormoranów
NATO on Northern Track
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szybki marsz, trudny odwrót
Tragiczne zdarzenie na służbie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Rekordziści z WAT
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ameryka daje wsparcie
Wojna w świętym mieście, część druga
Kadisz za bohaterów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Zachować właściwą kolejność działań
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kolejne FlyEye dla wojska
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gunner, nie runner
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO